Jump to content

Bauglys fra Hella Marine Skyhawk XLB

theppan07

Recommended Posts

Hella Marine har kommet med to  LED baserte lyskastere. (Ble testet i Båtmagasinet i mai utgaven tror jeg det var).

http://www.hellamarine.com/en/products/floodlights/led/sea-hawk-xlb-led-floodlights.html

De lyser kraftig (2200 lumen) og finnes i tre utgaver hvorav to utgaver finnes i Norge.

- 10 graders spredning (Spot).

- 45 graders spredning (Spread).

Er det noen som har erfaring eller sysnspunkter på hva som vil være best "allrounder".

Bruksområde:

Mørkekjøring i områder med mye garnbøyer i hastighet fra 5-20 knop. Båt 23 fot, vekt to tonn.

Det finnes selvfølgelig brakett slik at begge kan monteres samtidig, men det skal jeg ikke ha.

Ønsker ikke en debatt om bruk/ikke bruk av bauglyskaster og hvilken hastighet man bør kjøre med i mørket. Det er nok av slike tråder her allerede.

Redigert av theppan07 (see edit history)
  • 1 år senere...

Ja, jeg kjøpte den med 45 grader spredning. Den lyser opp "hele havna" når jeg kommer inn, men synes den ikke gir kraftig nok lys fremover i fart. Ville nok valgt spot med 10 graders spredning skulle jeg kjøpt på nytt. Unødvendig bredt lys med 45 grader. Kan også være at jeg ikke har fått justert den tilstrekkelig i horisontalen da vinkel endres ganske mye på sakte fart kontra 15-20 kno som er grensen til fullt plan. Ellers så fremstår den som veldig robust og av god kvalitet.

Jeg har handlet LED lyskaster på Aliexpress, men lurer på om jeg har vært litt ambisiøs. Gikk for en lys-bar, med ca 100w effekt. 

Men etter å ha lest litt, ser jeg at hvis jeg skal bruke denne, må jeg ha noe så inn i gamperæva stor kabeldiameter? Ved 8A effekt, 4 meter kabellengde og 3% tap anbefaler en onlinekalkulator meg 6mm2 kabel!? (Og den kabellengden er fra sikringsholderen, den reelle lengden må jeg vel regne fra batteriet?)

• 4 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...