Jump to content

Oljeforbruk Volvo Penta TAMD-41A


Kompen

Recommended Posts

Hei

Mulig dette har vært oppe før, men jeg klarer ikke og finne noe godt svar.

 

Er det noen som veit hva som er vanlig smøreoljeforbruk på Volvo Penta Tamd 41A. Jeg synes min bruker i overkant. Må stort sett fylle 2-3 dl ved hver bunkring. Det er ingen synlig lekkasje, ikke spesielt svart eksos. Kan dette tyde på lekkasje i turbo?

Eller er det normalt, motoren har gått 800timer og er 2004 mod

Link to post
Share on other sites

Så vidt meg bekjent oppgir ikke Volvo Penta spesifikt smøreoljeforbruk på sine motorer. Maksmerket på peilepinne er beregnet for motorer som går tilnærmet horisontalt under bruk. Dersom motoren går med en vinkling i forhold til horisontalplanet vil det ettersom vinkelen økes ende opp med at veiv "plasker" opp olje i noen sylindre og forbruket øker. Blir i tillegg en turboladet motor kjørt mye på lav belastning, øker også "lekkasjen" i turbo grunnet konstruksjon av tetningene i denne.

Jeg finner ikke noen anbefalinger om oljemengde på forskjellige vinkler på 41-motorer, men f. eks. 71-,72-,73-serien er det oppgitt 27 liter ved 0 grader vinkel, 23 liter ved 5 grader og 17 liter ved 10 grader. Der er også en annen peilepinne ved mer enn 5 grader vinkling.

Jeg ville latt være å etterfylle olje frem til du nærmer deg min-merket på pinnen. I de fleste tilfeller vil oljenivået stabilisere seg ett sted mellom maks og min merkene.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...