Hanbleciya Startet 5.Juni.2016 Del på Facebook Startet 5.Juni.2016 Driver på pusser opp en Selco 18. Hvilke type lim bør man bruke til glassfiberduk når man skal tette hull? Sitér dette innlegget Link to post
WithVital Svart 5.Juni.2016 Del på Facebook Svart 5.Juni.2016 Epoxy. Evt epoxy sparkel. Biltema har begge deler. Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
ivar Svart 5.Juni.2016 Del på Facebook Svart 5.Juni.2016 vanligste er polyester. Skal man bruke epoxy så må man ha glassfiberduk beregnet til det Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
WithVital Svart 5.Juni.2016 Del på Facebook Svart 5.Juni.2016 (redigert) vanligste er polyester. Til å reparere polyester? Tror du ikke det vanligste er epoxy til reparasjoner og polyester til støping / laminering? Jeg kan ta feil, og det er sikkert variasjoner fra forskjellige produsenter :) https://www.youtube.com/watch?v=Xnhz-OLZZa8 Biltema sin vevde duk passer til både Polyester og til Epoxy. Noen duker passer bare til Polyester. Redigert 5.Juni.2016 av WithVital (see edit history) Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
Eddiken Svart 5.Juni.2016 Del på Facebook Svart 5.Juni.2016 Er vel polyster som er vanligst Sitér dette innlegget Link to post
WithVital Svart 5.Juni.2016 Del på Facebook Svart 5.Juni.2016 (redigert) I så fall er det vanligst å reparere på den dårligste av de to måtene. Kan godt hende jeg tar feil og at det er vanligst å bruke polyester, men jeg tror ikke det er best egnet til reparasjoner av de to. Tror det er nok av info om dette på internett / google. Et annet eksempel enn youtube: "However, when you are doing a repair, you need for the resin to also function as an adhesive--gluing the patch to the surrounding surface. Polyester is an adequate adhesive but not as good as epoxy. As a general rule, the tensile strength of a polyester bond will be around 20 percent weaker than the same bond made with epoxy. That makes epoxy resin usually the best choice for fiberglass repair work." (http://www.boatus.com/boattech/casey/polyster-epoxy.asp). (men så kan det jo hende at trådstarter skal bytte halve skroget da... -da er kanskje polyester best og vanligst? :) Redigert 5.Juni.2016 av WithVital (see edit history) Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
ivar Svart 5.Juni.2016 Del på Facebook Svart 5.Juni.2016 Til å reparere polyester? Tror du ikke det vanligste er epoxy til reparasjoner og polyester til støping / laminering? Jeg kan ta feil, og det er sikkert variasjoner fra forskjellige produsenter :) jeg bruker forsåvidt begge deler, epoxy sparkel eller glassfibersparkel til mindre ting, glassfiber + polyester om det skal lamineres, Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 6.Juni.2016 Del på Facebook Svart 6.Juni.2016 Epoxy må da være best og enklest til reparasjoner. Ikke lukter det noe særlig heller Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
J-R Svart 6.Juni.2016 Del på Facebook Svart 6.Juni.2016 Det at epoxy ikke lukter betyr ikke at det er ufarlig.. På SR herderen fra Svas står "dødelig ved innånding" og tilsvarende dødningsskalle symbol. Ser ingen grunn til å overprøve det.. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Juni.2016 Del på Facebook Svart 6.Juni.2016 passer til både Polyester og til Epoxy. Noen duker passer bare til Polyester. Og hva er så forskjellen? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 6.Juni.2016 Del på Facebook Svart 6.Juni.2016 Matter ( korte fiber "tovet" sammen) inneholder ent bindemiddel som løses opp av polyester, og skal ikke brukes med epoxy. Vevd duk går bra til begge. Selv foreetrekker jeg epoxy og duk til rep av skader på polyesterskrog fordi det gir god vedheft, en sterk reperasjon og er lett å jobbe med. men det koster mer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.