Fjord28cs Startet 10.Juni.2016 Del på Facebook Startet 10.Juni.2016 Før sesongen i fjor kjøpte jeg tauverk på BT for å bruke som lettvindsskjøter. De har stått på båten i hele fjor og siden mai i år, seiler mest i lite vind. http://www.biltema.no/no/Bat/Tau/Tauverk/Propylenline-2000034029/. I går var jeg ute en tur i finværet og det blåste maks 4 m/s, rullet ur genoaen og dro inn for hånd. Før jeg fikk bruk for vinsjen røy tauet rett av. Slo over og startet med å hale inn på igjen, og det samme skjedde. Hadde de andre skjøtene for hånden, og det gikk rimelig greit å få rettet opp fadesen. Det står at tauene ikke er egnet til fortøyning, men min mening er at de ikke er egnet til noe som helst. Blir mest sansynlig brutt ned av sollyset. Sats på kvalitet når det gjelder tauverk! Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 10.Juni.2016 Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 Pris og kvalitet henger i de fleste tilfeller sammen! Bruddstyrken forteller deg hvilket tau du skal bruke til hva, men slitestyrke er noe helt annet.. Det er lurt å kjøpe kvalitetstau der man bruker det ofte og som hovedtau. bruker man et tau 3-4 ganger i året kan man klare seg med billigere tau! oppbevaring og vedlikehold er også viktig om man skal beholde tauverk over mange år Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Christian_V Svart 10.Juni.2016 Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 (redigert) Hehe... 39,90 for 15 meter. Men jeg tror BT også har taukvaliteter som er bra, men disse koster jo deretter. Redigert 10.Juni.2016 av Christian_V (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 10.Juni.2016 Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 (redigert) Auda, og jeg som har kjøpt slike i 14mm til faste fortøyninger for 10 tonns båt hos BT. Skal tåle 3200 kg. men det er kanskje bare når de er helt ferske. Er de like dårlige mon tro Redigert 10.Juni.2016 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 10.Juni.2016 Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 Auda, og jeg som har kjøpt slike i 14mm til faste fortøyninger for 10 tonns båt hos BT. Skal tåle 3200 kg. men det er kanskje bare når de er helt ferske. Er de like dårlige mon tro Det finner du ut, hvis du er villig til å ta sjansen... :-/ Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Grønnskollingen Svart 10.Juni.2016 Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 Du har valgt den lina på biltema som er av aller billigste kvalitet og pris. Jeg ville brukt sånn line til surringer og kanskje til seiljoller som er i sporadisk bruk. Den blir fort stiv og tåler ikke solys så godt. På Biltema, som de fleste andre områder, er det en viss sammenheng mellom kvalitet og pris. Propylen er vel det samme materialet som "blåline" lages av (sånn line vi alle kjøper et nøste av for å ha noe å binde vannkannene til presenningen med ved opplag) Lazyjack: Dine liner er laget av et annet materiale og det vil nok være feil å forvente at disse skal oppføre seg på akkurat samme måte som propylenlina til TS. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Juni.2016 Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 Jeg har brukt billiglinen til Biltema som fenderline. Holder et par år, ryker uten forvarsel. Bruker en del annet tau fra Biltema, helt grei kvalitet. Men ingen av tauene fra Biltema brukes i riggen på Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 10.Juni.2016 Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 Hehe... 39,90 for 15 meter. Men jeg tror BT også har taukvaliteter som er bra, men disse koster jo deretter. At tau til 39,90 ikke holder tar jeg nesten som en selvfølge. Tror sist tau jeg kjøpte kostet 100 kr per meter, så litt å spare på Biltema. På lekebåten har jeg fortøyningstau fra Biltema, 14mm bør holde 800kg (i en havn andre bruker 4 mm på tilsvarende båt). Men bør kanskje byttes hvert 5 år. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 11.Juni.2016 Del på Facebook Svart 11.Juni.2016 Kjøp heller disse: http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/250675 Men husk at det finnes mange forskjellige polypropylenkvaliteter også, alt er ikke like dårlig... Sitér dette innlegget Link to post
Fjord28cs Svart 11.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2016 (redigert) Takk for mange oppmuntrende svar. Vet av erfaring at polypropylen tau ikke er holdbart, men det er ikke alltid en gammel mann har med seg lesebriller. Har skiftet til de i som refereres til #9.. Min hensikt var å advare mot at disse tauene faktisk ikke er brukbare til noe som helst. Redigert 11.Juni.2016 av Fjord28cs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Juni.2016 Del på Facebook Svart 11.Juni.2016 .. når det står universell bruk så hadde jeg forventet at de skulle tåle å brukes utendørs iallefall .. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hulda Svart 11.Juni.2016 Del på Facebook Svart 11.Juni.2016 Det holder for universelt bruk, en kort stund. Dette tauet ser ut som valig kjerne med fletting ytterst. Så er det ikke. Det er kun fletting. Så når flettingen begynner å flise, så er det rett før tauet ryker. Sitér dette innlegget Link to post
NasseN Svart 12.Juni.2016 Del på Facebook Svart 12.Juni.2016 Auda, og jeg som har kjøpt slike i 14mm til faste fortøyninger for 10 tonns båt hos BT. Skal tåle 3200 kg. men det er kanskje bare når de er helt ferske. Er de like dårlige mon tro Disse tauene fungerer i alle fall helt greit til båten vår på 900 kg , De er de fortøyningstauene fra BT som jeg synes fungerer og holder best - mine er 4 år nå. Vil likevel si at Roblines bøtter med tau x6 i to ulike lengder gir mer for penga, virker litt mer smidige, kanskje litt mer slitesterke og. Rykkdemperne fra BT anbefaler jeg at du holder deg helt unna. Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 12.Juni.2016 Del på Facebook Svart 12.Juni.2016 Rykkdemperne fra BT anbefaler jeg at du holder deg helt unna. Jeg har bare slike. Er problemet at gummien blir sprø slik som billig gummi ofte blir? Må kanskje kjøpe meg nytt før jeg trenger det da. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
