Jump to content

VHF icom411, trøbler vil ikke motta sending.

LTKH

Recommended Posts

Hei alle. Har en ikke så gammel ICOM411 som står tørt i en motorbåt. Oppdaget vel litt smått om sen at det var veldig stille på eteren og ropte derfor opp Rogaland Radio. Nabo hører at RR svarer meg men hos meg er det heøælt dødt. Altså jeg sender ut men klarer ikke motta. Ringte opp RR via mobil og fikk meget god hjelp der. Vi prøvde 3 kanaler. Lengste strekket er flere mil.RR mottar klart og tydelig.Er det bare å kassere eller har noen tips til hva som er galt....

Det er ekstra høytaler som fungerer(hører jo squelsh og taste toner.) Det er svak støy når squelsh er stilt inn. Suselyd så vidt hørbar. Kan nevne at jeg får inn mottak fra nabobåten som ligger longside....

Hva om du kobler ut den eksterne høyttaleren?  Kan jo være irr / dårlig kontakt på / til den eksterne høyttaleren.  I så fall kan du "jokke" den ekstrne pluggen inn og ut noen ganger for å skape bedre kontakt.

Det er vel sjelden og aldri at bare senderen virker, men ikke mottak.

Min er kjøpt i 2008....så da kan det jo være som du skriver.... I og med at jeg tar imot fra nabo båt skal jeg teste med annen antenne så ser vi(nabobåtens). Om ikke er det nytt... Da får det bli et annet merke.... Simrad er jo go sort?

At en VHF fra 2008 skulle være moden for utskifting, er jo bare helt utrolig. Men kvalitet er kvalitet. Min Sailor RT2048 fra 1988 fungerer akkurat like godt (utmerket!!) den dag i dag. Så mitt forslag er å kjøpe Sailor VHF.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.