Guest Avmønstret# Startet 5.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2016 Det er jo ofte sånn at det man ser på regattabanen på mange måter peker inn i fremtiden for seilbåter. Løsninger og skrogformer adopteres. Vi ser allerede i dag at flere større båter er både breie og kileformede og planer på unnavind. Og det er jo noe med det, disse båtene går virkelig unna når forholdene ligger til rette. Vil denne teknologien kunne la seg overføre til fremtidens turseilere eller blir vekten for kritisk til at det kan fungere? Er det andre ulemper med planende monohull som gjør at de aldri vil bli aktuelle som turseilere? Og hva med foiler? Når ser vi det på markedet på vanlige båter? Aldri? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 5.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2016 (redigert) Jeg tror forskjellen på mannskapet ombord i en turseiler og dem i en regattabåt er at de i turseileren også ønsker fokusere på andre ting enn bare seilingen. Med planende båter, med foiler og alt, kreves det 100% oppmerksomhet og konsentrasjon så lenge båten er i høy fart. Spennende til tusen, men får man familien med på slikt? Svigermor (ikke det at hun er velkommen i utgangspunktet, men likevel)? Synes mye av designelementene og gode løsninger fra regattabåter er spennende å overføre til turseilere. Men tenker samtidig at jeg som turseiler (seilte regatta før i tiden) har behov for en båt som oppfører seg trygt under de fleste forhold slik at jeg får med meg folk ut på sjøen, uavhengig av om det er lite eller mer vind. For all del, hadde garantert fått med meg folk i en planende regattabåt også, men ser at jeg ikke er ute etter slikt nå. Båten kan godt seile bra, men begynner raua bli for brei kan dette føre til mer utfordringer i grov sjø enn de mer smalrauede turbåtene har. Kjekt å plane, men holder konsentrasjonen til slikt gjennom hele ferien? Ser jo forsåvidt trenden med brei rau på nyere turseilere også, men de fleste skal man jobbe godt med å få skikkelig opp i plan, vekten av kjøleskapet, vinkjøleren, oppvaskmaskinen og annet luksuriøst er ikke akkurat forenlig med høy fart Så slik jeg tenker (og tror) vil produsentene av turbåter fortsette å bli inspirert av og låne gode løsninger fra regattabåtene, men tviler sterkt på det blir vanlig med planende turseilere, og i alle fall ikke med foiler. Slikt som solide løsninger til rigg, ror og annet sikkerhetsøkende materiell er veldig velkomment Redigert 5.Juni.2016 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 5.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2016 PLanene turseiler Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Grønnskollingen Svart 5.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2016 Jeg tror den begrensende faktoren her er vekt og mannskap. Vekt fordi den største kundegruppen antageligvis ikke vil akseptere mindre komfort til prisen en høy-ytelses seilbåt vil komme på. Man kan bygge florlette skrog og levere rigg i karbon, men varmtvannstanker, stekeovner, pumpedasser, batterier, zodiac etc får vekten til å stige veldig raskt. Mannskap fordi jeg ennå ikke har sett en planende turbåt som ikke krever at mannskapet er på ballen hele tiden for å få båten til å gå godt. Majoriteten av båtkjøperne tror jeg ikke er helt innstilt på denne formen for seiling. Og de som har fulgt med på VOR de siste årene vet hvor støyende og ubehagelig det kan være ombord i en planende monohull. Men produsentene vil jo fortsette å nærme seg hele tiden og skrogformene som du nevner er jo et veldig godt eksempel på det. Foilende turbåt? Ta en titt fra 0:30 Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 5.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2016 elan planer vel ganske greit allerede i dag? fine turbåter såvidt jeg kan skjønne, digre køyer akter og greier ... å trekke inn vor-båter blir kanskje litt malplassert... Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 5.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2016 Var ikke ment som en "turbåter kommer til å bli som VOR båter". Det jeg forsøkte å si er at seilbåter som er designet for stor gjennomsnittshastighet vil ha en del egenskaper som antageligvis ikke kan unngås i en cruising versjon; som at skrogene må gjøres flatere for å gi bedre løft, noe som vil gi en hardere gange underveis og antageligvis mindre komfort en det turseilere er vant med i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Og på grunn av økt hastighet med planende båter så kan seilere"fyke" avgårde og få mer tid på destinasjon i stedet for på vei til. Mao litt som en motorbåt ;-) Skillet planende, ikke-planende seilbåter kommer vel til å bli vel så viktig som skillet mellom "finnekjøl" og "langkjøla" har vært. Om ikke viktigere. Og om veksten i begynnerstørrelse på seilbåter holder seg så er det også et poeng å tenke at en planende båt på 40++ fot antagelig er en langt mer behagelig opplevelse enn de ofte små planende båter man har opplevd som seiler. En planende turseiler på 45+ fot, vil ikke det være fint og komfortabelt da? Med rette elektronikken og hjelpemidler på plass så står vel ikke de i veien for samtidig solbading osv? ------------ Om et slikt strykebrett blir "følsomt for vær", har det så mye å si? Hvis det er raskt nok så seiler det inn det tapte når været blir riktig allikevel. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Fremtidens turseilere er ikke en monohull. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
