000 Svart 6.Juni.2016 Del på Facebook Svart 6.Juni.2016 Når du da ser en båt som driver og fisker, hvordan kan du da vite om han har begrenset manøvreringsevne sånn på rappen? Og hvorfor tviholde på en evt rett fremfor å bare heller svinge unna? jo før jo heller og til mindre ulempe for alle parter. Du sier jo sjøl i ditt eksempel at du ser en båt bevege seg for så å ligge i ro å pilke. Mao så endrer statusen med hvem som skal vike gjerne fleire ganger i tiden en båt er innen synsfeltet. Å fiske er ikkje en 100% statisk begivenhet. Hva er greia. For oss andre som ikkje seiler så er seilbåter under seilas det mest ujevne og plasskrevende som er. Det går i alle retninger og ingen kurs virker til å holde. Det kan være svært vanskelig å forholde seg til og en veit sannelig ikkje kor en skal flytte seg. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.Juni.2016 Del på Facebook Svart 6.Juni.2016 Det går i alle retninger og ingen kurs virker til å holde. Det kan være svært vanskelig å forholde seg til og en veit sannelig ikkje kor en skal flytte seg. Kan bare anbefale deg å gå på et seilkurs så lærer du om seilbåter, hvordan vind og seil samarbeider, hva det betyr for en seilbåts kurs osv Tror det rett og slett vil være gunstig for deg slik at du kan forstå hvordan sjøveisreglene er ment å fungere, og hvorfor. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
pacuare Svart 6.Juni.2016 Del på Facebook Svart 6.Juni.2016 Når du da ser en båt som driver og fisker, hvordan kan du da vite om han har begrenset manøvreringsevne sånn på rappen? Og hvorfor tviholde på en evt rett fremfor å bare heller svinge unna? jo før jo heller og til mindre ulempe for alle parter. Du sier jo sjøl i ditt eksempel at du ser en båt bevege seg for så å ligge i ro å pilke. Mao så endrer statusen med hvem som skal vike gjerne fleire ganger i tiden en båt er innen synsfeltet. Å fiske er ikkje en 100% statisk begivenhet. Hva er greia. For oss andre som ikkje seiler så er seilbåter under seilas det mest ujevne og plasskrevende som er. Det går i alle retninger og ingen kurs virker til å holde. Det kan være svært vanskelig å forholde seg til og en veit sannelig ikkje kor en skal flytte seg. Du skriver om vikeplikt, da kan en være faktaorientert og forholde seg til lover og regler. Hva du merer bryr jeg meg filla om når loven er krystallklar. Personlig bryr jeg meg ikke så mye om hva folk holder på med på sjøen, ser jeg en båt som ligger stille går jeg utenom med god margin. Møter jeg en båt holder jeg god avstand, koster ikke mye å endre kurs noen grader så lenge en gjør det tidlig. Ser jeg at folk har snøret ute går jeg helst foran, da jeg ikke vil kjøre på snøret. Med sunn fornuft tenker en aldri på vikeplikt, da avstand til andre båter er tilstrekkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Juni.2016 Del på Facebook Svart 6.Juni.2016 Men da må den være frivillig! Den som bare skal ut på en liten fisketur i snekka si må være forskånet for å bli pålagt kunnskaper han ikke trenger eller er interessert i. Så enig, så enig. De fleste båter i båthavna her er en åpen båt med påhenger. Den har hverken GPS,ekkolodd, logg eller kompass. Den er aldri hjemmefra og aldri utaskjærs. Eieren ser det som et overgrep å bli tvunget til skolebenken for å lære noe han aldri får bruk for. Kursbransjen ser det selvfølgelig annerledes. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 6.Juni.2016 Del på Facebook Svart 6.Juni.2016 Knurrbart, du bekrefter bare det jeg sier i post 42, og Pacuare svarer veldig godt i post 47. Forøvrig har du om du fisker med en skjærgårdsjeep også vikeplikt for andre motorbåter slik jeg tolker det. Man trenger ikke provosere hverandre på sjøen, og renne hverandre i senk med loven i hånd av den grunn. (Det er nok heller ikke lov) Man er jo der for å ha det hyggelig enten man seiler eller fisker. Jeg har imidlertid registrert at mange ikke er så flinke på reglene, og tror at en skjærgårdsjeep med snøret ute er fritatt for vikeplikt. Det er kanskje ett resultat av at de fleste av oss er høflige, og gjør så godt vi kan for å ikke forstyrre i fiskingen. Det er imidlertid ikke alltid like enkelt med full duk ute om en slik