Jump to content

Verdi på ubrukt Garmin 5012 touchskjerm kartplotter?

eMTea

Recommended Posts

Kostet 32.000 i 2008.

12-tommer med touchskjerm var jo ikke vanlig kost den gangen.

http://www.klikk.no/motor/baat/article340052.ece

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Nå er det ikke angitt noen alder på plotteren. Men vi kjøpte våre i 2012. Da hadde nok muligens prisen dalt noe. Men da vi kjøpte, var vi inne i en overgang mellom ny og gammel prosessor. Vi har den gamle. Og når plotteren må jobbe litt, så er den helt i grenseland av kapasiteten. Viften durer og går og plotteren blir virkelig varm. Zooming går bananas og kartet flytter ikke på seg før etter flere sekunder om man skal fiksere et WP utenfor bestående skjermbilde. Dessuten var de gamle pekeskjermene meget temperaturkresne og sensetive for om hvor tørr man var på finga. Fiskerne i Strömstad syntes pekeskjerm var fancy. Etter noe måneder kom pekeskjermene i retur til forhandler. Det er hovedgrunnen til at vi landet på vanlig knappesystem. På ny plotter i dag ville muligens valget blitt annerledes. Utviklingen har visstnok vært rivende innen dette feltet.

Lustig utveckling, jag har två Garmin 2010, en uppe och en nere.

Dom köpte jag när jag köpt båten 2004.

Och dom fungerar fortfarande perfekt och är rimligt snabba både när man zoomar och annat.

Går även rimligt bra att se i solsken, betydligt bättre än de datorer jag kör AIS på.

Enda feature jag saknar är AIS presentation, det klarar dom inte.

Och det är ju såklart inte pekskärm, men det går bra ändå!

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

AIS'en fungerer hos oss. Problemet er at når jeg skal hente ut informasjonen om et AIS-fartøy ved å flytte cursoren til fartøyet, så kan det være vanskelig å treffe i og med at kartet kommer 'løpende etter'. Og ligger jeg eksempelvis utenfor Nidingen og skal plukke opp et fartøy vest for oss, kan kartet ende opp midt inne i Danmark før det stopper. Men rent driftsmessig så har vi ikke hatt problemer med våre to plottere (4012 og 4010). Og lysstyrken er helt grei uansett vær.

Kjenner ikke til hvilken alderen plotteren er ifra.

Jeg var jo opprinnelig ute etter ny plotter med NMEA 2000 pga installasjon av VHF og annet i båten, Så blir nok en echoMAP 50s til å bytte ut min gamle 520S.

Denne 5012 hadde blitt overkill i båten (F-23), men siden den ligger på lageret på jobb og er vanskelig å selge, så tenkte jeg å legge inn et skambud til evnt senere bruk. :P

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...