Martin Blomberg Startet 7.Juni.2016 Del på Facebook Startet 7.Juni.2016 Jeg har presset en del 50 mm kabel med kabelsko fra SeaSea (står PRO ett eller annet på pakken, tror det er disse: http://seasea.no/Article.aspx?ArticleNo=71689 ) Til pressingen brukte jeg presstangen fra Biltema med roterende bakker. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Presstang-2000030671/ Resultatet skulle bli en sekskantpress.Men overskytende gods på kabelskoen ble klemt ut på en side, 3 mm ca. Ser ut som en liten topp som tyter ut. Fant ut at andre også hadde dette problemet: http://www.dromresan.com/presstang/ Spørsmål: Finnes det forskjellige typer kabelsko i samme dimensjon? Dvs at om jeg skaffer annen type 50mm kabelsko, kanskje med tynnere gods, og presser med biltematangen så får jeg bedre pressresultat? Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 7.Juni.2016 Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 (redigert) Hvor står det at det loves sekskant? Til og med i artikkelen du viser til står spesikikt det at det ikkje gir sekskant på biltematangen. Sjøl har har eg brukt mange slike kabelsko som det der fra Biltema men eg lodder med propanbrenner. 10 stk til 100.- på Biltema og 116.- for 4 på Seasea. Ja det er noen som veit å ta seg betalt. Redigert 7.Juni.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 7.Juni.2016 Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 Hvor står det at det loves sekskant? Til og med i artikkelen du viser til står spesikikt det at det ikkje gir sekskant på biltematangen. Sjøl har har eg brukt mange slike kabelsko som det der fra Biltema men eg lodder med propanbrenner. 10 stk til 100.- på Biltema og 116.- for 4 på Seasea. Ja det er noen som veit å ta seg betalt. Hvordan gjør du loddingen? På samme måte som for lodding av rør-koblinger? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Juni.2016 Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 (redigert) Hvor står det at det loves sekskant? Til og med i artikkelen du viser til står spesikikt det at det ikkje gir sekskant på biltematangen. Sjøl har har eg brukt mange slike kabelsko som det der fra Biltema men eg lodder med propanbrenner. 10 stk til 100.- på Biltema og 116.- for 4 på Seasea. Ja det er noen som veit å ta seg betalt. I varebeskrivelsen på Biltema-tanga står det: "Rørkabelskotang med seksantpress". Antar de mener sekskantpress. Jula har forøvrig 2-pack 16 og 35 kvadrat for de med små prosjekter https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilelektronikk/kabelsko/rorkabelsko-608137/ Redigert 7.Juni.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
000 Svart 7.Juni.2016 Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 Ja det står visst det på biltema sine sider gitt. Stod tvert imot i artikkelen. vel vel. Ikkje overraskende at slik cheap ass tang ikkje greier akkurat det. Nei yrkeshemmeligheter er ikkje gratis. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 8.Juni.2016 Del på Facebook Svart 8.Juni.2016 Om kabelskoen har tykt gods vil det "tyte ut" litt på siden. Løsningen for å unngå det er enkel, bare klem delvis igjen, vri kabelskoen ca 90 grader og klem en gang til. Altså.. klem litt.. vri og klem helt inn.. Om nødvendig, start med et hakk større bakker. Er det 35MM kabelsko du skal klemme og den er "for stor" kan du velge 50mm bakker først og så vippe over til 35mm. Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 8.Juni.2016 Del på Facebook Svart 8.Juni.2016 Det er helt vanlig at det tyter litt ut...jeg tar det som tegn på en skikkelig press. Dette skjer med proffe tenger også. Ønsker du å pynte litt på "uttytingen" så fil den bort... Sitér dette innlegget Link to post
