Jump to content

Erfaring med "billig" tauverk

Fjord28cs

Recommended Posts

Før sesongen i fjor kjøpte jeg tauverk på BT for å bruke som lettvindsskjøter. De har stått på båten i hele fjor og siden mai i år, seiler mest i lite vind. http://www.biltema.no/no/Bat/Tau/Tauverk/Propylenline-2000034029/. I går var jeg ute en tur i finværet og det blåste maks 4 m/s, rullet ur genoaen og dro inn for hånd. Før jeg fikk bruk for vinsjen røy tauet rett av. Slo over og startet med å hale inn på igjen, og det samme skjedde. Hadde de andre skjøtene for hånden, og det gikk rimelig greit å få rettet opp fadesen. Det står at tauene ikke er egnet til fortøyning, men min mening er at de ikke er egnet til noe som helst. Blir mest sansynlig brutt ned av sollyset. Sats på kvalitet når det gjelder tauverk!

bilde

Pris og kvalitet henger i de fleste tilfeller sammen! Bruddstyrken forteller deg hvilket tau du skal bruke til hva, men slitestyrke er noe helt annet..  Det er lurt å kjøpe kvalitetstau der man bruker det ofte og som hovedtau.  bruker man et tau 3-4 ganger i året kan man klare seg med billigere tau! oppbevaring og vedlikehold er også viktig om man skal beholde tauverk over mange år

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Du har valgt den lina på biltema som er av aller billigste kvalitet og pris. Jeg ville brukt sånn line til surringer og kanskje til seiljoller som er i sporadisk bruk. Den blir fort stiv og tåler ikke solys så godt. På Biltema, som de fleste andre områder, er det en viss sammenheng mellom kvalitet og pris. Propylen er vel det samme materialet som "blåline" lages av (sånn line vi alle kjøper et nøste av for å ha noe å binde vannkannene til presenningen med ved opplag)

Lazyjack: Dine liner er laget av et annet materiale og det vil nok være feil å forvente at disse skal oppføre seg på akkurat samme måte som propylenlina til TS.

Hehe... 39,90 for 15 meter. Men jeg tror BT også har taukvaliteter som er bra, men disse koster jo deretter.

At tau til 39,90 ikke holder tar jeg nesten som en selvfølge. Tror sist tau jeg kjøpte kostet 100 kr per meter, så litt å spare på Biltema. På lekebåten har jeg fortøyningstau fra Biltema, 14mm bør holde 800kg (i en havn andre bruker 4 mm på tilsvarende båt). Men bør kanskje byttes hvert 5 år.

Auda, og jeg som har kjøpt slike i 14mm til faste fortøyninger for 10 tonns båt hos BT. Skal tåle 3200 kg. men det er kanskje bare når de er helt ferske.  Er de like dårlige mon tro  :worry:

Disse tauene fungerer i alle fall helt greit til båten vår på 900 kg  :smiley:, De er de fortøyningstauene fra BT som jeg synes fungerer og holder best - mine er 4 år nå.

Vil likevel si at Roblines bøtter med tau x6 i to ulike lengder gir mer for penga, virker litt mer smidige, kanskje litt mer slitesterke og.

Rykkdemperne fra BT anbefaler jeg at du holder deg helt unna.

Jeg har bare slike.

Er problemet at gummien blir sprø slik som billig gummi ofte blir?

Må kanskje kjøpe meg nytt før jeg trenger det da.

Vet ikke helt hvorfor, men mine har i alle fall delt seg og smuldret bort etter mellom en halv til tre sesonger - litt avhengig av hvor de brukes.

I en mer skjermet havn kan de sikkert vare lengre. 

Rykkdemperne fra BT anbefaler jeg at du holder deg helt unna.

BT byttet levrandør på rykkdempere for 3-4år siden, mine har i  holdt seg myke og gode i 3år nå(nye typen) Har den største eller nest største typen deres. En vinter har de også ligget ute.

Tauene deres kan jeg egentlig ikke utale meg om, har dog to 16mm derfra som fester i hjemhavna, med ferdige kauser, men har bare hatt de i en sesong.

Redigert av Førstefender (see edit history)

Det lukter alminnelig BIltema-hat av denne tråden - mindre enn reell bekymring.

jeg kjøper mye på biltema , men enkelte ting der har ikke akkurat vært topp kvalitet. Bensinslange til påhengs feks.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Vel, jeg mener Fjord28c har en tynn sak her. Alle kan jo spenne opp et tau i en winch og få det til å ryke, for deretter å klage.

Les førsteinnlegget omigjen.

Jeg har ellers til gode å se tauverk ryke (bortsett fra tynn hyssing), til tross for at jeg ofte bruker mye kraft på vinsjen. Det går mye i biltematau. Bank i bordet ...

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Det er ikke kvaliteten på tauverk fra Biltema som er problemet her, men bruken av det. Et tau til 39,90 er egnet til å feste presenning over hagemøblene og slikt, ikke til bruk i riggen.

Til fortøyningstau bruker jeg utelukkende polyestersilke fra Biltema, og har kun positive ting å si om det. Det samme gjelder strekkavlastere. Vi ligger i relativt beskyttet havn, men båten ligger ute hele vinteren, og tauene holder seg fine og myke uten tegn til slitasje over flere år. Robline fremstår for meg som grovt overpriset.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Har brukt Biltemas 18mm polyestersilke (de mørkeblå med øye i enden) selv i de fem årene jeg har hatt seilbåten. Som nye oppleves de gode og varer fint et par tre år hos meg, avhengig av belastning.

Fordelen er at de er forholdsvis rimelige i innkjøp. Bakdelen er at de slites langt raskere mekanisk over rykkdemperne og gjennom halegattene enn tauverket fra Robline i samme dimensjon (mitt er hvitt med svarte spetter). Tauet fra Robline er minst fem år gammelt og fulgte med båtplassen. Nytt tau fra Biltema føles like mykt som over fem år gammelt Robline, men etter år blir Biltemas variant stivere. Robline sitt tau er litt grovere i fibrene/trevlene, noe jeg tror har litt å si for levetiden. Har tredd strømpe/slange over slitasjepunktene, men likevel slites Biltemas tau raskere hos meg.

Det skal sies at inntil nylig lå jeg svært værutsatt til, så både fortøyninger og rykkdempere har fått jobbe betraktelig mer enn hos de med båter innerst i havna.

Konklusjonen for min del er at skal jeg investere i lite vedlikehold er det Robline som gjelder. Nå har Robline flere typer tau, så sånn sett skal jeg ikke påstå at dette alltid er best over tid, men erfaringen med det tauet jeg har kan tyde på det. Gjelder det kun økonomi her og nå vinner Biltema, Robline sin variant blir mer en investering :wink:

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...