Jump to content

Bør bruk av flyteutstyr lovreguleres? (meningsmåling er avsluttet)


KongKing

Bør bruk av flyteutstyr lovreguleres?  

469 medlemmer har stemt

  1. 1. Bør bruk av flyteutstyr lovreguleres?

    • JA!
      111
    • NEI! (innebærer at du må velge 1. alternativ på neste spørsmål)
      315
    • Vet ikke (innebærer at du må velge 1. alternativ på neste spørsmål)
      8
  2. 2. Hva skal legges til grunn for lovregulering? (Om du støtter flere alternativer så velg det viktigste)

    • SVARTE "NEI" eller "VET IKKE " på SPØRSMÅL 1
      254
    • Båtens lengde
      10
    • Båtens maksimale fart
      25
    • Båtens aktuelle fart
      34
    • Båttype (åpen, motor, seil)
      27
    • Opphold utendørs
      23
    • Værforhold
      16
    • Påbudt brukt i alle fritidsbåter, uavhengig av andre forhold
      23
    • Ingen av alternativene passer
      22

Meningsmålingen er stengt


Recommended Posts

Redningsselskapet ber regjeringen innføre påbud om bruk av flytevest i alle fritidsbåter. Og hevder å ha båtfolket med seg på laget:


http://touch.budstikka.no/batliv/bat/redningsselskapet/na-vil-han-ha-pabud-om-bruk-av-flytevest-for-alle/s/5-55-316273

Argumentet til RS er: "– Det er også farlig å oppholde seg utendørs i en båt over åtte meter i fart. Jo større båten er, jo lenger ut på sjøen drar man i forhold til i mindre båter. Der er man mer eksponert for hardt vær, sier han."

Hvor har han der fra at det er farlig å oppholde seg i båt over 8 meter? Vestpåbudet som kom i fjor hadde jo i det minste en fornuftig begrensning ifht lengde, da det vel er fra små åpne båter folk drukner fra. Dette er bare å riste på hodet av. Særlig når de som drukner gjør det i stor grad innaskjærs, så da blir det dust å si at det er farligere lenger ut på sjøen.

 

Kommentar fra moderator:Meningsmålingen ble egentlig opprettet av Ingar, men sammenslåing av 2 tråder fikk som utilsiktede konsekvens at det ser ut som om KongKing har satt den opp

 

Link to post
Share on other sites

Betalte medlemskapet i RS i år, men nå er det slutt. Om ikke denne organisasjonen slutter å engasjere seg politisk håper jeg flere reagerer på samme måte.

Missforstå meg rett, jeg er selvfølgelig for sikkerhet til sjøs og er en av de som lovpriser at vi faktisk har RS, men når et firkantet regelverk skal trumfe den enkeltes sunne vett og vurderingsevne og RS skal stå i spissen for disse tankene da har jeg fått nok.

Jeg er på sjøen også for å nyte friheten og de fine dagene, dette vil føre til at jeg blir lovbryter !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Helt enig i dine uttalelser. Veide for og imot å betale giroen i år,men valgte av de samme grunner du skriver om å ikke betale. Meldte meg også ut av Småbåtregisteret. Regner med at det snart kommer et innlegg om brunfarge og grums siden vi tydeligvis er flere som tenker likt, men det får tåles.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker redningsvest når jeg synes det er fornuftig. Men det hender, f.eks. i smult farvann og fint vær at jeg beveger med uten. Jeg har saktegående båt, og da den er mer enn 8 m bryter jeg ikke loven. Men jeg er stadig kriminell, da jeg ofte ankrer opp og tillater meg å ro iland med gummibåt uten å bruke vest. Ligger det en politibåt på lur kan han innlassere kr. 500 - kr. 1000. Et  eventuelt påbud om å bruke vest i båt på mer enn 8 m vil ikke endre mine vaner - kun utgifter i forbindelse med eventuelle bøter.

 

Jeg har stor sans og respekt for det Redningsselskapet driver med og er medlem. Men dersom jeg får bekreftet at Redningsselskapet prøver å påvirke politikerne til et mer omfattende forbud, melder jeg meg ut. 

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

At RS prøver å påvirke politikere til å gi et bedre og tryggere båtliv er forståelig og det skal de gjøre. Men da må de ha en fornuftig sak å kjempe for. Dette siste utspillet er så til de grader borti natta at jeg blir flau på RS' vegne.

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Alle påbud om ditt og datt gjer at nokon slutter å tenke og vurdere sjølv. På sjøen er det nødvendig at ein bruker vett og fornuft for at det skal gå bra. Flyteutstyr bør brukes etter behov, ikkje etter påbud. Har absolutt ingen tru på at det vert ferre drukningsulukker ved eit slikt påbud. Kanskje det vert fleire. Dei som er ute av stand til å tenkje og vurdere sjølv føler kanskje det er trygt berre dei har på seg vest. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har enda ikke meldt meg inn i RS. Har jo seilbåt, så det skal virkelig stå på for at jeg ikke klarer å komme meg til land for enten seil eller motor.

