Jump to content

Ny VHF klipper lyden, normalt at det rasler inni Celwave antenne?

Eureka

Recommended Posts

Ja, så fikk jeg endelig montert min nye Raymarin Ray60 i seilbåten.

Bruker den gamle antennen som var der da båten ble kjøpt, altså uviss alder.
Fikk ganske kjapt testet mottaket da klokken nærmer seg halv ni i kveld. "Secrite securite" på kanal 16. Fin og klar lyd. Gikk da over på lokal arbeidskanal 22. Der ble lyden hakkete, jevn "klipping". Ingen endring med squels. Kort tid senere var det prat på kanal 8 ship to ship. Også der var det klipping.
Hva kommer dette av?
Det var lite andre forbrukere påskrudd. Ikke ekkolodd.
VHF koblet direkte på batteri.

Videre, antennen er jo gammel, type lang. Når jeg rister forsiktig i antennen, rasler det noe inni toppen av den. Særlig plagsomt er det når motoren går på tur, da rasler det hele tiden på visse turtallsspekter. Bøyer jeg bittelitt på antennen, stopper det . På tide å bytte? Er det selve antennen som har løsnet inni glassfiberstangen?

bilde

Kommentar fra moderator: Tittelen er redigert, var "Spørsmål om nymontert VHF"

Nei, så langt har jeg ikke kommet. :) men jeg får kalle de opp. Skulle jo ta VHF sertifikatet for noen uker siden, men så rant det ut i sanden. Får vel klikke meg igjennom det etter frokost i morgen.

Ec3, ja kanskje du er inne på noe der! Den sto vel på scan+16 da den stoppet opp på kanalene hvor det var aktivitet. Hadde heg stilt den inn på 22 så hadde det kanskje sluttet?

Redigert av Eureka (see edit history)

Er du sikker på at den gamle antennen er for VHF? Uansett, dersom det skjer noe når du rugger på antennen er det noe galt med den eller tilkoblingen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Videre, antennen er jo gammel, type lang. Når jeg rister forsiktig i antennen, rasler det noe inni toppen av den.

att det rasler inne i antennen trenger ikke bety att den er defekt.....

det hvite glasfiberrøret er bare en beskyttelse og stag til kobbertråden som ligger/står inne i røret

det rasler litt i min NMT-antenn men den funker fint den med

ta med antennen o teste den hos noen kompis som har en radio dere vet funker....

innen du kaster antennen

Celwave er en dansk kvalitetsantenne og fabrikken heter i dag AC Antennas

S/Y Gunga Din

Ja, det er nok bare løst inni. Skal prøve å demontere den og se om det eventuelt går ann å stramme opp noe..

Har ikke målet på antennen. Kan måle senere i dag. Hadde et bilde til hvor jeg tok bilde av det andre som sto på den, men det ble for uklart.

bilde

Det er uansett en lang type... :) den står på et syrefast rør, som igjen er festet i puchpit.

Men denne klippelyden under mottak annen kanal enn 16, er det forenlig med at den "lyttet" på 16 samtidig? Det var svært regelmessig -kanskje hvert 2. Sekund. Ca...

det står 156 et eller annet på din første bilde, jeg tror det er en VHF antenne du har

klippelyden.....er radion innstilt på dualscan eller noe......att den fortsatt avlytter en kanal medens du lytter på en annen

er alt annet avstengt i båten, så det ikke er noen eksternt som stør

hvis du tar av den svarte plast-hatten lengst opp på antennen så kanskje du forsiktig kan pete ned noe som stopper

slamringen....ev byggeskum eller noe !  (ikke noe metallisk bare)

S/Y Gunga Din

Det er normalt med klakking inni altså... Det må jo gå ann å utbedre? Er den slik fra den er ny?

Begynte å skru litt på antenne. Plutselig var den løs og kabelen løsnet fra pluggen sin... Menmen, det var likegreit, for da så jeg at det var litt irr på kontakten.

bilde

Så nå ligger den her på salongbordet.

Så med litt pussig, så blir pluggen så fin at det.

Å klippe frem litt fresh antenneledning, skader nok heller ikke.

125 cm fra topp til bunn er den.

bilde

Jaggu, det var jo lett. :)

bilde

Ser for meg to løsninger for å stoppe klirringa:

1: fylle nedi litt fugemasse eller lignende.

2: føre nedi en bit flaggline for å fylle opp tomrommet.

Sistnevnte er reverserbart...

Men da vet jeg at det er normalt med klipping av lyden på dual. Fikk ikke testet det i dag siden jeg plutselig sto med antenna i hånda og en antennekabel som må fiskes opp.. :)

Og jaggu fant jeg ikke en ny antenneplugg i min "man drawer".

Så var det gjort.

bilde

Nå er det tilsynelatende slutt på klirringa og jeg kan ikke se for meg at det blir værre når den står på båten. Litt av lina jeg putta nedi, flisa jeg opp, så det ligger litt mellom hetta og røret, så da sklir den forhåpentligvis ikke ned, og den kan trekkes ut.

Men er de virkelig slik som nye? Klirringa har plaget meg. :)

Hehe, hva innbærer det Kaffelars?

Er hjemme igjen nå.

Alt vel nå. Ingen klirring i antenna. Koblingene fresjet opp.

Da det var securite på 16, så slo jeg manuelt over på 22. Ingen klipping av sendingen. Så, som ofte ellers her i livet, menneskelig feil og mangel på kunnskap.

Takk for hjelpen alle sammen. Nå må jeg bare få funksjonene i fingrene , samt avlegge den der eksamen, registrere den og legge inn MMSI. - Og koble VHF'n sammen med plotter for GPS-pos.

En skjelden god dag i båten, selv om den har lagt til kai.

Sørg bare for at den koppen på antennen din er tett slik at det ikke kommer fuktighet inn til "hyssingstumpen" din. En våt taustump inn til antennen er ikke bra.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja, jeg tenkte på akkurat det der. Kommer til å bytte taustumpen ut med den store stripsen på det ene bildet. Med litt modifisering av den, vil den akkurat holde seg fast i toppen av glassfiberrøret.

Om taustumpen blir våt, blir det da som at antenna blir lengre enn den skal være ? - og igjen påvirker signalet?

Ja, eller kortere eller i hvert fall ikke slik den skal være. Akkurat en slik forandring tror jeg ikke det har blitt testet og målt på. Men en bit tørt tau inne i røret sammen med selve antennen, burde være uproblematisk. Men en våt taustump full av salt, er noe annet.

Det er notert :)

Hetta satt godt og jeg passet på at ingen fiber på tauet stakk utenfor hetta og kan fungere som veke for regnvann. Den dagen saltvann skyller opp til antennetoppen, da er det bare å trykke distress... Om jeg rekker det :) tipper antennetoppen er 3 meter over vannet. Men ja, det er jo et salt miljø ellers.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...