Palbryn Svart 8.Juni.2016 Del på Facebook Svart 8.Juni.2016 Jeg har brukt denne til flere størrelser og den fungere fint til mitt private bruk. Er ikke så mange klemmer som skal til i en båt om du ikke skal legge om alt det elektriske. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Presstang-2000031736/ Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 8.Juni.2016 Del på Facebook Svart 8.Juni.2016 Sjøl har har eg brukt mange slike kabelsko som det der fra Biltema men eg lodder med propanbrenner. :nonod: Er ikke så mange klemmer som skal til i en båt om du ikke skal legge om alt det elektriske. nei, i ein båt er der ikkje mange klemmer som skal til. Men dei som trengs må vera pålitelige, og eg, med eindel år som elektrikar bak meg, anser ikkje desse tengene frå Biltema å vera særleg tillitsvekkjande. Mitt minstekrav til ei tang som skal pressa større enn 6 kvadrat, er retursperre som gjer at tanga ikkje kan opnast før den er pressa heilt inn. Eg ser ikkje slik sperre på nokon av desse tengene. Aller helst ville eg sjå at tanga eg bruker er sertifisert. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 8.Juni.2016 Del på Facebook Svart 8.Juni.2016 :nonod: Hva betyr det der. Ser du bordtennis Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 8.Juni.2016 Del på Facebook Svart 8.Juni.2016 Dette er eit godt uttrykk for mi meining om å lodde kabelsko Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 8.Juni.2016 Del på Facebook Svart 8.Juni.2016 Jaja du står nå fritt for å mene hva du vil. Lodde kabelsko Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 8.Juni.2016 Del på Facebook Svart 8.Juni.2016 Tja - eg har ogso sett lodda kabelsko på store kabler, og lat meg seia at loddinga var skikkelig utført av folk som kunne dette. Ikkje desto mindre so smelta loddetinnet i kabelskoen og rann ut, på grunn av strøm i kabelen. Heldigvis var dette apparatet montert på ein murvegg, slik at huset ikkje tok fyr. Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 8.Juni.2016 Del på Facebook Svart 8.Juni.2016 Tja - eg har ogso sett lodda kabelsko på store kabler, og lat meg seia at loddinga var skikkelig utført av folk som kunne dette. Ikkje desto mindre so smelta loddetinnet i kabelskoen og rann ut, på grunn av strøm i kabelen. Heldigvis var dette apparatet montert på ein murvegg, slik at huset ikkje tok fyr. Man skulle tro det var mulig for folk som kunne det å dimensjonere både kabel og kabelsko slik at det ikke blir så stor varmeutvikling at tinnet smelter. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 8.Juni.2016 Del på Facebook Svart 8.Juni.2016 Eineste årsaken til det sku skje er kortslutning. En strømkabel blir ikkje over 200 grader uten noe er alvorlig galt og da er det jaggu meg like greit at kabelen glipper ut slik kretsen brytes framfor å stå å brenne opp kabelen. Nå er ikkje akkurat pressede kebelsko kjent for å holde så godt på tjukke kabeler de heller. I alle fall ikkje med kjipe tenger og andre DIY metoder. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 8.Juni.2016 Del på Facebook Svart 8.Juni.2016 Man skulle tro det var mulig for folk som kunne det å dimensjonere både kabel og kabelsko slik at det ikke blir så stor varmeutvikling at tinnet smelter. jau, men konklusjonen i det stykket blei at lodding ikkje er godt nok, det er pressing som skal til. Den hendelsen eg refererer til, er frå tida før pressing av kabelsko blei oppfunnen Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 8.Juni.2016 Del på Facebook Svart 8.Juni.2016 Eineste årsaken til det sku skje er kortslutning. En strømkabel blir ikkje over 200 grader uten noe er alvorlig galt og da er det jaggu meg like greit at kabelen glipper ut slik kretsen brytes framfor å stå å brenne opp kabelen. Nå er ikkje akkurat pressede kebelsko kjent for å holde så godt på tjukke kabeler de heller. I alle fall ikkje med kjipe tenger og andre DIY metoder. kortslutning - tja. Det er forsåvidt kortslutning når det blir sveist med sveisepinner, men varmen oppstod der i loddetinnet, som ikkje hadde god nok ledningsevne. Sitér dette innlegget Link to post
