Jump to content

Tips til fremgangsmåte for å bytte stempel på 1997 Johnson 70hk 2T

Rs2-GTi

Recommended Posts

(Bilde av motoren følger i neste post for å holde det litt ryddig)

Jeg har kjøpt meg en motor med brent stempel i fra en jeg kjenner. Han har tidligere jobbet som båtmekaniker og har konkludert med at stempel må byttes og cylinder må hones. Men grunnet jobbsituasjonen hans er han vanskelig å komme i kontakt med nå mens jeg skal skru videre på motoren. Videre fordi den er skrudd halvveis frem (hele innsugssiden + diverse deksler er av) 

Spørsmålet er, hvordan skal jeg angripe dette videre. Skal jeg skru motoren ut i sin helhet før jeg går videre? Eller skal jeg forsøke å gjøre reperasjonen ved å kun montere ut veiva som den står nå? Det er den øverste cylinderen som trenger reperasjon. 

Jeg begynte å ta de 6 store boltene for å ta hele motoren ut, men den midtre bolten på ene siden begynte å bøye seg, og er mest sannstneligvis på tur å ryke. Så om jeg kan la være å ta den ut, så kanskje jeg bør prøve på det? I utgangspunktet ser det ut som det nedre motordekselet (kåpa) ikke kommer i veien, men i det jeg tar ut veiva kan jo kanskje det endre seg. 

Så kort fortalt, tips til hvordan jeg best går videre herifra for å bytte øverste stempel og honer cylinderen? 

Du må nok dessverre løfte motoren opp av fra riggen for få ut stempler og veiv.

Sylindrene på denne er jo den ene halvdelen av blokka.

Pakningen mellom blokkhalvdelene og simringen i bunnen av motoren er jo viktig å få byttet når du likevel skal overhale. Dette må være helt tett for at en 2takter skal frakte bensinen fra forgassere til sylindre.

Her er en skikkelig overhalingstråd av en V6,men det går i grunn ut på den samme jobben med 3 sylindre mindre.  Lykke til!

https://baatplassen.no/i/topic/63710-prosjekt-demont%C3%A8ring-rep-mont%C3%A8ring-yamaha-225hk-powerhead/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...