Jump to content

Tips for bytte ut tauverk i masten på en maxi 77


Veblom

Recommended Posts

Hei, jeg har en Maxi 77 som mangler taurt som skal holde bommen oppe. Denne står nå på land men masten oppe, så jeg vet ikke hvordan jeg skal få satt opp det nye tauet. Den ligger på nøtterøy båtsenter hvis noen kunne tenke seg å hjelpe til. Er 15 år så jeg bader ikke i penger til å få noen til å gjøre det for meg. ;) Men takk for svar på forhånd.

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert noen i båthavna som har en båtsmannstol du kan låne. Få noen til å heise deg opp i masten etter storseilfallet og tre bomløftet ned i masta. Du kan også bruke en hyssing med et lite lodd i om du foretrekker det. Noen må lirke ut tampen i bunnen av masten med en krok laget av ståltråd eller lignende.

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å feste en 10-15 små muttere i enden av tauet jeg slipper ned. Da er det lettere å pirke det ut nederst.

 

Men aldri i livet om jeg ville latt meg heise opp i masta mens båten står på land. Dette haster vel ikke så voldsomt at det ikke kan vente til du har sjøsatt? I mellomtiden kan du bruke storseilfallet som bomløft.

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Har sett en del mindre båter som ikke bruker bomløfter i det hele tatt. Bommen legges ned mot en side og gjøres fast der. Dog er det nok ikke mulig, eller heldig, å gjøre det mens seilet står både på bom og mast, nedpakket. Ser for meg at det blir uheldig strekk i duken.

Ville heller ikke gått opp i masta med båten på land

Er dere to ombord, inntil du får montert bomløfter,så får den ene holde bommen oppe, mens en andre tar imot seil, pakker og kobler løs fallet, og monterer det på bommen.

 

Alternativt er å montere en enkel kick fra Bartoon, i glassfiber.

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har en Maxi 77 som mangler taurt som skal holde bommen oppe. Denne står nå på land men masten oppe, så jeg vet ikke hvordan jeg skal få satt opp det nye tauet. Den ligger på nøtterøy båtsenter hvis noen kunne tenke seg å hjelpe til. Er 15 år så jeg bader ikke i penger til å få noen til å gjøre det for meg. ;) Men takk for svar på forhånd.

 

Normalt / Originalt har 77an en dirk som sitter festet i akterstaget. se bilde (en ny sånn fikser du lett, med ett vajerlås typ http://www.watski.se/Wirelas-11eoA eller http://www.seasea.no/Linor__F%c3%b6rt%c3%b6jning__F%c3%b6rankring/F%c3%b6rankring/Schackel_Hakar/WIREL%c3%85S_RF_6MM

 

bilde

 

din båt er en 76 modell så jeg antar att du har den franske svarte Briand masten, hvis jeg husker rett så har du bare en trinse i akterkant masttopp.......som du må ha til storfallet

skall du ha ett bomløft fra masttoppen da blir det litt mer jobb....enklest tror jeg ett kinnblokk som du popper fast på utsiden masten på BB-side i toppen og låter bomopphalet gå utsiden masten ned og nytt kinnblokk på BB-siden

(på SB-siden der nede sitter reden ett kinnblokk som er  til spinnakerfallet)

 

-78 eller -79 fikk 77an Seldenrigg...mulig den er forberedt for en riktig bomløft. 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...