Martin Blomberg Startet 5.Juni.2016 Del på Facebook Startet 5.Juni.2016 Har lekkasje fra aksel gjennomføring. (Vribart propellanlegg). Merket at en av de forrige eierne hadde klint på godt med silikon rundt aksel gjennomføringen som nå løsner. Det er veldig lite plass å komme till akkurat der da aksel sitter i veien. Kjølsvinet er også smalt der. For ca en måned siden smurte jeg mye Stay A float rundt gjennomføringen mens båten lå på vann. Det stoppet nesten lekkasjen. Men nå som vannet er 20 grader varmt här stay a floaten fått en mykere konsistens. Dermed kommer det inn vann Noen forslag på hva jeg kan gjøre for å få stopp på lekkasjen? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 5.Juni.2016 Del på Facebook Svart 5.Juni.2016 Du må fortelle om det er pakkboksen som lekker, eller om lekkasjen er mellom hylserøret og skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Martin Blomberg Svart 5.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2016 Lekkasjen er mellom hylserøret og skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Juni.2016 Del på Facebook Svart 5.Juni.2016 Ta på deg dykkemaske og ta med deg en tube med Bostik Maxibond Xtrem http://www.bostik.no/Products/Adhesive/Assembly-adhesive/P0703 Klem på en god fuge rundt hylse/skrog fra utsiden. Denne er veldig hard (det ser du på nippelen som følger med), og herder under vann. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Martin Blomberg Svart 5.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2016 (redigert) Det var supert forslag Komodo! Jeg fridykker så har alt utstyr. Jeg har noen tuber Sikaflex liggende. Har for meg at Sikaflex også herder under vann? Skulle det være et alternativ å bruke Sika? (Da slipper jeg leite etter et sted som selger Bostiken) Redigert 5.Juni.2016 av Martin Blomberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.Juni.2016 Del på Facebook Svart 5.Juni.2016 - det kan vel være hensiktsmessig å rengjøre/ skrape litt over overflaten der det skal fuges, før fuglen legges... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Juni.2016 Del på Facebook Svart 5.Juni.2016 Bruk sika du, det går sikkert bra. Bostiken var bare et eksempel. De gamle sika-patronene var polyurethan, men nå har de gått over til det de kaller for i-cure teknologi. Ut fra hva jeg har forstått av Vanntro sine forklaringer er det samme teknologi som SMP som Bostik bruker (silyl modified polymer), som igjen er det samme greiene som MS-polymer (Tec-7, Rotabond osv.). Poenget med Den Bostiken jeg linket til er at den er veldig fast, så du kan klemme ut en fuge og dra den ut med en finger. Den er som litt kald margarin i konsistensen. Sika er gjerne litt bløtere. Men gjør som Eureka sier først og skrap litt rent Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Tallisman Svart 6.Juni.2016 Del på Facebook Svart 6.Juni.2016 Det eneste riktige du kan gjøre er og ta båten på land og demontere hylserør og montere dette på nytt med nytt tettningsmiddel Sikaflex eller Tech7. Midlertidig løsning med og holde dette tett med Stay afloat og lignende er ikke og anbefale da dette er nærmest håpløst og få til når båten ligger på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Martin Blomberg Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 Dro på meg fridykker utstyret i dag og klinte på maxi bond extreme. 1. Bruk den billigste dykkerdrakten/dykkermaska/ du har. Dette limmet havner overalt. 2. Ikke bruk dykkerhansker. Kjøp monteringshansker i stil med disse: http://www.biltema.no/no/Bygg/Arbeidsklar-og-verneutstyr/Hansker/Arbeidshansker-montering-421-2000035899/ Hanskene blir fulle av lim og kasseres etterpå. Dykkerhanskene blir uansett for grove for jobben. Du behøver ha feeling gjennom hanskene for denne jobben. 3. Rens området der limet skal klines på (slik som de ga råd om tidligere i tråden) Jeg brukte en slik: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Handborste/Stalborste-2000037339/ 4. Rett fra tuben er limet meget vanskelig å jobbe med under vann. Når det har herdet litt er det mye lettere å jobbe med. Etter en stund (30 minutter?) ble det som play dough. Da kunne jeg rulle pølser av limet og det var lettere å få en jevn fuge under vann. 5. Om dere er to er det lettere. En på brygga som assisterer og gir deg pølser av limet. Er du alene så er det en viss risiko for å miste lim, fugepistol og skrape i vannet. (10 meter dypt hos meg) Gjenstår å se om det blir tett. Klinte det på i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Juni.2016 Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 Morsomt at du forsøkte dette, og morsomt at du kommer med tilbakemelding Lot det seg ikke gjøre å fuge rett fra patrona under vann? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Martin Blomberg Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 (redigert) Jeg fant det problematisk av to årsaker: Limet var meget vanskelig å feste under vann. Det festet seg like mye til hanskene som til underlaget, når det kom rett ut av tuben. Jeg jobber ca 45 sekunder under vann, per dykk, og det er ikke nok tid til å holde på med finmekk. Det som kommer fra en fugepistol tenderer å komme ut selv når du har sleppt avtrekkeren. I vannet med dykkerutstyr, finner, strøm og oppdrift pga våtdrakt blir det ennå en sak å koordinere når man skal dra tilbake fjæra på fugepistolen. Om man trekker den helt ut så risikerer dessuten patronen å ramle ut fra pistolen. Den synker raskt... Der jeg jobbet er det 10 meters dybde og sikten var ca 70 cm. Blir som å finne nåla i høystakken å dykke etter patronen på 10 m. Kanskje lettere om man har et rep som man fester fugepistolen til dykkerbeltet, men da blir det også et rep til å holde orden på. Om man har dykkerdrakt med oksygentuber kan det være annerledes, da har du jo et hav av tid under vann... Men om du forbereder slike pølser som jeg skrev så går det relativt raskt å arbeide i perioder om 30-45 sekunder med vanlig våtdrakt og maske. Vet ikke om det er placeboeffekten, men mener det kommer inn mindre vann nå. Får se i morgen når limet har herdet bedre. Redigert 13.Juni.2016 av Martin Blomberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.