Jump to content

Prosjekt: Demontèring - rep. - montèring, Yamaha 225hk powerhead


Double Weber

Recommended Posts

Har nå bestemt meg for å plukke ned hele motoren for å komme til buns i hva problemet er.

Jeg har funnet vann i systemet og ser antydninger til rust på veiva.

 

Har bestilt alle pakninger og simmerringer så de kommer snart. Skal også skifte ut lagere og "annet" som måtte komme.

Skal vel sikkert få honet opp diverse og gjøre det som trengs.

 

Kan ikke ennå navnet på alle prosessene men det kommer :yesnod:

 

Har ikke gått så gundig til verks på noen motor før så det skal bli interessant.

 

Holder på med forberedelser som da mest går på å lese meg opp på prosessen og lage meg en handlingsplan.

Skal angripe dette på en systematisk, metodisk og rolig måte.

Hvis/når jeg står fast og trenger hjelp, noe jeg garantert kommer til å trenge, har jeg en kyndig person å henvende meg til som kan komme og vise vei.

 

Jeg skal få lagt ut bilder og skrive litt underveis slik at de som eventuelt har noe interesse av det kan kommentere, gi meg tips og svar på spørsmål jeg måtte ha. Vet at det er mange her på forumet som har god peiling og sitter med mye erfaring. :yesnod:

 

Jeg gleder meg til å komme i gang og har god tro på at dette skal jeg få til.

Har lyst til å bli selvhjulpen og mer eller mindre uavhengi av merkeverksted.

Ser frem til en sesong med en motor som har fått full overhaling.

 

Kom gjerne med tips eller lykke-ønskninger. Trenger det veldig. :smiley:

Edited by Double Weber
Link to post

Blir spennende å følge med på, rep av store påhengere er et meget aktuelt tema. (Tillot meg å redigere tittelen litt slik at det ble plass til "Prosjekt:", så blir du også med i sommerens konkurranse.)

 

Lykke til!! :flag:

Link to post

Takk for det. Prosjekt ja...

Håper jeg kan følge opp med en fin tråd. Har jo sett på mange av de andre prosjekt trådene her på forumet og de holder en veldig høy standard.

Skal gjøre mitt beste :smiley:

(følte med en gang litt press nå, He He (nervøs latter) :sweat: )

Edited by Double Weber
Link to post

Ok, blir det for skummelt så så ifra så skal jeg endre det tilbake til "Logg". :giggle:

 

Som du sikkert har sett så har jeg endel ganger omtalt problematikken med vanninntrengning i bunnen av 2-taktspåhengere. Ut fra min erfaring er dette en soleklar havariårsak nr. 1.

Men jeg har aldri skrudd på motorer større enn 50hk, at de store Yamaha'ene også har problemer her var ikke bra. Hvilken årsmodell er det?

Link to post

Det er en 1991 modell.

Har opplevd at den er tung å starte når den er kald og sviver ugjevnt. Som beskrevet i en annen tråd driver den og spytter ut hvite dråper av autolube pumpen. Dette systemet skal være deaktivert men er usikker på hvordan det er blitt gjort.

Har tidligere plundret litt med tenningen og trodd at det kan være feilen. Har nå slått det fra meg og er klar for den store jobben.

 

Skal i dag begynne den praktiske planleggingen med å lage en handlingsplan og skrive den ut. Slik at jeg hele tiden har noe å forholde meg til.

Abonerer på "Seloc online". Der har jeg tilgang til beskrivelser og bilder i høy kvalitet på prosessen. Skal komponere en manual som er lett å følge.

Link to post

Da har jeg samlet sammen tekst og bilder i en ryddig og oversiktlig komposisjon. :smiley:

Det er viktig for meg å føle meg trygg på det jeg gjør og da hjelper det med en bra følgeplan.

 

Den består av 28 sider, 45 punkter med tilhørende bilder, for å plukke ned hele powerheaden.

 

manualen_sidene.jpg

 

manualen_bilder_og_tekst.jpg

 

manualen_i_heftet.jpg

 

manualen_forsiden.jpg

 

 

 

 

Det neste steget er å få ryddet i garasjen og legge en plan for å systematisere deler og komponenter.

Skal ha masse esker, bokser og klipsposer klar slik at jeg kan merke alt og legge det i riktig rekkefølge.

Vil ikke ende opp med et salig rot av alt mulig hulter i bulter. :headbang:

Da tar jeg meg heller god tid og får jobben gjort. :yesnod:

 

Dette kan, hvis jeg ikke stresser og gjør en masse feil, bli en positiv opplevelse som jeg vil vokse på. :flag:

Link to post

Ein reparasjonsmanual er til veldig god hjelp. Kjøpte ei bok når eg overhalte min Tohatsu 90 hk for nåken år siden. Står alt om justering og det er viktigt for å få ein totaktar til å gå orntlig. Min gjekk veldig fint etter overhaling, synd at eit stempel tok kvelden og då gjekk eg lei og solgte den.

