Jump to content

Brukt multiskjerm / radar. Garmin VS Raymarine

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Garmin oppsettet fungerer bra og er lett å forstå. Vet ikke på de nye utgavene, men i 2008-utgaven kan du ikke justere radaroverlegget slik at avstandene passer med kartet. Ofte noen meter feil på avstand til øyer mm.

Videre var dimmingen på skjermlyset for dårlig. Når det er helt mørkt ute ser du ikke annet enn skjermen. Bruker en rød plastplate for å eliminere dette på natta, men det er ikke en fordel..

Kjenner ikke Raymarine sitt oppsett godt, men det er vanskeligere å finne fram i menyer og lignende. Husker jeg ikke feil er det for eksempel et helt prosjekt å bytte til nattvisning.

Mons

Raymarine er mindre intuitiv, du må lese brukerhåndboken. Har man gjort det, er det lett å gjøre det meste. Garmin er definitivt enklere å komme inn i bruken på. Jeg har C80 og Raymarine radar på Deltaen, kjører stort sett overlay og synes dette fungerer bra, men kunne ønske meg større skjerm av og til, f eks ved split screen. Å endre til nattbelysning er to tastetrykk og deretter trinnløs justering av lysstyrke, jeg bruker båten mye i mørket og nattbelysningen er jeg fornøyd med.

Å skru på nattbelysning dersom man ikke har brukerveiledning, kan nok derimot fremtvinge diverse ukvemsord.

Siden du er vant med c80 er vel c120 neppe større overgang enn større skjerm. RD418 er vel 4kw domen? Den har jeg selv og er fornøyd med den.

Redigert av Ingvarjg (see edit history)

Hulda har Garmin 4012 og GMR18HD. Dimming av skjermen er ikke noe problem. På stille vann plukker radaren opp fiskebøyer på håndballstørelse. Det er to utgaver av 4012, den ene er vanvittig treg (montert i Hulda), den oppgraderte versjonen skal være 10 ganger raskere. Og denne siste er nok brukbar. Garmin har stoppet oppgradering av 4000-serien. Ellers tror jeg dette er driftsikre dingser. Jeg har seilt i så tett tåke så det var som å ha bind for øynene. Det gikk helt greit. Radaren plukket opp bøyer og andre båter uten problem.

RD418D er 4kw ja, og så er den merket med "digital". Signalkabel ligner på telefonkabel.

Korleis finn eg ut om garmin 4012 er siste raske modell ?

Raymarine som eg er vandt med er absolutt ok å bruke når eg vart vandt med den, så eg er ikkje betenkt på det på hverken garmin eller raymarine. Eg tenker meir på hvilken av de gir feks best detektering. Har begge like gode forutsetninger for å kanskje bygge videre med ekkolodd og autopilot, kamera tilkobling osv ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...