Min far er medlem. Han har motorbåt , og er stuck om motoren ikke vil mere. Den ene gangen han har hatt behov for slep, så kunne de ikke komme.

 

Tenker jeg legger pengene i potten for egen redningsflåte til seilbåten.

 

Bruker uansett alltid redningsvest i seilbåten.

 

Det er nok ikke bare bare det der med RS og politisk press. Hadde RS jobbet for at fritidsbåtliv skal anerkjennes som friluftsliv i diverse budsjetter, så hadde vi nok applaudert RS for politisk påvirkning.

 

-selv om det ville påført båtfolket en ekstra kostnad på 10-15000 kr, så tror jeg det heller hadde hatt noe for seg med et påbud om redningsflåte i større båter.

 

Bruk vest, da beholder vi valgfriheten.

Link to post
Share on other sites

Helt enig i dine uttalelser. Veide for og imot å betale giroen i år,men valgte av de samme grunner du skriver om å ikke betale. Meldte meg også ut av Småbåtregisteret.

Enig med dere, men Norske Sjø hvor jeg har båten forsikret har desverre medlemsskap hos RS som krav. Dette er eneste grunn til at jeg fremdeles er medlem. Norske Sjø har derimot ikke krav til registrering av båten så årets faktura fra Småbåtregisteret ble ikke betalt.
Link to post
Share on other sites

Vi får håpe det snart også kommer generelt påbud om flytevest når man oppholder seg i nærheten av sjøen, spesielt steder som Aker Brygge der folk rusler rundt i beruset tilstand. Argumentasjonen er jo typisk at alle påbud/forbud som på sikt vil redde liv bør innføres. Et generelt vestpåbud i strandsonen vil sikkert også redde liv, så hva er det man venter på?

Link to post
Share on other sites

Enig med dere, men Norske Sjø hvor jeg har båten forsikret har desverre medlemsskap hos RS som krav. Dette er eneste grunn til at jeg fremdeles er medlem. Norske Sjø har derimot ikke krav til registrering av båten så årets faktura fra Småbåtregisteret ble ikke betalt.

De krever vel ikke medlemsskap, men gir noen prosent i rabatt dersom du er medlem..?

Link to post
Share on other sites

De krever vel ikke medlemsskap, men gir noen prosent i rabatt dersom du er medlem..?

Du har helt rett - sjekket mailhistorikken og fant følgende svar fra Norske Sjø da jeg i mai 2015 spute (e-mail) dem om nettopp dette,

Vi krever ikke registrering i Småbåtregisteret, og du må heller ikke være medlem i Redningsselskapet, men vi gir rabatt på premien dersom du er medlem i Redningsselskapet.

Husker ikke, men ettersom jeg valgte å forbli medlem regner jeg med at rabatten på forsikringen var høyere enn medlemskontingenen hos RS.
Link to post
Share on other sites

Vestpåbud er kort og godt TULL. Det får være opp til hver enkelt om man vil ta sjansen på å gå uten eller ikke. Og ta konsekvensene av egne valg. Hvis dette skal gå gjennom, må man bare spørre seg hva det neste blir som disse påtatt velmenende solialistgrumserne skal regulere, bestemme og påby. Hjelmpåbud i hjemmet? Det er jo der 80 % av ulykkene skjer?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke nødvendig å ta vestdebatten nok en gang, for den har vi vært gjennom mange ganger i andre tråder.

 

Men det interessante her er jo at RS mener det generelt sett er farlig å være i båter over 8 meter. Jeg kunne ha en viss forståelse da de argumenterte med vest i åpne båter under 8 meter, all den tid den lille infoen vi har om drukninger peker på småbåter innaskjærs som mest utsatt.

 

At de da ønsker dette for alle båter, også de over 8 meter, med den håpløse argumentasjonen at det er farlig å være i båter over 8 meter - dog uten noen form for statistikk eller forskning som underbygger dette.

 

Hvor er logikken i at en i en prinsess v42 skal ha på seg vest i stille farvann?

 

Han infosjefen i RS minner mer og mer om komiske Ali.

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Faktisk er det ganske ille at en egentlig seriøs samfunnsinstitusjon som NSSR i slik grad som dette fratar seg selv tillit og seriøsitet og tiltro. Det er svært lite som peker i retning av at vestpåbud har noen reell betydning dor drukningsstatistikken, men likevel ønsker de å tvinge det på alle. Man kan undres over hva målet/poenget egentlig er. Skal alt vi gjør, etter hvert bestemmes av andre?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...