Jump to content

Trim instilling KMW With Dromedille 1700 HT

Kjøtta

Recommended Posts

Har nettop kjøpt en 86 modell KMW With Dromedille 1700 HT med en 50 HK Mercury 4 takt Big Foot motor. Etter å kjørt noen turer oppdaget jeg at ved å trimme motoren helt inn, altså baug ned, så økte hastigheten med 1,5-2 knop (GPS). Jeg får ikke dette helt til å stemme med teorien da en vanligvis skal oppnå topphastighet ved å trimme båten ut og opp av vannet. Har noen erfart det samme med tilsvarende båt?

Det eneste jeg kan tenke meg er at skroget, som jo er relativt smalt over hekken, har lite bærevne bak og at den dermed graver seg mer ned bak når en trimmer ut sammenlignet med andre båter. Gir dette mening?

Det kan også være at motoren er montert høyt, dvs at propellen ikke for nok vann slik at den ikke klarer å gjøre om vannsøylen bak propellen til kraft for båten. Vannsøylen fra propellen står som en horisontal kjegle bak propellen. Om den har for mye av kjeglen opp av vannet vil du få mer kraft ved å trimme denne ned/motoren inn. Det kan forklare det.

Det kan også være propellen som kan være "feil type" slik at formen på vannkjeglen er for smal/spiss (cleaver om du vet hvordan slike propeller ser ut, lager veldig smal kjegle). Slik at om du trimmer ut så går kjeglen rett ut over vannflaten. uten å møte Havet å trykke mot. Derfor lite fart.

Sjekk hva slags propell du har på. Forsøk å finne serienummer eller typenummer på den. En With med Dromedille har ekstra god bæring i hekken og er relativt flatbunnet slik at å trimme inn skal gi mye økt flate og tregere fart.

vektforskjellen mellom en typisk 60hk 2t og en 50hk 4T er ikke veldig stor, tror Bigfoot'en veier et sted rundt 110kg. 

Knurrbart, on 07 Jun 2016 - 18:30, said:
Når lager du strengt tatt et problem ut av ingenting. Det er bare å kjøre slik det gir best fart. Hvilken trim du har spiller da ingen rolle. At noe fungerer best på en annen båt betyr da ingenting. 

det kan være. Det kan også være at en eller annen foregående eier har lekt seg med propeller og heving i den tro at det ble kjempebra greier  :giggle:

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

fysikken her er at det blir økt hastighet med mer våt flate og dermed større fysisk motstand. Det må bety at med mindre våt flate vil det være mulig å få økt hastighet.

det er ikke nødvendigvis et problem. Men det vil si at man har en båt som er ineffektiv og bruker mer bensin enn nødvendig og at den går saktere enn den burde. Det er fakta. Om noen vil tolke de fakta til at det er et problem er opp til brukeren.

Kjøtta: synes du at det ville være nyttig å gjøre noe med dette?

Jeg kunne godt tenke meg å gjøre noe med dette, men jeg er litt usikker på hva som er årsaken. Det diskuteres her om muligheten for at motoren er montert for høyt, etter å ha studert bilder av båten ser jeg at kavitasjonsplata over porpellen kommer i riktig høyde, alså i flukt med undersiden av akterspeilet. Det jeg ikke vet er hvilken propell som er montert, det er ikke stemplet på noen data på selve propellen. Hele girhuset inkudert propellen er overdimensjonert og med lavere utveksling enn normalt (BigFoot), kan dette ha noe med saken å gjøre?

Jeg oppnådde topphastighet på 23 knop (GPS) på stille vann, synes dette er litt lavt. Disse båtene burde vel gå litt fortere selv med en 50 hk. Turtallet var da rett i overkant av 5000 rpm, det er vel også litt lavt på full speed med 1 mann i båten. Kan det være at propellen har for høy stigning? Med lavere stigning skal vel turtallet gå opp, men vil dette ha noe å bety for topphastighet?

om turtallet er lavt så vil man som oftest tjene litt fart på å få en propell som gir mer riktig turtall (5500-6000 på disse såvidt jeg husker)  

Kanskje ikke så viktig på denne båten som er lettplanende, men lavere stigning vil også gi bedre aks  / mer krefter når båten skal opp i plan

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Var det ikke noe med skrogformen til withbåtene som gjorde at de gikk bedre uten tilt da? syns å huske at jeg ble forklart en gang at for å stoppe hoppingen på dem, var de bygd/konstruert for å gå med nesen i vannet? Det hadde noe med tanken om at de skulle være like gode robåter som planende båter å gjøre (derav navnet dromedille, en umulighet som kan alt).

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Bigfoot motorene har vel større undrevannshus og større diameter på propellen? Kan ikke se at denne båten har behov for stor diameter på propellen, det streker jo på farten. Dette forklarer ikke hvorfor båten går best med motoren trimmet helt inn, men kan forklare litt av den lave hastigheten.