Martin Blomberg Svart 8.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2016 Prøvde i dag å presse med Biltemas sine kabelsko for 50mm kabel. Det ble mindre som tytet ut på siden. Men om det er tegn på at det bedre kontakt eller ikke vet jeg ikke etter å ha lest innleggene her? Jeg skulle også gjerne ha en skikkelig kvalitetstang til dette. Men om jeg kjøper en for 9000 kr så blir det heller ikke båt for meg denne sommeren. Da er liksom budsjetten brukt på en presstang som jeg i såfall sikkert har glede av resten av livet, men spørsmålet blir hvor mange tilfeller under resten av livet som jeg kommer å ha glede av denne tangen? En annen sak. På Wikipedia fant jeg denne historikken for kontaktpressing: Development HistoryAccording to one of the crimp tool manufacturers, the development of standardized crimp tools and procedures occurred on this timeline.[9] 1940's All terminations were soldered (Hard-wired) 1953 AMP introduced Crimp Barrel Terminals 1957 Cannon Brothers experimented with Machined Contacts with Crimp Barrels 1960 Buchanan introduced the MS3191-1 4 Indent Crimp Tool with a Ratchet[10] 1963 MS3191-1 was published as the first Crimp Tool Standard 1965 MS3191-4 introduced by Daniels Manufacturing Corporation 1969 MIL-T-22520 published and dated to replace all previous specifications 1974 Changed to MIL-C-22520, and many Slash Sheets added 1996 Changed to MIL-DTL-22520 2010 Changed to AS22520[11]https://en.wikipedia.org/wiki/Crimp_%28joining%29#Development_History Hva er årsaken til at man selv i militæret bruker kontaktpressing i stedet for bare lodding? Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 8.Juni.2016 Del på Facebook Svart 8.Juni.2016 Det er en kjensgjerning at presskjøt gir en bedre elektrisk forbindelse enn lodding. Lodding egner seg kun til svakstrøm, der det går store strømmer gjelder kun press.. Når det gjelder varmgang i en kabelsko så er det ikke kortslutning som er den vanligst årsaken, men overgangsmotstand, og da ofte mellom kabelsko og det som den er koblet til.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Juni.2016 Del på Facebook Svart 8.Juni.2016 (redigert) Er det noen av dere krympefantaster som har prøvd å drukne en dykkerlykt eller undervannscooter med krympede kabelsko? Krymping er sikkert best stort sett, men når det blir sjøvann på kontakten kan korrosjon ødelegge forbindelsen. Kreftene som utvikles ved korrosjon er enormt store, og korrosjonsbelegget (irr) leder dårlig. Min mening er at det beste på utsatte steder er å krympe og fortinne lett etterpå (uten at tinnet trekker seg videre inn i ledningen. Mitt minstekrav til ei tang som skal pressa større enn 6 kvadrat, er retursperre som gjer at tanga ikkje kan opnast før den er pressa heilt inn. Eg ser ikkje slik sperre på nokon av desse tengene. Aller helst ville eg sjå at tanga eg bruker er sertifisert. Elektriker eller ikke. Krymping av kabelsko er en prosess hvor man utfører plastisk deformasjon av metallet i kabelskoen. Som regel er kabelskoen av fortinnet kobber. Om man ikke har følelse nok i fingrene til å kjenne at kabelskoen er ferdig deformert og gir et godt press på kordellene i ledningen er det nok en fordel at den har retursperre ja. Det er jo imidlertid en forutsetning at man bruker bare en type kabelsko også som har like tykt