skjærgårdsjeep plutselig skifter kurs og står på sin såkalte rett i trangt farvann. For hvordan kan jeg se at du fisker? På havet ser erfarne sjøfolk gjerne slikt på radaren lenge før de ser båten med det blotte øye. De erfarne ser også ofte hva slags type fiskebåt det er. Da kan det være null problem å trykke +2 på autopiloten, så går man aktenfor. Man gjør så godt man kan for å unngå interessekonflikter, men med 30 meter snøre på slep og stadig ny kurs er det greit å vite om man er fritatt for vikeplikten ovenfor andre båter i trangt farvann...mener nå jeg da. Forøvrig kjører jeg mye motorbåt også, og forstår godt at enkelte kan bli litt stresset av seilere som krysser i trange farvann og står på sin rett. Det hender ofte at jeg dropper seilene kun for å ikke skape unødig stress fremfor å stå på min rett. Uansett er det greit å vite hvem som har vikeplikt for hvem på sjøen..... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Juni.2016 Del på Facebook Svart 6.Juni.2016 Tar det mer en 15 minutter å sette seg inn i og forstå grunnprinsippene for hvordan man seiler, mao hvordan en seilbåt seiler på sjøen og hva man kan forvente av kursendringer? Jeg tror ikke det. Kjenner det knyter seg langt ned i tarmene når noen forlanger rett kurs av seilere på sjøen "fordi det er så lite forutsigbart" at en båt beveger seg ut av kurs.... åh... er det mulig? Å seile er pr. def å vimse rundt etter hva vinden måtte finne på å gjøre. Om det er et problem for noen så vil jeg hardnakket hevde at det ikke er seileren sitt problem. Om man forlanger linjalrette kurser og vinkelrette kursendringer av andre på sjøen så tror jeg sjøen må være en fæl plass å være. Ja, hvis man går for motor, det er andre båter man må forholde seg til osv så er det selvsagt smart å være tydelig og tidlig mtp kurs, for all del, også for de under seil. Men altså.. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 6.Juni.2016 Del på Facebook Svart 6.Juni.2016 (redigert) Er stort sett enig med NilsPils, men syns at en del av diskusjonen her viser at det er behov for opplæring/kursing. Knurrbart har åpenbart mye erfaring i båt, men kanskje (uten at jeg har sjekket profilen) ikke så mye erfaring med mye og tett småbåttrafikk. Hovedproblemet her hvor jeg er (Sørlandskysten), er ikke de erfarne båtførerne, som forstår at man holder ikke alltid på sin rett. Hovedproblemet her, er 40-åringer, med nyinnkjøpt Ibiza som gjør 50 knuter, som aldri har satt sine ben i noen annen båt enn kielfergen før de kjøpte sin egen. Deretter har de lest seg opp til båtførerprøven (må jo være ansvarlige...), for deretter å gå ut på sjøen i 40 knop, med pilsen i hånda og hevde sin rett (med vest må vite). At de aldri har forstått tidlig kurslegging, tydelig visning av retning, føring av båt rent teknisk - det er jo ikke så nøye.... Nei, jeg liker det ikke, men mener seriøst at det bør innfører omtrent samme regelverk som i Sverige, lav grense for alkohol og høyhastighetssertifikat, men dropp nå det dumme vestpåbudet. Redigert 6.Juni.2016 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Johannes Svart 6.Juni.2016 Del på Facebook Svart 6.Juni.2016 Ja ja, noen fisker med svenske-pilk og noen fisker med skjærgårdsjeep... Kraftig redskap, krever nok en stor båt å fiske fra... Men det meste av frustrasjonen som luftes her i tråden har vel liten relevans til vestpårbud eller lavere promillegrense. Sånn sett kunne det kanskje vert bedre å rette tiltak mot der skoen trykker?? Det er neppe noe man løser med flere forbud/påbud... Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 6.Juni.2016 Del på Facebook Svart 6.Juni.2016 (redigert) Knurrbart, du bekrefter bare det jeg sier i post 42, og Pacuare svarer veldig godt i post 47. Forøvrig har du om du fisker med en skjærgårdsjeep også vikeplikt for andre motorbåter slik jeg tolker det javel så skjærgårdsjeeper har vikeplikt de når de fisker. Hvor går grensen i båttype da skal tru om en fiskende båt har vikeplikt eller ikkje. Eg ser også noen foreslår at eg tar meg et seilkurs for å forstå hvordan seilere vil sette sin kurs til hvilken tid. Ja man skal lese mangt. Det hjelper jo lite når den seilende båten ikkje har noe særlig seileerfaring. Sjøl seilere er nybegynnere en gang i sin seilkarriere og da går det jaggu mye på kryss og tvers og en stakkar som ligger med pilken ute må holde god utkikk samme hvor mye seilerfaring han måtte ha. Spesielt om den seilende mener at skjærgårdjeeper er unntatt. Men om noen lurte så holder eg aldri på min rett og går alltid så langt unna andre båter det er hensiktsmessig å gjøre med rimelig klare kursendringer tidlig. Redigert 6.Juni.