pacuare Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Fremtidens turbåter er mye raskere enn dagens. Usikker hva som menes her med å plane, er det som en jolle, Melges 24 eller de mest ekstreme 40 foterne (Raa glede etc), det vil si at de flyr på flattvann, og kan seile over bølger. Raske turbåter surfer i dag fra 12-18 knops fart. Komfortmessig er det stor forskjell på å ta igjen bølger eller ikke, blir mye sjøsprøyt når en seiler over bølger. Å sole seg samtidig som det føles som tre brannmenn spyler deg med brannslanger er dårlig kombinasjon. Etter min vurdering slipper en 40 foter bølgen litt over 10 knops fart. I liten kuling på havet tilpasser vi seilarealet til fart på 9-14 knop, litt lavere på nettene. Nettene er ikke mer komfortable, høy fart er stabilt. Det er definitivt ikke arbeidskrevende. Autopiloten styrer, og seilene justeres ikke nødvendigvis på en 2 timers vakt. Mer jobb i indre oslofjord, da vinden er mer ustabil, flere båter og trangere. Jeg synes definitivt ikke det er mer komfortabelt på havet i en båt fra 80 tallet som ikke slipper sjøen på samme måte, eller fra 70 tallet som overhodet ikke slipper sjøen. Maksfart på kryss er definitivt mindre komfortabelt på en rask båt enn en treg. Men reduserer en seilareal og kryssvinkel er de like komfortable som en gammel båt som seiler for fullt. Jeg tviler på foiler på turbåt. Men at moderne turbåter får en form mange her ikke liker er jeg helt sikker på. Tror heller ikke på katamaran, men de har en fungerende turbåt på foiler. Helt rå, fantatisk nede. Men litt for spektakulær. Moderne autopiloter og elektriske vinsjer gjør at moderne båter er lette å seile. Se på de som seiler jorda rundt i 60 fotere alene. De seiler på grensen, turseilere vil kunne redusere hastigheten til at det blir komfortabelt samtidig som det går fort. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Pacuare: Har de samme tankene som deg. Fremtidens turseilere kommer til å ha vesentlig høyere fart enn dagens. Ok, så faller kanskje solbadinga underveis bort, men man får lengre tid i havn til å gjøre det siden man kommer raskere frem ;-) Må si at jeg har litt tro på foiler, særlig på langturbåter som ligger lenge på samme legg. Og om de videreutvikles fra å kun handle om fart så kan en vel også bruke foiler til å øke komforten. Ser for meg at den kan være mer komfortabelt å "sveve" på foiler enn å daske i bølgene... Og også med tanke på å redusere krenging. Spennende utvikling innen seiling for tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Tror heller ikke på katamaran, Tro hva du vil. Katamaranprodusentene har venteliste og sliter med å dekke markedets etterspørsel. De har hatt vekst hvert år de siste ti. Mens de store halvbåtprodusentene stort sett kommer med nye modeller basert på gamle skrog der nyvinningene egentlig handler mest om hvor billig det er mulig å produsere. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 At flerskrog blir et større segment har jeg tro på, men det setter ingen stopper eller brems for utviklingen innen monohull. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 https://www.youtube.com/watch?v=oh4q2bt61EY Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Framtia's turseiler : Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
quantumduck Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Var ikke ment som en "turbåter kommer til å bli som VOR båter". Det jeg forsøkte å si er at seilbåter som er designet for stor gjennomsnittshastighet vil ha en del egenskaper som antageligvis ikke kan unngås i en cruising versjon; som at skrogene må gjøres flatere for å gi bedre løft, noe som vil gi en hardere gange underveis og antageligvis mindre komfort en det turseilere er vant med i dag. På langtur er det nok hevet over tvil at noen vil foretrekke de rolige bevegelsene man får i et dypt og tungt skrog. Andre har sikkert mer begrensa tid og vil sette pris på den økte rekkevidden, og anse "actionfaktoren" mer som en fordel enn ulempe. Egentlig er det vel bare å se hvordan hekkbredden øker fra år til år og så interpolere et passelig stykke inn i fremtiden ... Trenden på cruising/turbåter de siste åra har vært bredt akterspeil og knekkspant, desto lengre den trenden får utvikle seg, desto lettere planer turbåtene. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Maksfart på kryss er definitivt mindre komfortabelt på en rask båt enn en treg. Men reduserer en seilareal og kryssvinkel er de like komfortable som en gammel båt som seiler for fullt. Det er vel noe av pointet her ... man tilpasser seilarealet. Det har man jo gjort i alle år uansett, så jeg tror nok det kommer til å funke i fremtiden også. Man må ikke gi "bånn gass" hele tiden, selv om man har muligheten. Mens de store halvbåtprodusentene stort sett kommer med nye modeller basert på gamle skrog der nyvinningene egentlig handler mest om hvor billig det er mulig å produsere. Kjenner meg ikke helt igjen der. Knekkspant, f.eks.? Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Og på grunn av økt hastighet med planende båter så kan seilere"fyke" avgårde og få mer tid på destinasjon i stedet for på vei til. Mao litt som en motorbåt ;-) Skillet planende, ikke-planende seilbåter kommer vel til å bli vel så viktig som skillet mellom "finnekjøl" og "langkjøla" har vært. Om ikke viktigere. Og om veksten i begynnerstørrelse på seilbåter holder seg så er det også et poeng å tenke at en planende båt på 40++ fot antagelig er en langt mer behagelig opplevelse enn de ofte små planende båter man har opplevd som seiler. En planende turseiler på 45+ fot, vil ikke det være fint og komfortabelt da? Med rette elektronikken og hjelpemidler på plass så står vel ikke de i veien for samtidig solbading osv? ------------ Om et slikt strykebrett blir "følsomt for vær", har det så mye å si? Hvis det er raskt nok så seiler det inn det tapte når været blir riktig allikevel. 45+ fot, med rette elektronikken, og hjelpemidler......... og da er man vel også langt over budsjettklassen for folk flest Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 7.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2016 Kjenner meg ikke helt igjen der. Knekkspant, f.eks.? Knekkspant er gammelt nytt. Jeanneau kom med det for 4 år siden. Nå har de kommet med nye modeller som er en fot større pga ny badeplatform. Men de har ennå ikke produsert en turbåt som er raskere enn sun fast 43 fra 2000. Siste generasjon bavaria har også samme skrog som forrige. Siste skritt i utviklingen blant de billige båtene er vel at hanse skal begynne å 3d printe skrog. Det er nok mer pga muligheten for billigere produkter enn høyere kvalitet. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
quantumduck Svart 7.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2016 Knekkspant er gammelt nytt. Jeanneau kom med det for 4 år siden. Nå har de kommet med nye modeller som er en fot større pga ny badeplatform. Men de har ennå ikke produsert en turbåt som er raskere enn sun fast 43 fra 2000. Siste generasjon bavaria har også samme skrog som forrige. Siste skritt i utviklingen blant de billige båtene er vel at hanse skal begynne å 3d printe skrog. Det er nok mer pga muligheten for billigere produkter enn høyere kvalitet. Mens alle flerskrogsbåter kommer med nye skrog hvert år. I see ... Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 7.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2016 (redigert) Katamaran med foiler for "cruising"-segmentet finnes allerede: Gunboat G4 http://www.yachtingworld.com/blogs/toby-hodges-blog/watch-the-worlds-first-foiling-cruiser-take-flight-at-30-knots-first-video-of-gunboats-g4-63363 Ser ikke bort i fra at det kommer på enskrogsbåter også. De mest ekstreme Open 60-båtene for Vendee Globe har fått en slags foil som gir de et løft: - men det er et designkompromiss fordi reglene sier det er kun lov til en daggerboard (senke kjøl?) på hver side -og ved å forme den som en Dali-bart har man kombinert løft fra foilen og retningstabiliserende effekt i en og samme foil. Det gjør ikke at de løftes helt ut av vannet, men at man ligger høyere i vannet enn uten. Hadde man hatt helt frie tøyler hadde man hatt egne foiler for løft og andre for retning. Ikke usannsynlig at dette kommer til det mer ekstreme delen av Open60-inspirerte fritidsbåter. Elles er det vel svært trolig at fremtidens fritidsbåt-marked vil være minst like mangeslunget som i dag - med mange ulike prioriteringer. Redigert 7.Juni.2016 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2016 Med foiler har man på en måte plutselig et "understell" på båter. Ser for meg muligheter for å lage "fjæring" vha materialvalg eller mekaniske løsninger. Ikke utenkelig at det kan ligge muligheter i å øke komforten i dette... Pr. nå ser vi, om ikke tradisjonelle.., så i hvertfall noe som ligner på et vanlig skrog som er er "påført" foiler. Ser for meg at dette kan endre seg mye fremover. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2016 Knekkspant er gammelt nytt. Jeanneau kom med det for 4 år siden. Knekkspant har vært her siden Noa bygde Arken. Den mest utbredte seilbåt med knekkspant er Optimistjolla. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2016 og Peter Norlin tegnet Scampi for snart 50 år siden.......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
SveinHa Svart 7.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2016 Seilte mye Moth i ungdommen men på den tiden var ikke foiler et tema. Solid sidesprang i tråden men det er ganske tøft å se slik seiling og: Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Sun Flyer Svart 7.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2016 Mens alle flerskrogsbåter kommer med nye skrog hvert år. I see ... Nei, men nye modeller pleier å ha nye skrog. Hvis man ikke har noe nytt bare beholder man den gamle modellen. Lagoon 380 har vært i produksjon i 16 år nå. Dagens bavaria cruiser 37 har samme skrog som 5 år gamle cruiser 36. Dagens jeanneau 449 er samme båt som 439. Tilbake til topic. Vil fremtidens turseiler være en mono med foiler? Det vil iså fall bli bare i en veldig liten del av markedet. Ingen av de turbåtkategoriene vi har i dag vil forsvinne. Og de som selger mest kan ikke være ledende. For nye, spesielle design selger for dårlig. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.