Jump to content

Skifte strekkfisker på vant

Goodwill

Recommended Posts

Jeg ønsker å skifte strekkfiskene på vantene til masta på Mambaen min. Vantene har øyeterminal i enden, så det skal være nok å skifte selve strekkfiskene. Masta står på båten, og jeg tenker å løsne én og én strekkfisk, og sikre masta med storseilfallet mens jeg bytter ut strekkfisk.

Er det en sikker framgangsmåte?

Redigert av Goodwill (see edit history)

Har du vanlig vant foran, eller er det noe rulle-opplegg der? Her du vanlig vant som skal ha skiftet strekkfisk også der, må du vel i så fall kanskje sikre med forseil-fallet.

Du trenger vel en metode for å oppnå riktig stramming / trim på de ulike vantene etter skiftet, men det har du kanskje?

Jeg ville ha slakket litt på alle vant før jeg begynte å løsne enkeltvant, men det er kanskje en smak-sak. :)

Det er en sikker fremgangsmåte. Men jeg ville også gjort Grimme skriver, slakke alle vant før jeg tar av noe. Hadde sikkert festet genoafall på en side, spinnakerfall på andre, dermed vært sikret. Riggen står fint med ett vant på hver side, men bedre å ta en ekstra sikring. Står masta på bare undervant og det kommer en tulling og lager store bølger blir det litt belastning. Mål avstand fra dekk til øyeterminal så kommer du lett tilbake til opprinnelig trim.

Hmmm... Jeg hadde håpet ingen ville stille det spørsmålet, men ok. Det er en ganske pinlig sak, en ingeniør som meg burde skjønne bedre. Ved opptak i fjor høst hadde jeg et uhell (og hell i uhellet). Masta skulle av, og det hadde jeg bare vært med på én gang før. Da fikk jeg kjeft av kranføreren for at jeg ikke hadde forberedt masta, løsnet på saker og ting, litt ampert. Så det tenkte jeg å gjøre denne gangen. Og kortsluttet helt. Løsnet forstaget... :(

Masta seilte bakover, naturligvis, over sprayhooden og landet på babord pushpit som ble trykket sammen, mastetoppen i vannet. Hjelpemannen som satt bak i cockpit så det skje og rakk å flytte seg unna, så ingen personskade men rimelig sjokkskadet skipper.

Fikk ny pushpit på forsikringa, masta og riggen og båten ellers uskadet, men ved påmasting nå i våres oppdaget jeg at én av strekkfiskene hadde fått seg en liten bøy nederst mot festet i båten. Det er nok til at jeg får tanker om hvordan det står til med styrken i strekkfisken, og de andre strekkfiskene - tåler de belastningen av full seilføring og god vind? Hva er konsekvensen dersom de ikke tåler det? Liker ikke slike tanker, så dersom det er en kurant sak å skifte strekkfiskene gjør jeg det. Og det virker det som det er.

Som ingeniør.... Det er et poeng om man har strekkfisker produsert helt i 'rustfritt stål' at gjengene kan strekke seg og kline seg. Har vært borti dette på en rekke båter som har vært seilt hardt med mye last på riggen. Så det å sjekke om strekkfiskene går lett på gjengene og at gjengene ikke har 'skarpe topper' er en grei forebyggende aktivitet. Om man har strekkfisker av blandingen bronse/rustfritt, oppstår ikke dette problemet like lett. Hulda har strekkfisker der selve skruen er i et eller annet rustfritt materiale, mens midtstykket er i forniklet/forkrommet bronse. Koster et hakk mer, men om ekstraprisen er verdt kvalitetsøkningen kan debateres.

Takk for tips, Hulda. Jeg er oppmerksom nå på dette med å sjekke og smøre gjengene på strekkfiskene, og ettersom masta nå skal av hver vinter på den opplagsplassen jeg bruker er det enkelt å ta den sjekken og gjøre den oppsmøringa regelmessig. Er derfor ikke så sikker på om det er noe poeng med bronse/rustfritt. Sjelden jeg seiler veldig hardt også, jeg er en godværsseiler.

Jeg opplevde at en kordel brakk rett over den pressede terminalen. Da var vi ca 10 dager vest for Kapp Verde... Jeg sikret masta med et fall (husker ikke hvilket) Så klippet jeg wiren og festet en ny bit wire med påmontert strekkfisk til resten av fallet med noen u-bolt klemmer. Ikke en bullet proof løsning, men det holdt da i 4-5 måneder til vi fant en rigger vi kunne stole på.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Har du vanlig vant foran, eller er det noe rulle-opplegg der? Her du vanlig vant som skal ha skiftet strekkfisk også der, må du vel i så fall kanskje sikre med forseil-fallet.

Du trenger vel en metode for å oppnå riktig stramming / trim på de ulike vantene etter skiftet, men det har du kanskje?

Jeg ville ha slakket litt på alle vant før jeg begynte å løsne enkeltvant, men det er kanskje en smak-sak. :)

Er ikke så vanlig med strekkfisk på forstaget.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...