Jump to content

Stabilisere Dalla Pieta 16

JoakimC

Recommended Posts

Har en DP 16 med en 90hk Yamaha på, går noe grusomt, men føler jeg ikke får ut potensialet i den da jeg passerer 40 knop blir det plutselig Vinglepetter 16 og det er rene karusellen oppi der da båten bokstavelig talt hiver seg fra side til side og jeg må lette på gassen igjen for å ikke kantre, noen som har noen råd her som kan stabilisere den? Hiver med et bilde

bilde

Du tenker ikke på fenomenet egenfrekvens? Skjer på bruer,mc,båt med mere at ved visse hastigheter kan det bli "harmoni" i vibrasjonene som gjør at vibrasjonene blir kraftigere og farligere. Moderne konstruksjoner er laget slik at dette fenomenet ikke oppstår. Egenfrekvensen i de forskjellige komponentene er forskjellig slik at dette aldri blir farlig. De fleste har vel sett Tahoma bridga som svinger som et hoppetau når dette oppstod grunnet relativ lite vind. Rutinerte førere gir mer gass for å få stoppet vibrasjonene/ woblingen.

Takk for svar:) har en turbo stålpropell på nå som har spesifikasjonene 13 1/4 23 følte motoren oppførte seg litt rart med denne, og var relativt treg opp i plan og lavt turtall også... Noen som kan forklare litt nærmere på det punktet kanskje den har noe med wobblingen å gjøre?

Når det gjelder monteringshøyde så vet jeg det er et par av gutta her som kan svare godt på dette punktet ifh til propelltypen (Jeg har aldri prøvd en slik selv). Ser du har en manuell lift, så da har du iallefall gode muligheter for justering. Jeg ville helt klart prioritert å fått på plass et annet styresystem, da det du pr. dags dato har ikke vil være nøyaktig nok. Antar at du også må "kjempe" imot styringen når du drar på, grunnet vridning? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...