NasseN Svart 12.Juni.2016 Del på Facebook Svart 12.Juni.2016 Jeg har bare slike. Er problemet at gummien blir sprø slik som billig gummi ofte blir? Må kanskje kjøpe meg nytt før jeg trenger det da. Vet ikke helt hvorfor, men mine har i alle fall delt seg og smuldret bort etter mellom en halv til tre sesonger - litt avhengig av hvor de brukes. I en mer skjermet havn kan de sikkert vare lengre. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 12.Juni.2016 Del på Facebook Svart 12.Juni.2016 (redigert) Rykkdemperne fra BT anbefaler jeg at du holder deg helt unna. BT byttet levrandør på rykkdempere for 3-4år siden, mine har i holdt seg myke og gode i 3år nå(nye typen) Har den største eller nest største typen deres. En vinter har de også ligget ute. Tauene deres kan jeg egentlig ikke utale meg om, har dog to 16mm derfra som fester i hjemhavna, med ferdige kauser, men har bare hatt de i en sesong. Redigert 12.Juni.2016 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 12.Juni.2016 Del på Facebook Svart 12.Juni.2016 Jeg ligger både skjermet til og har nye typen dempere, så da satser vi på at det blir bra da. Jeg kjøpte typen som man trer tauet inni - vet ikke om det er noe forskjell der. Den verste påkjenningen er vel når jeg beveger tivolikroppen min fra brygga og over rekka. Det kan nok se rart ut til tider. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
ivar Svart 12.Juni.2016 Del på Facebook Svart 12.Juni.2016 Det lukter alminnelig BIltema-hat av denne tråden - mindre enn reell bekymring. jeg kjøper mye på biltema , men enkelte ting der har ikke akkurat vært topp kvalitet. Bensinslange til påhengs feks. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tobixen Svart 13.Juni.2016 Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 oj, dette ser mistenkelig likt ut det tauverket som fulgte med båten min for inn/utrulling av hovedseil. Men, sikkert ikke samme, mitt har overlevd noen sesonger. Det blir veldig stivt i sola. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 13.Juni.2016 Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 Vel, jeg mener Fjord28c har en tynn sak her. Alle kan jo spenne opp et tau i en winch og få det til å ryke, for deretter å klage. Les førsteinnlegget omigjen. Jeg har ellers til gode å se tauverk ryke (bortsett fra tynn hyssing), til tross for at jeg ofte bruker mye kraft på vinsjen. Det går mye i biltematau. Bank i bordet ... Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 13.Juni.2016 Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 Se nøye på bildet i første innlee. Det viser hvordan flettingen fliser seg opp. Etter et par år er tauet ganske stivt, og det kan gi 'flis i finga'. Skal lite kraft til før det ryker. Dette flettede tauet har ikke kjerne, men ser slik ut. Sitér dette innlegget Link to post
Vilma Benita Svart 14.Juni.2016 Del på Facebook Svart 14.Juni.2016 Det er ikke kvaliteten på tauverk fra Biltema som er problemet her, men bruken av det. Et tau til 39,90 er egnet til å feste presenning over hagemøblene og slikt, ikke til bruk i riggen. Til fortøyningstau bruker jeg utelukkende polyestersilke fra Biltema, og har kun positive ting å si om det. Det samme gjelder strekkavlastere. Vi ligger i relativt beskyttet havn, men båten ligger ute hele vinteren, og tauene holder seg fine og myke uten tegn til slitasje over flere år. Robline fremstår for meg som grovt overpriset. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Viljesterk Svart 14.Juni.2016 Del på Facebook Svart 14.Juni.2016 Jula hadde nylig robline på tilbud - med skirveleif i katalogen ble det ekstra billig, så jeg kjøpte fire 12mm.. Jeg må si følelsen av kvalitet i forhold til biltema er stor. Så stor at jeg kjøpte nye biltematau til å fortøye med, og tok robline-tauene med hjem. For fine til å brukes på båten min Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Hakkannen Svart 14.Juni.2016 Del på Facebook Svart 14.Juni.2016 (redigert) Har brukt Biltemas 18mm polyestersilke (de mørkeblå med øye i enden) selv i de fem årene jeg har hatt seilbåten. Som nye oppleves de gode og varer fint et par tre år hos meg, avhengig av belastning. Fordelen er at de er forholdsvis rimelige i innkjøp. Bakdelen er at de slites langt raskere mekanisk over rykkdemperne og gjennom halegattene enn tauverket fra Robline i samme dimensjon (mitt er hvitt med svarte spetter). Tauet fra Robline er minst fem år gammelt og fulgte med båtplassen. Nytt tau fra Biltema føles like mykt som over fem år gammelt Robline, men etter år blir Biltemas variant stivere. Robline sitt tau er litt grovere i fibrene/trevlene, noe jeg tror har litt å si for levetiden. Har tredd strømpe/slange over slitasjepunktene, men likevel slites Biltemas tau raskere hos meg. Det skal sies at inntil nylig lå jeg svært værutsatt til, så både fortøyninger og rykkdempere har fått jobbe betraktelig mer enn hos de med båter innerst i havna. Konklusjonen for min del er at skal jeg investere i lite vedlikehold er det Robline som gjelder. Nå har Robline flere typer tau, så sånn sett skal jeg ikke påstå at dette alltid er best over tid, men erfaringen med det tauet jeg har kan tyde på det. Gjelder det kun økonomi her og nå vinner Biltema, Robline sin variant blir mer en investering Redigert 14.Juni.2016 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.