Jump to content

Volvo Penta TMD40A trenger ny turbo, hvilken passer?

Draco18SunTop

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Draco 18SunTop som ble kjøpt for 3 år siden. Tidligere eier byttet motor i båten, så det står nå en Volvo Penta TMD40A i den. Motoren trenger nå ny turbo etter at turboen tok kvelden i fjor høst. Problemet mitt er at jeg har særdeles liten erfaring med turboladet dieselmotorer. Har tidligere skrudd på både bil og moped, men kun bensinmotor uten turbo. Derfor trenger jeg deres hjelp!

Jeg har tenkt å få en bekjent mekaniker til å gjøre selve byttet av turboen, men har lyst til å kjøpe selve delen så rimelig som mulig på nettet, i stedet for hos en overpriset forhandler. 

Det er oppgitt at motoren yter 148HK. Stemmer det overens med ytelsen til TMD40A? Har observert at volvo har mange motorer med lignende navn. Båten har forresten utenbords drev.

Beklager litt rotete innlegg, men spørsmålet er altså hvilken turbo som passer motoren jeg har, og hvor jeg kan få tak i en slik relativt rimelig?

Lurer også på hva mer man bør gjøre når man bytter turbo. Bytte olje? Oljefilter? Alle tips taes i mot med stor takk!

Hilsen helt ny bruker :)

Redigert av Draco18SunTop (see edit history)

Hei og velkommen.

Det stemmer at 40A og 40B har en egen type turbo som ikke er ombyttbare med de som sitter på 41 serien og oppover. (hvorfor har jeg ikke gransket så nøye)

Boe marine/Marinedeler.no kan hjelpe deg med en riktig type. Du må nok regne med ett sted mellom 10.000-12.000 for en ny turbo 

Ja hvem fant egentlig på å putte en 600 kilos motor/drevsak med relativt beskjeden ytelse ned i en 18-foter  :saint:

En motor man forbinder mere med båter i en adskilig større klasse.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...