Skule Kveite Startet 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2016 Hei. Min første post her. Har "lurket" en stund, og skjønner at det er mange kunnskapsrike medlemmer her. Holder på å bytte dieseltanker i en Wikingboat 28. De originale tankene er støpt fast med et par lag glassfibermatte. Ser ut til at hensikten med denne metoden er både å holde tankene på plass, og å holde dem tørre utvendig. En tank er allerede demontert, og bar få spor av utvendig korrosjon. I denne forbindelse lurer jeg på om det er nødvendig å feste nye tanker på samme måte? Er ikke særlig erfaren når det kommer til arbeid med glassfiber. Foreløpig plan er å lage noen festeører på de nye tankene for å kunne skru dem fast, for deretter å forsegle alle spalter mellom skrog og tanker med egnet fugemasse. De nye tankene vil bli malt med epoxy utvendig for å ytterligere forsinke korrosjon. Noen som har erfaring evt. innvendinger mot denne fremgangsmåten? Vil sette pris på innspill/erfaringer i forhold til dette. På forhånd takk. mvh Sitér dette innlegget Link to post
BETH Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 NårJeg for noen år siden skiftet jeg begge tankene på min Wikingboat 28 så brukte jeg fugeskum. Har ikke båten nå men i de åren jeg hadde den fungerte det veldig bra. Har også bruk fugeskum på den båten jeg har nå. Det du må passe på er at skummet ekspanderer . Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Det er vel snakk om tanker i aluminium da? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Skule Kveite Svart 7.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2016 Det er snakk om aluminiumstanker, ja. Glemte å skrive det i første innlegg. Forslaget om byggeskum hørtes i og for seg interessant ut, men har vel en liten mistanke om at det kan trekke vann. En våt "svamp" som omfavner tanken er nok ikke gunstig. Sitér dette innlegget Link to post
Tenker båt Svart 7.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2016 Fugeskum trekker ikke vann. Om du vil pusser du over til slutt og legger på maling. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 Fugeskum har ikke 100% tette celler så kan trekke vann, særlig om man skjærer eller bearbeider skummet etter herding. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Skule Kveite Svart 8.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 (redigert) Babord tank ferdig sveiset, trykktestet og klar for prøvemontering.http:/q/61/61639/1465370216.jpg edit: gikk visst skeis med bilde. Redigert 8.Juni.2016 av Skule Kveite (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skule Kveite Svart 8.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 Prøver på nytt med bilde: Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 (redigert) De nye tankene vil bli malt med epoxy utvendig for å ytterligere forsinke korrosjon. Hvorfor er du redd for korrosjon på tankene? Er de av sjøvannsbestandig aluminium? Er det fuktig der de står? Jeg har også dieseltank av aluminium. Den er ubehandelt, og like fin som ny utvendig. Båten er fra 1984. Hvis du maler tanken er det ikke usannsynlig at du vil slite med maling som flasser etter et par år såsant de ikke blir overflatebeandlet på en proff måte. Byggskum i båt hadde jeg vært skeptisk til (les: dropp det ), særlig om det er fuktige omgivelser. Om det ikke er fukt er det jo heller ikke fare for korrosjon. Når det gjelder fastsetting tror jeg du kommer langt med fugemasse eller monteringslim. F.eks. Bostik MaxiBond har en sinnsyk styrke. Teknologien er SMP, dvs. ekvivalent med MS polymer (eks. Tec-7). Hvis du begynner å fuge rundt tanken for å tette er jeg redd du risikerer å få innesperret fukt i spalter, og det kan være skummelt. Da kan du få spaltkorrosjon som tærer tvers gjennom platene i tanken. Redigert 8.Juni.2016 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Al-Tec Svart 9.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Jeg har selv en Wiking 28 fra 1984 og blir litt nyskjerrig på hva som er årsaken til at du bytter tankene? For meg ser det ut som at båten må plukkes i småbiter for å få dette til? Jeg laget forøvrig en webside for mange år siden som desverre ikke er oppdatert på lange tider. http://www.wikingboat.no Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
Skule Kveite Svart 9.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Komodo: Takk for gode tips. Etter prøvemontering og litt grubling ser det ut til at jeg ender opp med en løsning hvor tankene blir fritt opphengt i stedet for å la dem hvile på bunnen. Sveiste på en vinkel på hver kortende som blir brukt som oppheng. Da unngår jeg at noen del av tanken kan bli utsatt for fuktighet. Grunnen til at jeg er bekymret for fuktighet er at tankene er plassert på bunnen, helt inntil et langskips skott. Perfekt sted for evt. vann å samle seg. Er vel en grunn til at verftet har gjort seg flid med å bygge tankene helt tett inn. Nå kommer jeg bare til å forsegle og male ubehandlede flater i hullet etter de gamle tankene. Årsaken til at tankene byttes er den klassiske, lekkasje. Men det er forøvrig et mysterium hvordan dieselen har funnet veien fra hulrommet under tankene og ned i kjølsvinet. Eneste åpningen jeg har funnet er en sprekk mellom et skott og glassfiberen det er kledd med. Vasket grundig med bremserens der i dag, ikke en dråpe rant ut.. Antar det må være noe kryssfiner inni der som er rimelig gennomtrukket av diesel. Forøvrig kan jeg underskrive på at båten omtrent må rives i fillebiter. Pkt.1: Tøm akterkabin for alt innhold, fjern batterier, varmeapparat og annet smårask. Pkt.2: Ta frem den grove saga og skjær de gamle tankene i passende stykker. Pkt.3: Når du tror det er mulig å få ut de sørgelige restene, må det sages litt til i ymse glassfiber og treverk. Fortsettelse følger.