Jump to content

D4 Airtronic: merkelig feil, funksjonene har byttet plass...

Erik

Recommended Posts

Min D4 Airtronic ville ikke starte forleden morgen, etter ha ha fungert knirkefritt kvelden før (og alle dager før det).

Viften startet, men det skjedde ikke mer. Den bare blåste luft, men iverksatte ikke vanlig oppstarts prosedyre (tikking i pumpe, variabelt- stigende turtall etc).

For å sammenligne med vanlig kald funksjon, om det var noen forskjell, så startet jeg denne, men da fyrte jammen varme anlegget opp. Hørte at den gikk gjennom oppstarts prosedyrene og den produserte varme inne, og eksos ute, dog koblet den seg ned selv etter noen minutter.

Symptomene har vedvart. Kun vifte funksjon på varm knappen, og full oppstarts prosedyre og varmluft noen minutter på kaldknappen.

Jeg har vært over kablene men ikke funnet noen feil (kortslutning, løse kabler o.l.).

Har det manuelle start panelet, med skru hjul og uten display, så jeg får ikke ut noen feilkode.

Vurderer å kjøpe den digitale for å kunne få en slik kode, men ingen av aktuelle koder den kan gi likner på noe som kunne gitt mine symptomer uansett da...

Noen som har noen ide, eller har vært borti liknende ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Siden apparatet tenner og varmer (en liten stund) via 'blå' knappen, så virker vel selve apparatets funksjon, og da er det er vel styringen som feiler da ?

Hvis det ikke er kabling, så må det vel egentlig være bryter eller hjernen det kan være feil på da ?

Sitter hjernen i selve apparatet, eller sitter det i bryteren ?

Bytter jeg da to fluer i en smekk hvis jeg bytter til digital bryter, eller er denne bare en dum bryter som bare sender/mottar signaler ?

Styrenhet ligger inne under øvre kapsling på varmeren. Wherle har glatt plastisolert kabel mellom enhet og kontakt, mens Hella har en kabel som er viklet med "tekstil" tape. Wherle har hatt en del problemer med tolking av inngående signaler . Dette kontrolleres best med en test enten med diagnose program fra Eber eller kjøring av styrenhet på såkallt "blåboks" hos en forhandler. 801 bryterpanel kan også ofte få frem diagnose vedr. dette, men ikke alltid. 

Nå har jeg allerede bestilt meg en 801 (kan jo være kjekt sånn generelt for jevnere varme også håper jeg), så det blir nok å begynne der for å se om det kommer frem noen vettug feilkode, men er det styre enheten som er feil, så hjelper jo ikke det i så fall.

Er disse styre enhetene byttbare ? Hva er ca pris i så fall ?

Ref testen som er foreslått over : Hva betyr laske ?

Hva vil testresultatet si. Hvis den tenner og går så er det styre enheten som er gåen ?

Eller kan det være bryteren også ?

Tett filter ville vel ikke byttet funksjon på knappene skulle man tro ? Utelukker ikke at det kan være feil i tillegg, men det at knappene virker 'motsatt' er min første pri å prøve å finne ut av tror jeg..

Redigert av Erik (see edit history)

Min båt er fra 2004 og jeg tror apparatet er ettermontert, så det er vel på grensen da, men mest sannsynlig montert etter 2005.

Håper jeg slipper å spandere nær 4000,- for ny del, men det skal ikke så mange kalde morgen/kvelder til før det føles verdt det uansett  :yesnod:

Men først monterer jeg den nye digitale bryteren når den kommer. regner vel med at defekt styringsenhet bør gi en eller annen form for feil da...

Fikk testkoblet den nye 801 bryteren i går, og må si at jeg ble ikke så mye klokere (men litt gladere  :giggle: )

Først startet jeg det bare. Samme problem som før, viften bare gikk, intet oppstartprogram startet.

Startet så kaldluft. Bryteren viste animasjon som bekreftet dette, men oppstartprogram for å tenne varmeren startet, og den varmet i 2-3 min før ned-kobling som før.

Mao akkurat likt/samme problem som før.

Sjekket så feilkoder :

F0 : 0

F1 : 62

F2 : 11

Det tolker jeg som at det ikke er feilkode nå, men har vært 62 før og 11 før det.

11 er relatert til spenning, og stemmer, for jeg hadde for tynn kabel med spenningsfall frem til i vår og litt startproblemer etter ett døgn eller to i uthavn.

62 har jeg lest meg frem er relatert til styreenheten, men det var litt uklart hva det betyr ? Noen som vet?

Nullet så ut feilene, for å se om det kom på ny feilkode.

Startet først kaldluft. Akkurat likt, oppstart og varme i 2 min.

Så startet jeg Varme, og da startet dette også, og fungerte fint. Responderte på temperatur innstillinger i bryteren og alt såre vel.

Stoppet og startet og testet over tid flere ganger, men når virket det bra.