Link to post

Ja, manualer er til stor hjelp.

Jeg har også liggende 2stk "seloc" manualer. En tar for seg yamaha v4 og v6 fra 1986 til 1989 og den andre yamaha 2hk og opp til de største frem til 1996.

Men jeg fant det var lettere å følge en egen-komponert manual med elementer hentet fra "seloc online".

Lagde den litt mer oversiktlig og ryddig.

 

Skal begynne å skru i morgen og gleder meg til å komme i gang. :smiley:

Link to post

Da er jeg i gang.

 

Jeg arbeider i garasjen. Der er det ingen varme så det kan bli noe kaldt. Jeg kler meg godt og har en vifteovn jeg kan varme fingrene på i ny og ne.

 

 

Her er åstedet :wink:

 

garasjen.jpg

 

Garasjen er bygd av gamle telefonstolper. Min far og en kamerat av han som jobbet i televerket, den gang det het det, hentet inn telefonstolper som av en eller annen grunn ikke skulle brukes lenger. De ble sagd opp til matrialer og brukt til å bygge garasjen. Den kommer til å stå i evigheter da disse matrialene er gjennomtrukket av kjære og kreosot. Råtner aldri.

 

garasjen_2.jpg

 

inne_i_garasjen.jpg

 

Her er arbeidsbenken som etter hvert skal bli fylt om med diverse deler.

 

benken_i_garasjen.jpg

 

Og her er "offeret". :smiley:

 

motoren_offeret.jpg

 

Jeg hadde på forhånd skrudd av bensinpumpene, forgasserene og reed ventilene. Det var da jeg oppdaget rust tendenser i det nederste "hullet" og nederst på veiva. Bestemte meg da, etter en telefonsamtale med "hjelperen" min, for å gå løs på "dissekeringen".

 

p1130787.jpg

 

 

Jeg har til nå skrudd av startemotoren og tillhørende relèer, oljetanken, YMISen(yamaha microcomputer system) med de forskjellige sensorer og brytere og CDIen. Dette er jo bare ting som må løsnes/fjernes før jeg kan begynne på den virkelige jobben.

 

Skal nå til å demontère svinghjulet men har noen spørsmål gjeldende det.

Regner med at mutteren på svinghjulet er festet med locktite og er vanskelig å få av.

Har dere et tips til hvordan jeg kan gjøre det?

Burde jeg kjøpe/låne en MUTTERTREKKER?

 

Har hørt at svinghjulet kan sitte ganske godt fast når det skal trekkes av. Kan jeg da bruke en AVTREKKE for å få det løst? Ser at det er tre hull med gjenger i svinghjulet rundt senter-mutteren. Kan jeg skru ned bolter der for å få tak med avtrekken eller skal jeg gripe rundt hele svinghjulet? Må jo ha en ganske stor avtrekker for det...

 

Håper noen kan svare meg på disse spørsmålene. :smiley:

 

Fortsettelse kommer snart.

Link to post

Du må ha en skikkelig svinghjulsters som du da skrur fast med høyfaste bolter (disse må heller ikke være for lange - da kan de skade spoler under svinghjulet. Vanlig ters rundt ytterkanten = du må kjøpe nytt svinghjul.

Link to post

Skal ta en runde på de lokale verkstedene i morgen. Kjenner jo et par mekanikere på diverse verksteder. Noen må jo ha en slik. Er jo et kjent verktøy der ute har jeg fått forståelse for. Ringte ned til en venn av meg på en bensinstasjon og han sa så.

Edited by Double Weber
Link to post

Da var enda en dag med skruing over :smiley:

Prøvde å få lånt meg en svinghjulsters men det viste seg å være vanskeligere en først antatt.

Enten så hadde de ikke eller så ville de ikke låne vekk.

Fikk til slutt lånt en men den var for stor og klumpete.

 

Så jeg endte opp med å få lagd en på et mekanisk verksted.

Traff en koselig kar på "OSR" i kristiansand og han lagde en til meg på en halv time.

 

p1140807.jpg

 

Og her er resultatet. En kraftig "stålklump" med tre hull som passer til M8 bolter (gjengestørrelsen i svinghjulet) og et senterhull gjenget opp med M16-1,5(fingjenger).

 

p1140810.jpg

 

Kjøpte deretter 3stk M8 bolter i sort legering og 1stk M16 bolt vanlig (husker ikke lengda på de).

Det funket som bare det. Svinghjulet skvatt av etter litt stramming. Veldig fornøyd med den. :smiley:

 

p1140812.jpg

p1140813.jpg

 

Her er svinghjulet av og statorplaten er komt til syne.

 

p1140819.jpg

 

Og her det fjernet.

 

p1140827.jpg

 

Her er stator side ved side med svinghjulet, YMISen, CDIen og startemotoren.

