Abra Startet 8.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 8.Juni.2016 Hei! Jeg lurer på om noen vet hvordan jeg kobler til elektriske ting som for eksempel radio/stereo til batteriet i båten. Her er sikringsboksen hvor alt går fra. Trenger man å koble til en pluss, og en minusside? Og i tilfelle hvordan gjør jeg det? :-) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 8.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 Det ser ut som du er heldig. Sett en sikring i den ledige plassen nr 15. Koble + til den. Øverst på boksen ser det ut som du har en skinne med masse ledig plass til -kabelen. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Abra Svart 8.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 Takk for svar! Jeg har noen flere spørsmål: Kan jeg ikke bruke alle de andre ledige plassene på sikringene? Og går det an å få strøm til en enhet med å bare koble til en kabelsko? Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 1874 Svart 8.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 Det er jo bare 4, 8 og 12 som er i bruk, så det er jo masse plasser å ta av. Sitér dette innlegget Link to post
Abra Svart 8.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 Hva er +siden, og hva er -siden på sikringsboksen? Og går det an å få strøm til en enhet med å bare koble til en kabelsko? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 Det må jo være flere sikringsbokser i den båten hvis bare 3 sikringer er brukt i den? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Jori Svart 8.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 Mye ledig, men mye grums i den boksen din. Rød ledning inn til jord! Grå ledning til sikring, mens de andre grå er jord? Du har sikkert masse hengesikringer rundt om, mye minuskontakter men få til pluss på sikring. Ja du trenger en jord og en pluss for å få radioen til å fungere. Gjerne også en sikring på plussiden :) Jord (-) er de svarte og grå ledningene på venstre siden. Pluss er de tre ledningene som går inn på sikringer pluss den tykke røde som kommer inn på topp i midten Sitér dette innlegget Link to post
Abra Svart 9.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Okei, takk for hjelpen. Vet du hvordan jeg kan koble til denne radioen? Slik jeg har forstått det, så må jeg ha en pluss, og en jord(-), for å få radion til å fungere. Jeg lurte bare på hvilke som er hva. Jeg ser at den røde har en sikring på seg, er dette plusskablen? Og hvordan kobler jeg dette til sikringsboksen slik at det fungerer? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 9.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Red acc er + og den under med gnd på er - Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 1874 Svart 9.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Du trenger vel ikke koble flere sikringer etter hverandre, enten bruker du en av utgangene på sikringsboksen med en 10 amp sikring, ellers kobler du deg på et annet uttak etter hovedsikring og bruker medfølgende sikring. Uttaket velger du ettersom du ønsker at radioen skal kunne være på med eller uten tenning f.eks. Sitér dette innlegget Link to post
Abra Svart 9.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Fin radio, ser de har den på Bilradiospesialisten til 2390,- Var det der du kjøpte den ? Begynner å haste med å oppgradere til DAB i båten også - men får ta det til vinteren med båten på land. Jeg kjøpte den ikke der, men det er den samme radion som de har til 2390,- ;-) Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 9.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Det er ofte fornuftig med egen sikring nær apperatet i dette tilfelle radioen, denne er beregnet som utstyrsbeskyttelse mens den i sikringsholderen beskytter kursen. Lykke til. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Abra Svart 9.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Det er ofte fornuftig med egen sikring nær apperatet i dette tilfelle radioen, denne er beregnet som utstyrsbeskyttelse mens den i sikringsholderen beskytter kursen. Lykke til. Takk for det :) Sitér dette innlegget Link to post
weedy Svart 9.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Red ACC på stereo til pluss på sikringsboksen feks. nr 13. Black GND til minus på venstre side på bildet ditt. Må sikkert forlenge kabel fra stereo til sikringsboks. Er kabelen lang nok er det bare å sette på kabelsko. Høyttalertilkobling står greit merket på skjema. Sitér dette innlegget Link to post
Abra Svart 9.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Er det noen som har noen tips til hvilke høyttalere jeg kan kjøpe til å ha i båt, som passer til denne radioen, og hvordan jeg kobler dem til radioen? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Abra Svart 9.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Red ACC på stereo til pluss på sikringsboksen feks. nr 13. Black GND til minus på venstre side på bildet ditt. Må sikkert forlenge kabel fra stereo til sikringsboks. Er kabelen lang nok er det bare å sette på kabelsko. Høyttalertilkobling står greit merket på skjema. Takk for hjelp, jeg fikk til å koble radioen til strømmen. Nå mangler jeg bare høyttalere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.