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 6.Juni.2016 Del på Facebook Svart 6.Juni.2016 javel så skjærgårdsjeeper har vikeplikt de når de fisker. Hvor går grensen i båttype da skal tru om en fiskende båt har vikeplikt eller ikkje. . Jeg la ut link til loven, gå inn og les paragraf 3d da får du svar. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.Juni.2016 Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 javel så skjærgårdsjeeper har vikeplikt de når de fisker. Hvor går grensen i båttype da skal tru om en fiskende båt har vikeplikt eller ikkje. Eg ser også noen foreslår at eg tar meg et seilkurs for å forstå hvordan seilere vil sette sin kurs til hvilken tid. Ja man skal lese mangt. Det hjelper jo lite når den seilende båten ikkje har noe særlig seileerfaring. Sjøl seilere er nybegynnere en gang i sin seilkarriere og da går det jaggu mye på kryss og tvers og en stakkar som ligger med pilken ute må holde god utkikk samme hvor mye seilerfaring han måtte ha. Spesielt om den seilende mener at skjærgårdjeeper er unntatt. Men om noen lurte så holder eg aldri på min rett og går alltid så langt unna andre båter det er hensiktsmessig å gjøre med rimelig klare kursendringer tidlig. Tør jeg formode at når du ligger med pilken ute så ligger du stille? At du synes det er så vanskelig å forstå hvordan en seilbåt naturlig "oppfører" seg når man hensyntar vind (retning) og farvannet forøvrig så skjønner jeg at du synes det er vanskelig å være på sjøen! Hva med et kurs? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Napoli Svart 7.Juni.2016 Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 Lingefan - det ser dessverre ut til at det nok en gang ender opp med en krangletråd med knurrbart. Synd - fordi dette er en diskusjon vi burde være i stand til å ta uten å krangle om hvem som forstår mest/minst om hvordan båter (ja, seilbåter er også båter ;)) beveger seg med og uten vind. Regelverket når det gjelder vikeplikt på sjøen er dessuten ikke det som burde diskuteres, det har fungert hittil, og er utarbeidet over mange år. Dere som fortsetter å krangle på vikeplikt med eller uten seil, og hva som er grei oppførsel, kanskje dere burde opprette en egen krangletråd? Så kan de som prøver å være konstruktive ha en fornuftig tråd i fred? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
000 Svart 7.Juni.2016 Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 (redigert) Jaha er det slik det er. Ja nei for all del. Steng ute de som spør kritiske spørsmål til tåpelige egentolkninger. Med konstruktiv mener du kansje å foreslå at andre skal gå på kurs Nei nå må eg le altså. Mama mia. La oss lage en tråd der alle er enige. Mouche du kan bare spare deg. Eg leser aldri dine innlegg likevel. Du har ingenting å fare med på noe plan og er kjent som plassens troller så ta deg en bolle. Redigert 7.Juni.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.Juni.2016 Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 Jeg blir alltid imponert over de som hevder å ikke lese andres innlegg, men allikevel kommenterer disse. Godt jobba knurrebarten! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
