Jump to content

Trenger tips til fortøyning av båt til land

Zaronn

Recommended Posts

Hei. Jeg vet ikke helt hva det eventuelt heter det vi er på jakt etter. Men skal prøve å forklare. Vi har en 14 fot båt som parkeres inntil land (med fronten rett mot land) og står da å butter i mot torv og grus. Og dette er ikke noe særlig. Det sliter på båten. Og vi har ikke så mange andre alternativer å "parkere" den på for det aktuelle stedet. Kunne hatt en rampe og vinsjet den opp på land, men båten er tung og det blir tungvint og ugunstig.

Ett annet alternativ vi tenkte var fortøyning ute på vannet, men da får vi ikke låst den skikkelig som ved land. Så da står vi kun igjen med ett alternativ om å lage en "rampe/krybbe" eller noe sånt som den kan stå i mot ved land.

Altså ser for meg noe kanskje med bildekk/gummi som den kan stå mot land når den parkeres.  Men det vi lurer på er om noen har noen tips om hva vi kan lage? Eller kjøpe? Eventuelt noen tegninger på noe? Trenger ikke være noe store greier, er bare fremste delen av båten som står å butter mot land. Noe som beskytter dette er i grunnen nok. Og gjerne stabiliserer. Håper dere skjønner hva jeg mener. Eller så bare spør.

Regner med at du har en moring el. liggende på bunnen med et tau fra den festet til akterenden av båten. Fra moringen har du et tau opp til en bøye. Under bøyen i samme feste som moringstauet fester du en enkelt talje. Tau med krok som du fester bak på båten. Tauet tar du gjennom taljen og inn til land. Når du er i land, slakker du på fortøyningen fra baug til land. Så strammer du tauet fra bøya via taljen. Da trekker du båten ut fra land. Da slipper du at baugen gnager mot land.

Redigert av theppan07 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...