 

p1140826.jpg

 

Demonterte så topp dekselet og toppen for å komme inn til sylinderene. Syns egentlig ikke det så så galt ut. Fant ingen sår eller synlige skader verken i godset eller i pakningene.

Noe overflate-rust så jeg. Det var i de to nederste sylinderene på babord side. Blir vel sylinder 4 og 6.

 

p1140845.jpg

 

Styrbord side:

 

p1140829.jpg

p1140836.jpg

p1140831.jpg

p1140832.jpg

p1140833.jpg

 

Babord side:

 

p1140842.jpg

p1140834.jpg

 

Her ser dere den rusten jeg nevnte. Jeg finner det i to av sylinderene.

 

p1140841.jpg

p1140837.jpg

p1140838.jpg

p1140840.jpg

 

Den øverste ser bedre ut. Sylinder nr2:

 

p1140839.jpg

 

Bordet begynner å fylle seg opp med bokser og deler. Prøver etter beste evne å merke de forskjellige bokser og løse ledninger slik at det går ann å følge tilbake. Må prøve å holde orden.

 

p1140843.jpg

 

Da var dagens rapport over.

Håper det ble nok bilder :flag::giggle:

Link to post

Du skrurr kansje for mye ||| Jeg ville begynt med å løftepower headen av stammen og sjekket den n-simmringen og oring før jeg skrudde motorn i atomer.

 

Da hadde jeg spart mye arbeid og mange pakkninger !!

 

Bernt

Link to post

Jeg gjør egentlig dette mye forde jeg vil gjøre meg kjent med hvordan alt henger sammen. Er klar over at det kanskje er i meste laget, men jeg koser meg med det. :smiley:

Har jo bestilt fult pakningssett, alle pakningene. Tenkte å bruke hele gjengen.

Skal også inn på veiva for å sjekke for rust og om autolube pumpa er riktig deaktivert. Planen er å fjerne den helt og blokkere igjen hullet der pumpa står.

Skal også skifte diverse lagere og andre ting som er greit å ha nytt når en først er inne der og roter.

Har satt av hele vinteren til dette og er veldig fornøyd med at jeg i det hele tatt tør å hive meg på en slik jobb. Full overhaling her i gården! :cheers:

 

Jeg lærer veldig mye av dette og det er halve vitsen med å gjøre det.

"Farvel merkeverksteder, it has been a good ride. Noooot!!" :seeya:

Edited by Double Weber
Link to post
Jeg lærer veldig mye av dette og det er halve vitsen med å gjøre det.

"Farvel merkeverksteder, jeg trenger dere ikke mer!" :seeya:

 

Blir litt imponert over den jobben du er igang med `Double Weber`. Interessant å følge med på din tråd fremover i løpet av vinteren. Lykke til. :flag:

Link to post

Takk chagall. :smiley:

 

Å skrive/lage denne tråden hjelper meg mer en jeg trodde.

Det blir en slags dagbok der jeg får reflektert over jobben.

Den hjelper meg å roe det ned og holde orden. Skal jo ta bilder i ny og ne, kan jo ikke se ut som et grisehus da. :wink:

Pluss at tips og lykkeønskninger fra dere gir meg pågangsmot. :yesnod:

Link to post

Dette ser ut til å bli bra.

Bra med bilder også :yesnod:

 

Synes det er fornuftig å bytte ut slitedeler når du først har det oppe.

 

Men jeg synes kanskje du heller skal tenke på å koble til Autoluben istedet.

Hvis du har alt du trenger da...

Motoren har nok mye bedre av det.

Link to post
Men jeg synes kanskje du heller skal tenke på å koble til Autoluben istedet.

 

Jeg har vært innom tanken.

Har hørt så mye positivt om det systemet i det siste. Både her og på "iboats".

Har alltid trodd at det var en av svakhetene til yamaha, at det gikk i stykker og motoren følgelig skjærte seg.

Men nå blir jeg fortalt alt annet. At det er et system som nesten aldri feiler og er til å stole på.

Noen erfaringer om det der ute?

Link to post

Bra

Da gleder jeg meg til fortsettelsen :smiley:

 

Noen erfaringer om det der ute?
Jeg pratet med en Yamaha mekaniker for en stund tilbake og han var skikkelig oppgitt over at folk koblet ut denne.

Det kunne selvfølgelig ha egeninteresse på ureal måte også men jeg tror ikke det.

Han hadde nok å gjøre ellers.

Han sa at Yamaha hadde det sikreste Autolube systemet og hvis jeg ikke husker feil så sa han at hvis det feiler så vil det bare gi mer olje.

Eneste motor som Yamaha hadde hatt skadelige problemer med Autolube var en 30 eller 40 hk på slutten av 80 tallet.

Husker ikke dette eksakt så det hadde vært fint om noen her kunne bekrefte dette.

 

Det som kan være viktig når det har vært koblet fra er å sørge for at alt fortsatt virker som det skal og at slanger etc ikke er tett.

Edited by Daffy
Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...