Jump to content

Gamle vs nye fall og skjøter.

Eureka

Recommended Posts

Nå har jeg byttet ut storseil-og fokkefallet samt fokkeskjøtet på min tilårskomne 30-foter.

Fallene var wire/tau, og sannsynlig temmelig gammelt. Hadde to fokkefall før, men det ene røyk plutselig i overgang mellom wire og tau.

Fallavlasterene er gammel type, en spak som klemmer av, ikke særlig avansert, men det funka som bare det på de gamle fallene. Nå, med nye fall, så sitter de på langt nær like godt. Ekstra plagsomt er det når storseilfallet glipper litt.

Vil dette gå seg til, at tauet får en mere slitt overflate, og mere friksjon og mindre stivt, eller må jeg bytte til nye avlastere, først som sist?

Det samme med fokkeskjøtet. Aktenfor vinsjene har jeg runde cleater med spor i midten. Jeg synes ikke at det nye skjøtet sitter like godt.

Synes heller ikke at de nye tauene sitter like godt rundt vinsjen, ikke selvskjøtende...

Kan knipse noen bilder i morgen, så det er lettere å mene noe.

Ser at de nye fallene har flere "tråder" i ytterstrømpens fletting. Er det dette som gjør det glattere?

I god gjenbruksånd, har jeg nå kappet av wire fra gamle fall for å bruke de til noe annet. Er det stor forskjell i strekkfastheten på moderne og gammelt? Tenkte å bruke det til reveliner til storseil, samt cunningham som kan trekkes helt tilbake til cockpit. Det samme med stramming av bomnokk, fra cockpit. Men da må jeg modde litt på bommen med tauledere....

For det hadde vært utrolig digg å styre alt fra cockpit, siden jeg seiler mye alene.

Redigert av Eureka (see edit history)

Nye fall i eksotiske materialer er en god del glattere enn de gamle polyesterfallene. Om de gamle avlasterne glipper kan du lage fallet tykkere der det går gjennom avlastern ved å tre på strømpen til et fall i størrelsen over. Finnes guider for dette på weben. Wire/tau comboen er faktisk ganske bra når det kommer til strekk, men er tyngre og bråker mer i masta enn mer moderne løsninger.

Ah! Vanligste problemet er at folk går fra 10mm polyester til 8mm Dyneema og så blir avlasterne, som gjerne er slitte fra før, utilstrekkelig. Da høres det nesten ut som at nye avlastere kan være nødvendig. Har du skiftet blokker i toppen av masta? 10mm fall i wireblokker blir ofte litt trangt..

Det var 10 mm fall fra før og det er 10mm jeg har byttet til. Ihht udkik.dk.

Det nye storseilfallet er 10mm fall fra BT. For noen er det sikkert helt out of bouds å bruke det, jeg tenkte å gi det et forsøk. Halv pris i forhold til merkevare.

-ja og så spør du om jeg har bytter blokker i mastetoppen.... Neste spørsmåla takk! :)

Nei, jeg har ikke gjort det enda. Fallene løper, forløpig, helt fint der oppe. Det står på arbeidslista for den dagen masta skal ned... Syntes det var såpass kjedelig at det ene fokkefallet røyk, at jeg ikke ville vente lengre med å bytte. For hadde det siste fokkefallet eller storfallet røket, så måtte jeg fikse det før det ble mere seiling. Så skal jeg heller følge med på om det blir unormal slitasje pga feil blokk.

Det lå noen ekstra, ubrukte blokker i båten da jeg kjøpte den for 4 år siden. Kan ikke se noen plass de kunne passet, annet enn i mastetoppen..

Jeg skal ut og seile om en time, så da blir det bilder.

Må bare sitte her på verandaen å nyte utsikten litt til.... Fjell og fjord... Kan det bli bedre...

bilde

( nå sporet jeg av min egen tråd gitt... Men pytt pytt, det er jo søndag, sol og varmt)

Takk for svarene så langt.

Det var 10 mm fall fra før og det er 10mm jeg har byttet til. Ihht udkik.dk.

Det nye storseilfallet er 10mm fall fra BT. For noen er det sikkert helt out of bouds å bruke det, jeg tenkte å gi det et forsøk. Halv pris i forhold til merkevare.

Ikke noe i veien for å bytte som du har gjort. Når det er sagt vil en del av fordelene med å bytte til "myke" fall forsvinne om man ikke samtidig går ned i dimensjon. 10mm fall hele veien er nok sammenlignbart i vekt med den wire/tau comboen du hadde før byttet, uten å gi noen særlig merkbar forskjell i strekkfasthet på en såpass liten båt. Men som sagt er ikke dette av betydning om man først og fremst er turseiler.

BT fallene er litt mer stretchy enn de beste fallene hos båtpushern, men siden du har gått for så kraftig dimensjon vil du ikke klare å strekke fallet før du presser masten gjennom dekk :smiley:

Svart (redigert)

- og presser jeg masta gjennom dekk, så har jeg nok større bekymringer enn feil blokk i mastetoppen :)

Har ikke så mye annet mikkmakk i masta, utenom windex, så vekta bekymrer jeg ikke for.

For alt vi vet, så er BT fall og skjøte produsert på samme fabrikken som anerkjente merker produserer eller har produsert sine på...

Softsjakkel på skjøtet har de også. Jeg monterte softsjakkel selv på mitt 12 mm skjøte. Synes forøvrig det er lettere å slå nå, enn med todelt skjøte, uten at det henger seg opp i babystag eller handrails på dekk...

Redigert av Eureka (see edit history)

Slik var oppsettet. Hvitt med blått tau er storseilfallet.

bilde

Somman ser er det en annen type avlaster helt til høyre. Så da ble det en omorganisering, siden den holder fallet mye bedre, og jeg kan stramme på vinsjen og den låser av automatisk.

bilde

Her er forøvrig vinsj og avlaster for fokkeskjøtet

bilde

Det ene drar det andre med seg Eureka.

Det begynner med å skifte et fall - og hvem vet hvor det ender. Nye avlastere, vinsjer, låser, og stående rigg?

Når du første er i gang så tar du utskifting av kabler i masten, nye lanterner, Windex, VHF-antenne...?

Det går fremover på prosjetkbåten hos meg, om enn kanskje ikke i samme fart som i begynnelsen. Håper å være ferdig til sommeren (sier ikke hvilket år ;-)

Tenker at jeg oppdaterer prosjekttråden når jeg har det meste på plass.

Øsnker en riktig god seilsommer der nord!

Bakke på seg har det gjort for lenge siden.

Fikk gjenbruk av det meste av fall. 12 meter tau pr fall har jo knapt sett dagens lys stakkar. De har jo bare levd et laaaangt liv inni masta.

Så nå har jeg laget permanent cunningham, kick og bomuthal, alt tilbake til cockpit. Dog ble ikke bomuthalet 100 % da det ble for mye friksjon noen steder. Får ta litt om det og sanke innspill i prosjekttråden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...