Jump to content

Rørisolasjon som fenderlist på utrigger?

MegaTrondy

Recommended Posts

Hvis det er kun for å hindre riper om du er litt uheldig ved inn og utkjøring, og normal fendringer skal brukes i tillegg, kan du jo bruke denne fenderlisten fra Biltema.

http://www.biltema.no/no/Bat/Boyer-og-fendere/Fendere/Fenderlist-2000031381/

Koster jo en del mindre(kr. 149,-) enn den det er linket til tidligere.

Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI

Var et par som brukte rørisolasjon i havna her. Varte kun et års tid før de mer eller mindre smuldret opp. I tillegg var de så myke at de fort ble revet opp og løsnet, selv om de var festet med mange strips.

Har selv hatt de billigste bryggefendrene fra Biltema siden de kom (3-4 pr siden tro?), de er like fine ennå. Så invister heller i noe som fungerer, det er nå mitt råd om saken :wink:

Skal du ha noe som tåler en støyt og holder i årevis vil jeg anbefale Parma bryggefender, som fås bl a hos Maritim.

Monterte selv denne rundt min flytebrygge for mer enn 10 år siden. Fortsatt like god. Den koster riktignok litt mer enn flere andre alternativ, men du monterer den en gang og kan glemme reparasjoner, utskifting på minst 10 år.....

Se om du får tak i noen meter "elvestadrør" eller PEM-rør eller noe trykkfast PVC (egne tykkere rør til å føre vanntrykk inni og ikke de elektrikere bruker til å trekke kabel igjennom) på finn eller din lokale søppelfylling? Tror PEM-rør er minimum 1 tomme tykke og tåler atomkrig. To sånne i høyden langs hver side?

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Var litt for snar, ser at den til kr 149 allerede er linket til  :saint:

http://www.biltema.no/no/Bat/Boyer-og-fendere/Fendere/Fenderlist-2000031381/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Guest Avmønstret#

Normalt så trenger en vel ikke å kle hele båsen med bryggefendere med mindre det er svært krevende forhold i havna eller noe. Syns 12-18 meter hørtes veldig mye ut om du ikke har en alvorlig stor båt da :-)  

En bryggefender på hvert skråstag foran og et par på hver side på utriggerne, til sammen 6 stk vil vel holde i langt de fleste tilfeller. Og da er man vel på 700,-, pluss de svarte store stripsene (som tåler sol), evt noen skruer om det er trevrike de skal festes i. Alt i alt under tusenlappen. 

----------

Ja jeg ser at noen kler hele båsen, men det må jo mer være for syns skyld. Ganske stor del av båser er det umulig å i det hele tatt få båten inntil med mindre båsen er veldig brei ifht båten. 

Og et tau tvers over fremst i båsen kan være kjekt. Gjerne med en tynn line fra midten inn mot brygga slik at det danner en liten V-form. Så slipper man å knalle i brygga hvis man bommer litt på bakkinga. Og da kan man også spare seg bryggefendere på skråstagene til utriggerne. 

Båsen er trang også er jeg ikke vant til å "parkere" i bås med annet enn båt med påhengsmotor. Bare vant til vanlig brygge. Er også trang ut og innseiling. Har kjøpt meg en stor plastsnekke. Utrigger ca. 8-9 meter lang. 2 sider blir da 16 meter.

Vil hindre at jeg skraper siden på båten når jeg går inn på en rimelig og grei måte.

Guest Avmønstret#

-fendere er jo ikke uvanlig å bruke, selv i bås...

Med litt øving og justering av hvor fenderne skal være på båten så er bryggefendre kun "kjekt å ha" fordi man da kan gå i bås uten fendere (om man skulle ha behov for det en gang), eller hvis man kløner det til litt akkurat i innløpet av båsen, som fort vekk kan skje. Eller i det minste så gjør jeg det av og til :-) 

Men fendringen inne i selve båsen, om den er trang nok, trenger ikke å være svære greiene. Det begrenser seg selv rent fysisk hvor båten faktisk kan være i kontakt med utriggerne. 

----

Ville nok "lagt pengene" i fendring ytterst på utriggerne i tilfelle en kommer litt skjevt inn og velger å presse seg inn fremfor å prøve på nytt. 

Hender jo også at fenderne på båten løfter seg over utriggerne så bryggefendere er da kjekt uansett. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...