Hmm , tenkte det da kanskje var nulling av kodene som gjorde susen, men så testet jeg kald funksjon, og den kjører fortsatt oppstart i to min  :confused:

Sjekket enda en gang med varm, og den virket fortsatt..

Sjekket for feilkoder, men får kun F0 : 0 fortsatt.

Så nå er jeg i stuss, Er styreenheten i ulage og i ferd med å kollapse og virker bare på nåde nå, eller er ting OK så lenge det varmer og den sier 0 i feilkode ?

At kaldluftfunksjonen ikke virker kan jeg tross alt leve godt med...

Nå er det heldigvis en grei årstid å ha varmeaparat problemer på , men det er nå greit å kunne stole på at slikt utstyr starter når man faktisk trenger det.

Hvis styre enheten skal byttes, er det da bare å løsne skruen i kanten oppå og nappe det ut, eller er det mer komplisert å få det ut ?

Feilkode 62 tilsier brudd i forbindelse til "pot-meter" i bryterpanel. Årsaken ligger nok i styrenheten som antageligvis er av fabrikat Wherle. Få tatt en test på denne. Den holdes på plass av en skrue og 2 "mothaker" på toppen av viftemotoren. Løft den opp og legg merke til hvordan ledninger ligger for korrekt montering igjen.

Brudd i forbindelse til potmeter kan jo i teorien også ligge på kablingen (som jeg har gått over samt re-gjort i fob med ny bryter) og i selve potmeteret (som er byttet nå).

Hvis den ikke gir ny feil 62 og fortsetter å varme så er det vel trygt å bruke det, eller ?

Det verste som kan skje er at det ikke tenner hvis det skjer igjen?

Tenker at å prøve og se metoden ett par helger er det enkleste, og så heller sjekke/bytte enheten hvis det gjentar seg.

Tror du ikke det er greit ?

Men å montere ut for å teste/bytte bør være en grei operasjon det også da, hvis feilen gjentar seg.

Takker for all hjelp  :thumbsup:

Da er bryter mer permanent installert, og systemet testet utallige ganger, og starter uten unntak greit, så jeg tror frua skal slippe å fryse i helga  :pray:

MEN :

Da jeg testkoblet nybryteren første gang hørte og merket jeg at den helt klart responderte på at jeg stilte temperaturen opp og ned under det den fra før viste.

Dette er noe som ikke har fungert så godt med gamle bryteren, så det var jo bra,

Men da jeg koblet til den eksterne tempføleren inne i salongen (jeg har selve bryteren over køya nemlig) så virket det ikke, den endrer ikke styrke uansett innstilling.

Det som viser i display er dessuten fortsatt det bryteren rapporterer (testet med å variere temperatur begge steder) selv om både brun/hvit og grå fra bryter ikke var tilkoblet apparatet, og ikke tempen i salong.

Det responderte heller ikke på å endre temp opp og ned i forhold til denne grensen.

Tenkte da at ekstern tempføler er defekt, og koblet tilbake til bryterens interne føler, men nå responderer det ikke i forhold til denne heller. Kjører bare full fres konstant.

Er dette nok en indikasjon på at styre enheten kan være defekt (fortsatt bare F0:0 på feilmeldinger), eller kan dette ligge ett annet sted ?

• 1 år senere...

Gammel tråd, men endelig avklart, så legger ut løsningen til glede for fremtidige lesere med liknende problemer :

Apparatet fungerte sånn noenlunde OK etter resett etc i sommer og høst, og på den årstiden er det ikke så kritisk heller, så det ble litt glemt.

Men helga før denne våknet jeg ombord med minusgrader ute og fikk ikke start på apparatet. En ellers nydelig tur ble dermed litt amputert, så motivasjonen på å få dette i orden meldte seg sterkt igjen :blush:

Feilmeldingene var fortsatt 62, og i tillegg nå 65.

Den gamle controll unit var type Wherle (ikke så lett å se på selve enheten, men kabelen var isolert med glatt plast).

I.M.S. fikk sendt med ny enhet type Hella prompte da jeg bestilte, det var enkelt å bytte den ut, kontakter og alt passet rett over, og etterpå fungerer apparatet som en drøm (bare kjørt noen timer foreløpig da) og uten en eneste feilmelding.

Jeg har også vurdert å bytte til 801 panel for bedre styring men finner egentlig ikke ut om det faktisk er verd 1000 kr. 

Får heller ikke slått på kaldluft, men det tipper jeg er knappen siden jeg har fått det til et par ganger etter iherdig trykking. 

Mener du det var verd å bytte til 801, fikk du bedre styring på varmen eller er den store forskjelden kun digitalt display?

Ja, muligheter for å lese av feilmelding samt resette er den viktigste grunnen til at jeg skaffet meg en slik.

Temperaturen og grensen i klartekst er også kjekt for å kunne justere, men dette med grense før den går ned i halv effekt har ikke fungert skikkelig hos meg, bare sporadisk, så der er jeg spent på om det blir forbedring nå med den nye hjernen.

801 har også intern temp føler, så du slipper å bruke den eksterne hvis du ikke vil.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...