Jump to content

Stabilisere Dalla Pieta 16


JoakimC

Recommended Posts

Har en DP 16 med en 90hk Yamaha på, går noe grusomt, men føler jeg ikke får ut potensialet i den da jeg passerer 40 knop blir det plutselig Vinglepetter 16 og det er rene karusellen oppi der da båten bokstavelig talt hiver seg fra side til side og jeg må lette på gassen igjen for å ikke kantre, noen som har noen råd her som kan stabilisere den? Hiver med et bilde

bilde

Link to post

Du tenker ikke på fenomenet egenfrekvens? Skjer på bruer,mc,båt med mere at ved visse hastigheter kan det bli "harmoni" i vibrasjonene som gjør at vibrasjonene blir kraftigere og farligere. Moderne konstruksjoner er laget slik at dette fenomenet ikke oppstår. Egenfrekvensen i de forskjellige komponentene er forskjellig slik at dette aldri blir farlig. De fleste har vel sett Tahoma bridga som svinger som et hoppetau når dette oppstod grunnet relativ lite vind. Rutinerte førere gir mer gass for å få stoppet vibrasjonene/ woblingen.

Link to post

har du prøvd forskjellige propeller og monteringshøyder..?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Takk for svar:) har en turbo stålpropell på nå som har spesifikasjonene 13 1/4 23 følte motoren oppførte seg litt rart med denne, og var relativt treg opp i plan og lavt turtall også... Noen som kan forklare litt nærmere på det punktet kanskje den har noe med wobblingen å gjøre?

Link to post

Slike båter vil som regel wobble, kanskje ikke fra 40, men iallefall fra 50 knuter. Det krever litt trening for å holde båten på "balansepunktet". Det er viktig med en tight og nøyaktig styring uten dødgang, Hvordan ligger propellhøyden ifh til bunn av båten? 

Link to post

Ja styringen er et problem på denne... Mekanisk lort:/ senter av propell ligger vel en 5-6 cm under vannlinjen av akterspeilet tror jeg, burde den høyere eller lavere? Slik står motoren nå.

bilde

Link to post

Når det gjelder monteringshøyde så vet jeg det er et par av gutta her som kan svare godt på dette punktet ifh til propelltypen (Jeg har aldri prøvd en slik selv). Ser du har en manuell lift, så da har du iallefall gode muligheter for justering. Jeg ville helt klart prioritert å fått på plass et annet styresystem, da det du pr. dags dato har ikke vil være nøyaktig nok. Antar at du også må "kjempe" imot styringen når du drar på, grunnet vridning? 

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...