gods og samme hardhet i kobberet. Jeg har forøvrig den pressa fra BT som det linkes til lenger opp, og den fungerer greit. Verdens beste presse er det selvsagt ikke, men med litt "feeling" i fingrene får man gjort jobben på en tilfredsstillende måte. Jeg har opplevd at en pressing ikke gir godt nok forspenn på lederen. Da har jeg brukt en bakke mindre størrelse og etterklemt til jeg kjenner at det "bunner". Har ikke klart å rive av noen av disse. Edit: Det er en kjensgjerning at presskjøt gir en bedre elektrisk forbindelse enn lodding. Lodding egner seg kun til svakstrøm, der det går store strømmer gjelder kun press.. Den gode forbindelsen kommer jo av at loddetinnet leder strøm dårligere enn kobber. Når man presser får man forbindelse mellom kabelskoen og lederen (kun isolert av tinnbelegget i kabelskoen). Om man trer på en kabelsko og lodder den vil man få et tykt lag med tinn som leder dårligere. Om man derimot presser først og lodder etterpå ser jeg ikke problemet. Mange vil selvsagt si at det er bare tull og unødvendig jobb, men jeg synes det er en grei ekstra forsikring på enkelte utsatte plasser. Termineringer i mottorommet hos meg går ikke inn i den kategorien. Redigert 8.Juni.2016 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Teerex Svart 9.Juni.2016 Del på Facebook Svart 9.Juni.2016 (redigert) Dette var da relativt billig? Hydraulisk presstang for 10-300 kvadrat, kr 3099 inkl. mva. Men finner jo mindre modeller på ebay osv. langt rimeligere enn det igjen. http://tekelectricweb.mamutweb.com/Shop/Product/Hydraulisk-Presstang-YQK-300/2003601 Og samme tangen her direkte fra kinaland http://www.ebay.com/itm/yqk-300-hydraulic-crimping-tools-for-cable-connectors-crimper-10-300mm2-q9-/121958288063?hash=item1c6547cabf:g:rVwAAOSw6oBXEkv4 Men ingen trenger vel 300 kvadrat så denne til en slikk og ingenting er jo et bra kjøp: http://www.ebay.com/itm/10-Ton-Hydraulic-Crimper-Crimping-Tool-w-9-Dies-Wire-Battery-Cable-Lug-Terminal-/300991159574?hash=item4614789d16:g:1KUAAOSwA4dWGYDY Her en mere hendig variant med 4-70 kvadrat http://tekelectricweb.mamutweb.com/Shop/Product/Hydraulisk-Presstang-YQK-50/2003602 Ser ut som man helst bør ha 3 hender da... Løsning: Redigert 9.Juni.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 9.Juni.2016 Del på Facebook Svart 9.Juni.2016 (redigert) Syrefaste rørkabelsko for de som måtte ha lyst på det http://tekelectricweb.mamutweb.com/Shop/List/Rørkabelsko-syrefast/440/1 Her er priser eks. mva på rørkabelsko i fortinnet kobber, alle størrelser. Riktignok må man kjøpe 50 evt. 25 stk. http://tekelectricweb.mamutweb.com/Shop/List/Kabelsko-CU/306/1 Har forøvrig brukt en slik presstang en del på jobb. Kanskje ikke verdens mest avanserte men funker nå på et vis. https://www.deal.no/deal/default.asp?page=vare&ProdusentID=REK_634003&ref=Prisguide.no&utm_source=Prisguide.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=REK_634003# Redigert 9.Juni.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ferskvannspiraten Svart 9.Juni.2016 Del på Facebook Svart 9.Juni.2016 Helt normalt med den lille toppen som blir presset ut. Bruker (eller brukte) langt dyrere tang på jobben - samme resultat. Krymp med lim tetter veldig bra, men bruk for all del kabelsko uten inspeksjonshull. I dag er jobben min å sjekke hva andre har gjort, og må stadig sende noen tilbake fordi feil kabelsko er brukt :-( Har forøvrig kjøpt bruktbåt hvor tidligere eier mente at å tvinne sammen ledninger og surre litt tape rundt gjør jobben. Er ikke en tur uten at noe blir mørkt, så jeg bytter fortløpende :-) Sitér dette innlegget Ei lenger Ferskvannspiraten -tilbake på de salte bølger Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.