JoakimC Startet 7.Juni.2016 Del på Facebook Startet 7.Juni.2016 Har en DP 16 med en 90hk Yamaha på, går noe grusomt, men føler jeg ikke får ut potensialet i den da jeg passerer 40 knop blir det plutselig Vinglepetter 16 og det er rene karusellen oppi der da båten bokstavelig talt hiver seg fra side til side og jeg må lette på gassen igjen for å ikke kantre, noen som har noen råd her som kan stabilisere den? Hiver med et bilde Sitér dette innlegget Link to post
StåleK Svart 7.Juni.2016 Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 Du tenker ikke på fenomenet egenfrekvens? Skjer på bruer,mc,båt med mere at ved visse hastigheter kan det bli "harmoni" i vibrasjonene som gjør at vibrasjonene blir kraftigere og farligere. Moderne konstruksjoner er laget slik at dette fenomenet ikke oppstår. Egenfrekvensen i de forskjellige komponentene er forskjellig slik at dette aldri blir farlig. De fleste har vel sett Tahoma bridga som svinger som et hoppetau når dette oppstod grunnet relativ lite vind. Rutinerte førere gir mer gass for å få stoppet vibrasjonene/ woblingen. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Juni.2016 Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 har du prøvd forskjellige propeller og monteringshøyder..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
StåleK Svart 7.Juni.2016 Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 (redigert) https://baatplassen.no/i/topic/91422-motor-for-h%C3%B8yt-montert-hydrolift-t20225-yamaha-2t/ her er tråd som diskuterer samme problem. Her blir det anbefalt å prøve å sette motor 2 cm utenfor senterlinjen. Redigert 7.Juni.2016 av StåleK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JoakimC Svart 8.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2016 Takk for svar:) har en turbo stålpropell på nå som har spesifikasjonene 13 1/4 23 følte motoren oppførte seg litt rart med denne, og var relativt treg opp i plan og lavt turtall også... Noen som kan forklare litt nærmere på det punktet kanskje den har noe med wobblingen å gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
bergan01 Svart 8.Juni.2016 Del på Facebook Svart 8.Juni.2016 Slike båter vil som regel wobble, kanskje ikke fra 40, men iallefall fra 50 knuter. Det krever litt trening for å holde båten på "balansepunktet". Det er viktig med en tight og nøyaktig styring uten dødgang, Hvordan ligger propellhøyden ifh til bunn av båten? Sitér dette innlegget Link to post
JoakimC Svart 8.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2016 Ja styringen er et problem på denne... Mekanisk lort:/ senter av propell ligger vel en 5-6 cm under vannlinjen av akterspeilet tror jeg, burde den høyere eller lavere? Slik står motoren nå. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 8.Juni.2016 Del på Facebook Svart 8.Juni.2016 Jibbing kaller vi det. Krever en egen teknikk med kontrastyring. Og da må styringen være presis... Sitér dette innlegget Link to post
bergan01 Svart 8.Juni.2016 Del på Facebook Svart 8.Juni.2016 Når det gjelder monteringshøyde så vet jeg det er et par av gutta her som kan svare godt på dette punktet ifh til propelltypen (Jeg har aldri prøvd en slik selv). Ser du har en manuell lift, så da har du iallefall gode muligheter for justering. Jeg ville helt klart prioritert å fått på plass et annet styresystem, da det du pr. dags dato har ikke vil være nøyaktig nok. Antar at du også må "kjempe" imot styringen når du drar på, grunnet vridning? Sitér dette innlegget Link to post
JoakimC Svart 8.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2016 Ja et lite granne, men kommer også an på hvordan jeg tilter den, men propellen virker noe rar i alle fall:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.