Jump to content

Påkjørt, skal ha takst. Radar trøbbel


Allan E

Recommended Posts

Hei, jeg var uheldig å bli påkjørt i forrige uke. Skal ha takst i morgen. En del skader, må ha ny pulpit, pushpit, mantau, antennemast og RADARANTENNE. Denne radaren hadde kun gått 2 timer og 16 minutter når jeg kjøpte båten: Det er en Furuno 1621, ny antenne regner jeg med er umulig å få kjøpt. Furuno har dårlig erfaring med utstyr som har vært under vann.

Hva skal jeg gjøre?

Kan jeg forlange ny radar til tross for at den er en god del år gammel.

Nå har radaren snurret i litt over 6 timer.

Link to post
Share on other sites

Hva.. påkjørt????

Fortell litt om hvordan dette skjedde...

 

Når det gjelder radaren så bruker vel forsikrinsselskapet standard metoder for å skrive av verdien.. Hvor mye den er brukt teller vel ikke.. bare alderen..

Krev det du føler er fornuftig, så ser du om du får gjennomslag.

 

tj

Link to post
Share on other sites

Det var en som ikke klarte å overholde sin vikeplikt, jeg kunne ikke vike da det lå fler båter rundt meg. Han traff meg midskips på babord side når jeg hadde vinden inn fra styrbord. Dro med seg puspit, pulpit påhenger og antennemast. Pulpit gikk pga mantauwirer.

Link to post
Share on other sites

Utrolig, så god plass det er på sjøen.....

 

Kanskje jeg skal være glad for at jeg er i Hordaland, eller at været ikke har slått helt til slik at jeg har kunnet manøvrere rimelig fritt.

 

Eneste gangene jeg har vært stresset og ikke hatt full kontroll har vært ved tillegging til egen bås eller ved gjestehavner.

Ellers har det med vikeplikt egentlig ikke vært noe tema fordi alle har tatt hensyn til hverandre, sakket ned eller vist tydelig hvor en vil gå.

 

tj

Link to post
Share on other sites

Det var en som ikke klarte å overholde sin vikeplikt, jeg kunne ikke vike da det lå fler båter rundt meg. Han traff meg midskips på babord side når jeg hadde vinden inn fra styrbord. Dro med seg puspit, pulpit påhenger og antennemast. Pulpit gikk pga mantauwirer.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du har kasko, gir denne bra dekning på sk. fastmontert utstyr. Fastmontert "elektronisk" utstyr derimot, er dårlig dekket hvis du ikke har tatt opp tilleggsforsikring. I praksis vil jeg tro at du ikke får dekning for en eldre radar. Mener avskrivningsatsen er 10% pr. år. Tar du da med egenandelen blir det ikke noe igjen.

Sorry.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dette går vel på forsikringa til motparten. Det er en takstmann fra mitt selskap som kommer for å takste. Vi har begge kasko på båtene våre.

Jeg trodde at mitt selskap skulle hjelpe meg for så å sende regninga til motparten.

<{POST_SNAPBACK}>

Nope. :nonod: Du må nok dekke skadene på egen båt selv. Medmindre du kan bevise at motparten handlet uaktsomt (i praksis må blodprøve foreligge)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Oi.. her har jeg nok litt å lære.....

Trodde at å ikke overholde vikeplikten også var uaktsomt på sjøen...

 

Men å stole på at ens eget forsikringselskap skal jobbe for å få en best mulig løsning for deg er ikke rette taktikken. Snakker da ut fra erfaringer som ikke har med båt å gjøre. (Husk at disse forsikringsfolkene går på bransjetreff med hverandre og kjenner hverandre på fornavn uansett selskap...)

Nei, som oftest må en stå på og ikke gi seg før en må....

 

tj

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oi.. her har jeg nok litt å lære.....

Trodde at å ikke overholde vikeplikten også var uaktsomt på sjøen...

<{POST_SNAPBACK}>

Forsikringsbetingelser på sjøen og Sjøloven har vært diskutert flere ganger her på Baatplassen. I korthet går prinsippene på at hver av partene dekker sine egne skader hvis det ikke kan bevises uaktsomhet fra en av partene. Uaktsomhet vil i de fleste tilfeller si promille, og da må gjerne blodprøve foreligge. Det å ikke overholde vikeplikten kan ha sin forklaring i feilfunksjoner i båt/motor/drivverk eller annet, manøvreringsproblemer grunnet værforhold, strøm osv. osv. Ingen av disse forhold betinger uaktsomhet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Trodde at å ikke overholde vikeplikten også var uaktsomt på sjøen...

Jo, i utgangspunktet er det nok slik, men praksis er litt anderledes. På sjøen har man nemlig Sjøloven fra 1800-tallet og den fastslår at hvis ingen av partene kan lastes for det som skjedde - da bærer hver av partene sin egen skade.

Det skal vel ikke så veldig stor fantasi til for å tenke seg mange kreative begrunnelser for at dette var et hendelig uhell som ingen kan lastes for. :headbang:

 

Hvorfor tror du forresten at ansvarsforsikring på båten er såvidt rimelig - kanskje det har noe med mengden av utbetalinger å gjøre :wink:

 

Nei, som oftest må en stå på og ikke gi seg før en må....

Nettopp, nettopp - her har man ikke andre enn seg selv å stole på!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Du må nok bare stå på krava og kreve det du mener du skal ha uansett kva forsikringsselskapet tilbyr deg i første omgang. Hvis du kan dokumentere kva ting har kostet og sender dette inn sammen med eit rimelig krav og presser på med tlf til saksbehandler ein dag i uken og samtidig gjør oppmerksom på at du vil kreve 12% morarente om du ikkje får oppgjøret ditt innen 30 dager etter skaden fant sted, så er det min erfaring at det går ganske bra :smiley: Gjorde dette da er smalt med mcen og det hjalp ganske godt på i forhold til kva eg fekk tilbudt fra forsikringsselskapet i første omgang. Spesielt det med å kreve morarente hjalp godt...

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Det er ikke kontant oppgjør som jeg ønsker, men en reparert båt. Jeg har ikke tenkt å skru nå, det overlater jeg til et verksted.

Dokumentere hva ting har kostet er vanskelig, for jeg kjøpte båten ferdig utstyrt. Men utstyret var jo med på å avgjøre handelen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...