Jump to content

Epoxybehandling av plastbåt - over og under vannlinjen

SolkongenJr

Recommended Posts

Hei. Kjøpte meg nylig en Rana 17 med litt div skader og er litt sår på kjølen under så tenkte å epoxybehandle den med sparkling og primer. Holder på å slipe ned gammel bunnstoff ettersom jeg har lest at den må vekk. 

Men lurte på om denne epoxy primeren var et endelig produkt når man hadde lagt 4-6 strøk og rett på med nytt bunnstoff etter det har herdet en ukes tid? Eller bør det behandles med 2 komp lakk  før bunnstoff?? Har tenkt å lakkere hele båten utvendig og hele innvendig og lurte på om epoxyprimeren kun brukes der under vannlinjen eller om jeg kan bruke den over vannlinjen og inni båten som grunning ? Da litt færre strøk. Er det da like viktig å få vekk all gammel lakk fra gelcoten, siden den har vært lakkert en gang før ser jeg.  

Mens jeg holdt på å slipe også tok det jo år og dag da jeg brukte "fint" sandpapir som var 180, har det så mye og si om jeg bruker grovre (80)? Vil ikke bare primeren få ekstra heft om det er litt røffere? Var jo fremdeles glatt og fint når jeg så på det?

Ble litt mye her og hadde satt utrolig pris på svar :) Prøvde å lese meg opp på forumet før jeg skrev en tråd, men fant ikke alt jeg var ute etter ;)  

- Solkongen Jr 

Epoksymaling er det beste produktet å bruke under vannlinjen. Det er selve referanseproduktet i all form for sub-sea coating. Dersom du får tak i en to-komponent variant så er det å anbefale fordi den er litt bedre enn de som er basert på en komponent. NB: Noen av malingsprodusentene liker å få deg til å tro at det finnes spøkelser under vann og bruker begrep som anti-pest på sin epoksymaling. Det er bare tull. Epoksy er epoksy og om Jotun eller Hempel legger på benevnelsen pest så er det bare for å få deg til å betale litt mer. Det enkle er ofte det beste. Får du tak i epoksy i industrikvalitet (epksy mastic, f eks Jotamastic, Hempadur Mastic, Interzone 954, Intergard osv) så er det det beste. 

Under vannnlinjen trenger du altså ikke å legge på noen annen form for top coat. Over vannlinjen anbefaler jeg derimot å legge på en top coat som tåler sollys, f eks polyuretan. Akryl er også ok men ikke like sterkt. Epoksy vil kritte og falme når den eksponeres for sollys. Den beholder styrken fullt ut, men mister altså farge.

Bunnstoff legges på etter at epoksyen har herdet sånn rimelig greit. Holde deg innenfor overmalingsintervallet iht databladet. Da sikrer du grei vedheft. Nb: Unngå å legge på bunnstoff for tidlig. Viktig at epoksyen rekker å herde og lufte seg ut før du tetter over med bunnstoff.

NB: Hvis du skal hellakkere båten over vannlinjen så må du også legge på en epoksy primer først. All form for epoksymaling/primer (ikke zink-forsterket) kan brukes som grunning.

Lykke til.

Epoksy vil kritte og falme når den eksponeres for sollys. Den beholder styrken fullt ut, men mister altså farge.

En viktig detalj her er at dette gjelder gjennomfargede epoksyer (som i epoksymalinger). Flere typer transparente epoksyer mister styrken sin i sollys hvis det ikke blir tilsatt UV-filter i epoksyen eller blir overflatebehandlet med enten dekkende maling eller lakk med UV-filter.

Epoksymaling er det beste produktet å bruke under vannlinjen. Det er selve referanseproduktet i all form for sub-sea coating. Dersom du får tak i en to-komponent variant så er det å anbefale fordi den [...]

NB: Hvis du skal hellakkere båten over vannlinjen så må du også legge på en epoksy primer først. All form for epoksymaling/primer (ikke zink-forsterket) kan brukes som grunning.

Lykke til.

Enkomponent epoxy finnes vel ikke? Det er unødvendig å prime med epoxy over vannlinjen. Vask godt med salmiakk, skyll, tørk, vask med aceton, sliping, støvsuging, støvtørking med microfiber, aceton.

Påføres med rulle og gå straks etter med skumfordriver for å stryke ut striper og appelsinhud. Det er best å være to, en ruller og en glatter med fordriver. International 2K PU er et godt valg. Vi brukte Biltema 2K PU innvendig og International utvendig

https://baatplassen.no/i/topic/117703-prosjekttr%C3%A5d-26-fot-seilb%C3%A5t/

Redigert av Krimart (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...