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Dieseltanker i alu er jeg i utgangspunktet ikke veldig begeistret for (vi har det selv også...). Jeg tror det er fire hovedårsaker til lekkasje på alutanker: Tank laget av ikke sjøvannsbestandig aluminium. Sveisefeil. Konstruksjonsfeil som gjør at tanken ikke kan dreneres helt for vann eller rengjøres mekanisk gjennom mannluke. Dårlig renhold innvendig i tank. Og forøvrig kombinasjoner av disse. Jeg har laget en tråd om reparasjon på tanken vår når vi fikk lekkasje, se link om du er nysgjerrig https://baatplassen.no/i/topic/98388-demontere-dieseltank-p%C3%A5-viksund-900-futura/ Her kan du også se nærbilder av årsaken til lekkasjen i tanken vår. I vårt tilfelle var det en kombinasjon av pkt 3 og 4 som resulterte i hull i tanken. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Skule Kveite Svart 16.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Fin og informativ tråd om alu-problematikk! Ser ut til at feilen på tankene mine er en kombinasjon av årsak 2,3 og 4.. Nesten alle hull er i sveisen i bunnen av tankene. Det var forøvrig 10 hull i babord tank og 2 i styrbord. Utrolig at det var noe diesel igjen i det hele tatt i dem. Pumpet ut ca. 30-40 liter fra hver tank.. Har en teori om at alt slammet i bunnen har holdt det tett på et vis. Når båten har vært ute i bølger har vel slammet blitt skylt rundt, og det har lekket ut litt. For moro skyld helte jeg litt vann i bunnen av det som er igjen av babord tank. Det rant ut over 1 liter i minuttet! Legger ved et par bilder til ettertanke / skrekk og advarsel for de som har innbygde alutanker. En annen litt pussig sak er at det største hullet, som ikke er i nærheten av noe sveis, eller har ligget an mot bunnen av båten er på så og si samme sted på begge tankene. https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61639/imag0889.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61639/imag0886.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61639/imag1885.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Det er nok ikke så uvanlig at tankbunnen ser ut som på bildet ditt. Det er bare et tidsspørsmål før det går hull, og hos deg har det gått hull. Dette er et resultat av tildekkingskorrosjon som graver seg vei under sedimentene på bunn av tanken. Understreker hvor viktig det er å ha mannluker og god adkomst for mekanisk rengjøring (vask) i en tank. Ps: Slik tildekkingskorrosjon kan man også få i en rustfri tank. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Skule Kveite Svart 30.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Som alltid så baller det på seg i båtprosjekter.. Det ble litt mer demontering enn planlagt, og når ting er demontert må de fikses! Den ene daviten har hatt nærkontakt med noe den burde holdt seg unna, og har antatt noe uheldig fasong. Polert syrefast er ikke så enkelt å rette opp på en pen måte, og etter litt herjing med hammer og skrustikke hadde den fått tilbake fasongen, men så ikke særlig pen ut. Løsningen ble å sveise på en kneplate over den mest bulkete delen. Ser kanskje ikke perfekt ut, men jeg synes det ble en brukbar fiks. https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61639/imag0908.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61639/imag0909.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Skule Kveite Svart 1.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2016 (redigert) Var ikke helt fornøyd med innfestingen til davitene heller. På undersiden var det lagt noen store brikker som skulle forestille mothold. De var selvfølgelig plassert utenpå taktrekket og så ikke særlig lekre ut. Når det i tillegg har lekket friskt rundt dem i årevis, var det på tide å tenke nytt! Jeg laget noen plater med pinnebolter i som skal limes i fra undersiden. Da kan det nye trekket bare legges over, og hvis davitene senere må skrues av, kan det gjøres fra utsiden. Synes også at fotplatene på davitene så litt puslete ut, de hadde tydelig bøyd seg under belastning. Siden davitene likevel var demonterte laget jeg likegodt nye plater i 6mm isteden for 3mm som det opprinnelig var.Sånn går nå dagan.. Redigert 1.Juli.2016 av Skule Kveite (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skule Kveite Svart 4.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Kampen mot lekkasjer fortsetter. Hvis den gamle damen hadde lekket like mye nedentil som oppe, hadde hun nok ligget på havets bunn.. Har begynt å se på vindusrammene i dag. Heldigvis løsnet nesten alle skruene lett, men noen få gjenstridige jæ..er ville heller miste hodet enn å gi slipp på plassen sin. Uansett, ut skulle de. Alle som har prøvd å borre ut rester av syrefaste skruer i aluminium, vet at boret mye heller vil jobbe i alu enn syrefast.. Løsningen ble å lage en slags borejigg som passet akkurat på vindusrammen. Da måtte de gjenstridige gi tapt! Vurderer å gjenge opp hullene og bruke maskinskruer istedenfor plateskruer. Endel av hullene er ganske oksyderte, og det vil bli problemer med å få de gamle skruene til å bite. Er det en dårlig idé med maskinskruer? Noen med erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Rals Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Hei Skule Kveite når du tok ut diesel tanken måtte du ta ut motoren ? Har nettopp kjøpt en Wiking 28 2000 mod som det sksl være lekkasje på Sitér dette innlegget Link to post
Skule Kveite Svart 23.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2019 Hei Tror ikke det kan være snakk om samme type båt. Såvidt jeg vet stoppet produksjonen av Wikingboat 28 på midten av 80-tallet. I min er det 2 tanker, innredning i akterkabin måtte ut, men ikke motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.April.2019 Link til dette innlegget Svart 23.April.2019 Hadde vært litt morsomt å vite hvordan båten kan tidsbestemmes til år 2000 da Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.