Jump to content

Mye røyk av eksosen


Flem340

Recommended Posts

Hei igjen!

I min nåværende båt har jeg en Iveco 8061 220 hk, med turbo og intercooler.

Når jeg starter opp så røyklegger jeg hele havna, det er like før full utrykning fra brannvesenet. Røyken gir seg når jeg setter i gear. Fargen er blågrå, og lukter surt.

 

Det er helt sikkert noen av dere her ute som kan gi meg et godt tips om hva som er årsaken til dette.

Motoren er forøvrig fullt overhalt av motorverksted i 2001. med skiftiing av alle lager, stempelringer,ventiler,dysespisser osv.

 

:cheers::smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvis motoren har glødeplugger så kan det godt være at en eller flere av disse er defekt.

 

Har dette oppstått plutselig eller utviklet seg over tid?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke glødeplugger på motoren.

Den røykte ifølge den forrige eieren ikke når han hadde den.

 

Har lest en plass at det går an å varme luften inn til motoren når den går på tomgang, en salgs glødespiral som står i innsuget. Er det noe som er bestemt for et bestemt motormerke, eller er de mulig å ettermontere på andre merker?

Link to post
Share on other sites

Blågrå røyk tyder på at den forbrenner smøreolje.

 

Hvit/gråhvit røyk kan godt være uforbrent diesel.

 

Dette blir noe gjetting, men hvis røyken forsvinner med en gang motoren belastes (settes i gir) og ikke kommer igjen før neste kandstart ville jeg tro det er diesel. Årsaken kan være lav kompresjon i en eller flere sylindre. Dette burde du ikke ha dersom motoren virkelig er overhalt i -01, kanskje den bare er "nyovermalt" :yesnod: Lav kompresjon kan komme av brente ventiler, knekte stempelfjærer eller slitte sylinderforinger.

 

Forvarming av innsugningsluften blir litt som å pisse i buksa for å holde varmen. Kan helt sikkert ettermonteres. Hadde en Iveco 8040.02 i en Land-Rover en gang. Denne hadde forvarming med en dieselbrenner i innsugmanifolden. Jeg hadde aldri bruk for den selv i -15 grd.C!

 

Tror nok jeg ville satset på en kompresjonstest i første omgang. Koster ikke stort og forteller ganske mye om motorens generelle tilstand.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Blågrå røyk tyder på at den forbrenner smøreolje.

 

Hvit/gråhvit røyk kan godt være uforbrent diesel.

 

Dette blir noe gjetting, men hvis røyken forsvinner med en gang motoren belastes (settes i gir) og ikke kommer igjen før neste kandstart ville jeg tro det er diesel. Årsaken kan være lav kompresjon i en eller flere sylindre. Dette burde du ikke ha dersom motoren virkelig er overhalt i -01, kanskje den bare er "nyovermalt" :yesnod: Lav kompresjon kan komme av brente ventiler, knekte stempelfjærer eller slitte sylinderforinger.

 

Forvarming av innsugningsluften blir litt som å pisse i buksa for å holde varmen. Kan helt sikkert ettermonteres. Hadde en Iveco 8040.02 i en Land-Rover en gang. Denne hadde forvarming med en dieselbrenner i innsugmanifolden. Jeg hadde aldri bruk for den selv i -15 grd.C!

 

Tror nok jeg ville satset på en kompresjonstest i første omgang. Koster ikke stort og forteller ganske mye om motorens generelle tilstand.

 

Skal ifølge kvitteringer være byttet deler for over 40.000,-. Fryktelig dyr malig.

 

Kan det ha noe med innstillingen av dieselpumpen?

Link to post
Share on other sites

Fryktelig dyr malig.

Maling koster jo litt...  :yesnod:

 

Innsprøytningstidspunktet kan også være feil. Absolutt en mulighet men dette endrer seg ikke av seg selv. Har pumpen vært løs/demontert er det ikke sikkert at den er kommet riktig på plass selv om en sikter etter gamle malingsmerker o.l..

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

:wink:Alle motorer ryker mer eller mindre ved start av kald motor. Spørsmålet er om den forsatt ryker når den er blitt varm. (Varm får du den først etter at den har blitt belastet og ikke kjørt på tomgang selv om det er hurtig tomgang) Om den da fortsatt ryker og fargen er sort er det tegn på at den får for lite luft eller at den har feil på en eller flere av brennstoff ventilene. Er fargen mer gråblå ser det mer ut til at du forbrenner smør olje. I dette tilfelle har du da også måtte etterfylle mer en normalt med smøolje. Sjekk også om motoren får tilstrekkelig med luft.

For å bli kvitt problemet ditt er det beklaglig vis ikke så mye du kan gjøre. Men det hjelper om du har mortovarmer innkoblet en stund før da starter opp.

 

:lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...