Tomme Startet 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2016 Har en Fin å Gammel tresnekke 24fot`s ifra 1966 med en SABB 10Hk med orginal girsystem. Spørsmålet mitt er, Hvor vanskelig/ Hva trenger jeg/ å hvordan gjøres det ? da tenker jeg på å flytte gir fra orginalt til frem til rattet. Finner ikke noe på nett som viser hvordan det gjøres. TUSEN Takk for svar, da jeg helst vill få ordnet det før jeg setter meg på havet igjenn xD :P Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Nyyydelig båt :yesnod: Men det siste bildet ser i mine auge ut som ei kobling og omstyring til vridbar propell. Gir er om du har fast propell og lar den gå motsatt vei for å bakke. Men ei slik omstyring var laga i to forskjellige utgaver, den eine var kalla hurtigomstyring, der gjekk handtaket ca 1/4 tørn frå forover til akterover, den andre var kalla sveivomstyring, og om eg husker rett so var den på 4 1/2 tørn. Eg syns å huska at der var noko greier med noko teleflex innblanda som var fjernmanøvrering av omstyring og regulator, men so må du ogso huska at det er ganske lenge siden der var laga noka Sabb diesel, so slikt er neppe hyllevare lenger. For dei som syns at Sabb G er litt liten, so laga dei Sabb 2H (18 Hk), den er laga for å passe rett nedpå fundamentet, og bruke samme propellen. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Her ser du en hydraulikkmotor som er satt på omstyring, da må du ha ei hydraulikkpumpe som leverer olje til motoren, hydraulikkpumpen aktiviseres ved å roter rattet. Mvh Jonn Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Jeg var med å laget omstyringsforlenger til 10 hk Sabb G for mange år siden. Vi brukte en enkel teleflex styresnekke som ble montert på styrekonsollet, festet en arm på omstyringsstaget og la opp teleflexkabel mellom styresnekke og armen. Har ikke bilder av dette, men opplegget ble mye tilsvarende som Sabb sitt system men med ratt i stedet for spake. Ut fra bildet av motoren så ser jeg at du har det som Dinamo kaller for hurtigomstyring. Så vidt jeg vet så ble ikke sveivomstyringen brukt på Sabb G og H ensylinder og 2H tosylinder motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.