000 Svart 7.Juni.2016 Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 (redigert) Snakker du direkte til meg nå bisken? er det det et forum er til? skal du komme med dine sedvanlige personangrep nå igjen fordi ingen biter på tullballet ditt? Ja man kan se hva noen har skrevet- skumme fort over bare for å konstantere det er det sedvanlige vaset uten å notere seg videre hva innholdet er. Det er det som menes med å ikkje lese, eller ikkje ta inn over seg innholdet da om det er meir forståelig. Men ok eg kan jobbe litt bedre og bruke funksjonen for å skjule innlegg. takk. Kansje eg kan få ei stjerne i margen for godt jobba da Redigert 7.Juni.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Juni.2016 Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 Clairvoyance kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 7.Juni.2016 Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 Knurrbart - med konstruktiv mener jeg at man bør komme med innspill som ikke er aggressive mot person/medlem. Å foreslå at andre bør gå på kurs mener jeg er det slikt innspill, da det også ville gått på meg selv. Du mener jo tydeligvis selv at dette kan du godt, men tydeligvis ikke godt nok når det begynner å bli henvist til regelverk. Jeg har ihvertfall innsikt nok til å forstå hva jeg kan noe om og ikke. Hvilke regler mener du at burde finnes på sjøen da? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 7.Juni.2016 Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 Jeg har båtførerprøven, den tok jeg får over 20 år siden, etter div flyttinger og en periode uten båt, fant jeg ut at jeg ville ha båt igjen, men nå finner jeg ikke båtfører beviset, og ved en nærmere sjekk fantes det ikke noe database register som vi ble registrert i, dermed kan jeg ikke legge frem bevis på at jeg har det, å eneste måten jeg kan få orden på dette igjen er å ta den på nytt. noe jeg trolig kommer til å gjøre. Det finnes et register for dette. ta kontakt med Norsk Test. de skal ha database på alle som har båtførerprøven. Jeg tok mitt i 1998 og fant heller ikke dette igjen etter en del år uten båt. Ringte Norsk Test, og de fant meg. Sendte inn nytt bilde og båtførerprøven kom i posten Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 7.Juni.2016 Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 t noen henviser til regler eg kan utenat kan ikkje eg gjøre no med. ? Eg har sagt mitt om ka eg meina vi trengs av regler. Det finnes side opp og side ned med denslags. Om det har vært personangrep her så har de ialle tilfeller vært rettet mot meg. Det er som sagt i #63 eg har svart på som noen kansje mener ikkje er konstruktive. Men på den annen side så kan eg heller ikkje sjå et einaste konstruktivt innlegg her så at eg da skal bli syndebukk fordi eg er den kritiske røsten til tåpelige utsagn. vel.. Sitér dette innlegget Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 7.Juni.2016 Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 Om jeg skal mene noe om regler til sjøs: Det burde bli et statlig register for båt. på lik linje med biler og krav til registrering og dertil synlige kjennemerker på båten. På den måten kunne ting fungert som med bil, at man f.eks. ikke fikk registrert før forsikring var på plass osv. Samtidig burde også komme et krav om sertifisering (EU Kontroll) f.eks. hvert fjerde år, med avskiltning som konsekvens om båten ikke går igjennom. Dette ville resultert i langt færre ulykker, forlis, etc. med mindre personskader/dødsfall som resultat. Det finnes utrolig mye båt der ute som ikke burde være på vannet i det heletatt. Ikke bare dårlig vedlikeholdte, men mange kreative selvbygg, overmotorisering etc. etc. Samtidig burde man kanskje også vurdert og ta inn hvilket sikkerhetsutstyr som skal være om bord for og få godkjent fartøyet. Redningsvester, redninsflåter, drivanker, nødrakett, osv. selvfølgelig basert på type fartøy og størrelse. f.eks. burde det være påbud om at det skal finnes redningsvester til det antall fartøyet er godkjent for. Også mener jeg helt klart at promillegrensa borde settes til 0.2 uansett farkomst, og føre båt mener jeg er en selvfølge og gjøre i edru tilstand. Overtredelser burde også straffes på lik linje med veitrafikkloven. Jeg mener og føre båt i påvirket tilstand ikke kan sammenlignes med vestpåbud eller andre rare påbud. da dette medfører en meget økt risikofaktor, også for andre på sjøen. Kravet til båtførerprøve / Kystskipper synes jeg er greit som det er i dag. da dette etter hvert vil medføre at alle må ha det. slik er nå livets gang. Når man innfører et krav til sertifikat/opplæring må man sette grensen ett sted, og dette ble for de som er født etter 1980, jeg tilhører nevnte gruppe og må ha båtførerprøven å synes dette er helt greit. Vestpåbud synes jeg ikke noe om. men det er helt greit at det er et krav om godkjent flyteplagg til alle om bord. slik at dette kan benyttes i situasjoner hvor man bør bruke dette. ref. det jeg skrev lengre opp om sertifisering av fartøyet. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 7.Juni.2016 Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 Hvor mange dødsfall/ulykker skjer pr år pga dårlige båter? Hvor mange ulykker/dødsfall skyldes en promille hos fører på mellom 0,2 og 0,8? Ønsker gjerne litt dokumentasjon på problemene du ønsker å bøte på. Kk Sitér dette innlegget Link to post