Med 50hk burde den vel klare 26-28 knop?

Jeg synes 23 knop er litt lavt. Dromedillene og andre wither hopper veldig lett i utgangspunktet hvis ikke motoren er tiltet litt "inn". Planer lett og hopper lett. Hopping hjelper ikke på farten, så det burde gå fortere når du tilter inn og slutter å hoppe. Tror "dromedillene" (utstikkende dingsene bak på akterspeil) skulle hjelpe mot hopping og gi raskere planing, men alle withene med samme formen er glade i å hoppe og trenger å være i god balanse for å få toppfart.

Kjenner ikke Bigfoot, men kanskje det alene at det er en slik ("sterk og treg" arbeidshest) hindrer deg litt? Noen tidligere nevner vekta på motoren som er veldig høy til å være 50hk. Du har vekta til en 70-hester og krefter som er ment for å trekke stabilt uansett vekt? Alternativt kan jo båten din ha vann i dobbeltskroget og trekker ekstra kilo pga det? 17 fot dromedille med 50hk bør "fly" opp i plan som en sinna ilder med en person oppi. Gjør den det eller er den "treg"?

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Det er jo i utgangspunktet noe rart å montere en BigFoot girkasse på en båt som er så lett som denne. Så det er nok ikke et valg basert på å få best mulig motor til båten. Kanskje er også propellen noe sær ettersom noen har "brukt det de har" mhp å bruke denne motoren/girkassen.

Slike girkasser var ment til større tyngre båter for å ikke slite ut girkassen og motoren. Som du skriver. Men da ofta med større diameter som det neves over, men også med store elefantører (det kalles det :-) av en propell. Som gir mye bladareal og skyver mye vann.

Din girkasse gir mer motstand i vannet enn vanlig, slik at du burde få mer ut av å heise motoren opp og dermed redusere motstanden. Og til gjengjeld er det flere propeller til en slik girkasse enn std som gjør at det er mulig å få tak i en propell som kan gå bra med litt høyere montering.

Om du kikker på propellen fra akterenden og midt i "røret" der mutteren sitter. Om du tar av mutteren og ser på den flaten der mutteren ligger mot propellen. Står det noen tall der? Eller sagt på en annen måte - det står noen tall der. Men hvilke? Eller om du tar et bilde og laster opp.

Dromedille: var to enkle grep for å få båtene til å gå raskere med mindre effekt. Det består av en buet list langs vannlinjen som skyver vannet ut fra skrogsiden for å gi mindre motstand i vannet, kall det gjerne en spoiler og de to utbyggingene bak på akterenden som forlenger skroget til bak motoren. Det gir løft eller skyver baugen ned for å gjøre båten enklere å få i plan med liten motor. En slags innebygd trimflaps.

Enkelt og fungerte!

Ellers er skrogene særdeles flatbunnede som gjør at de er harde i sjø, men går fort, og sladder skikkelig i skarpe svinger.

Noen tidligere nevner vekta på motoren som er veldig høy til å være 50hk. Du har vekta til en 70-hester og krefter som er ment for å trekke stabilt uansett vekt?

skal man ha en merkbart lettere 50hk idag så blir det enten en gammel 2takter - eller evt en Honda som også har endel mindre sylindervolum. 

Jeg tviler også for at det er allverden å hente på heving og fancy propell til denne båten. Men riktig propell derimot, dersom den man har er feil er jo slett ingen ulempe 

Takk for alle innspill, setter stor pris på all informasjon og meninger.

Jeg brukte helgen i båten og reagerte på at den sviver ujevnt på tomgang og med relativt mye vibrasjon og mistenkte dermed at den relativt lave hastigheten mangelen på fullt turtall kan ha noe med det å gjøre.

Mistanken viste seg å være riktig da jeg oppdaget at den sviver på bare 3 av 4 sylindre! Utrolig at jeg ikke har tenkt på dette før!! Da jeg trakk av plugghetta på sylinder 3 var det ingen endring i motorgangen, men jeg hørte en relativt høy tikkelyd, noe som jeg antar kommer fra coilen som gir støt. Jeg mener derfor at feilen må ligge i selve pluggledningen eller plugghetta da alle pluggene er nye nå i vår. Høres dette fornuftig ut?

Jeg har også tenkt at det kan være Electric Controller Assembly som styrer tenningen, men siden jeg hører tikkelyden når jeg trakk av plugghetta mener jeg at det er stor sannsynlighet for ECA'en og coilen fungerer. Det kan vel kanskje også være forgasseren/dysa til den ene sylinderen, men tror vel det er større sannsynlighet for feil i pluggledning eller hette. Har derfor bestilt nye deler, måtte bestille coil med to pluggledninger da dette kommer som én enhet.......

Høres det ut som jeg har ressonert riktig?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...