Guest Moderator Svart 7.Juni.2016 Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 Knurrbart - med konstruktiv mener jeg at man bør komme med innspill som ikke er aggressive mot person/medlem. Godt råd fra Napoli, forrige vest-diskusjon måtte stenges pga gjentatte personangrep fra flere enn knurrbart, denne tråden har også en uheldig utvikling.. Sitér dette innlegget Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 7.Juni.2016 Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 Hvor mange dødsfall/ulykker skjer pr år pga dårlige båter? Hvor mange ulykker/dødsfall skyldes en promille hos fører på mellom 0,2 og 0,8? Ønsker gjerne litt dokumentasjon på problemene du ønsker å bøte på. Kk Om du leser den øverste linjen i innlegget mitt står det "om jeg skal mene noe" altså mine meninger. Har overhode ingen statistikk og vise til, men all sunn fornuft tilsier at og føre båt i påvirket tilstand hvilket man er med 0.8 medfører en betydelig økt risiko både for seg selv og andre. At en promille på 0.8 vesentlig nedsetter ens egen vurderingsevne tror jeg ikke jeg bør skaffe noe dokumentasjon på, her finnes det vel mere en nok på nettet fra før.. Samt at mange forlis skyldes båter som ikke er sjødyktige bør men vel heller ikke vise til noen statistikk for og forstå. Men savner heller ett saklig innlegg met evt. mot argumentasjon på hvorfor du evt. er i mot det jeg skrev, så kanskje jeg endrer mening på noe av det . Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 7.Juni.2016 Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 Ikkje får forsikre uten registrering. Ja du mener alle må ha kasko på båten da mao? Hvorfor det? Eg kan ikkje sjå det hjelper deg at jeg har kasko på min båt ? hmm om du da tenker på ansvarsforsikring så er den verdiløs og oppfunnet av selskap som vil gjøre noen lette kroner. Hendelige uhell vil ikkje kunne utløse noe krav fra deg mot meg og likedan om eg er uaktsom så vil ikkje min ansvarsforsikring gjelde. For hvilket selskap tilbyr forsikring mot aktløyse. Det ville jo gitt en total fribillett til galematias. Eg bruker nå termen du og eg som i et eksempel uten noe videre intensjon i at det står mot deg og meg. Når det gjelder kreative selvbygg så har vi jo i dag en 5 års regel mht videresalg. Samt det skal være flyteplagg til alle om bord. Vi har tross alt en stooor mengde båter i dag som ikkje har noe CE merking da dette ikkje var tema før forholdsvis nylig. Hvordan da kunne kreve antall flyteplagg iht hvor mange passasjerer en båt er 'godkjent' for. Å ta alle båter inn for kontroll og ettermerking/testing er praktisk umulig. Dette er mine tanker om dine tanker Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 7.Juni.2016 Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 Om jeg skal mene noe om regler til sjøs: Det burde bli et statlig register for båt. på lik linje med biler og krav til registrering og dertil synlige kjennemerker på båten. På den måten kunne ting fungert som med bil, at man f.eks. ikke fikk registrert før forsikring var på plass osv. Samtidig burde også komme et krav om sertifisering (EU Kontroll) f.eks. hvert fjerde år, med avskiltning som konsekvens om båten ikke går igjennom. Dette ville resultert i langt færre ulykker, forlis, etc. med mindre personskader/dødsfall som resultat. ......... Langt færre?? All statistikk tilsier at det allerede er rimelig trygt på sjøen. En null-visjon er utenkelig, med " langt færre" går vi i minus. Ønsker vi enda mer lover, regler og byråkrati for noe all statistikk tilsier at allerede er godt nok regulert? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.