Jump to content

Motorhavari midt i værste "vår rushet"


Lars_B

Recommended Posts

Heisann !

 

En kompis hår fått motorhavari på værst tenkelig tidspunkt - nå sist torsdag. De verkstedene han har vært i kontakt med har "rimelig stor" pågang om dagen og han har blitt forspeilet at det kan ta en god stund før noen har anledning til å hjelpe....

 

Han har en 1995 VP TAMD41. Feilen / symptomene var at motoren begynte å gå veldig dårlig, mye vibrasjoner og masse røyk. Det var også meget høyt trykk i veivhuset -  det virket som om det hadde blitt presset noe olje ut av olje-påfyllingslokket.  ( Han har tidligere ( i fjor ) ved ett tilfelle opplevd at slangen for oljedamp fra veivhuset har hoppet av - muligens pga høyt trykk i veivhuset.) Når han kreket seg til havn så fikk han ikke mer enn ca 1000 omdr og da røyk det enormt. På tomgang går motoren tilsynelatende pent, men litt ujavnt og med en del vibrasjoner.  Han har blitt fortalt at det muligens dreier seg om at et stempel har røket og at reparasjon kan komme til å koste fra ca kr 50.000,- til 100.000,-

 

Så til spørsmålene : Har noen erfareinger med tilsvarende feilsymptom / motor ? Hva kan feilen være ?

Kjenner noen til et bra og gjerne prisgunstig, Volvo Penta verksted som kan ha anledning til å se på dette ganske raskt ?

 

På forhånd takk for tips som kan berge første halvdel av årets båtsesong !

 

Mvh Lars

 

( noen ganger er det grit å ha en god gammel marineversjon av Volvo's B20 - de fleste rep er så enkle at man lett gjør det selv med std hobbymekaniker verktøy og skulle det være riktig ille så får man en fulloverhalt motor som vil leve i mange år for 1/3 av prisen for rep av en TAMD41...)

Link to post
Share on other sites

Når det blir høyt trykk i bunnpanna slik at det kommer ut olje gjennom påfyllingslokk, peilepinne eller veivhusluftingen så skyldes det som oftest at kompresjonstrykket finner veien forbi stemplene og ned i bunnpannen. Dette kan skyldes slitte/ødelagte stempelringer, sprekk i stempel eller korrusjon på sylinderveggene. Har også hørt om tilfelle der slitte/ødelagte lager i turboen fører til at trykket fra turboen finner veien ned gjennom oljesmøringskanalene og ned i bunnpannen.

 

Skjedde dette helt plutselig og uforutsett, heller har det vært problemer med f.eks. mye hvitrøyk ved oppstart, treg kaldstart, høyt oljeforbruk o.l.? Synes at en rep. kost. opp mot 100.000 høres veldig høyt ut, men at det blir 40000-50000 for en overhaling med stempleringer, foringer, pakninger m.m. blir det sikkert.

 

Hvor mange gangtimer har motoren?

Link to post
Share on other sites

For meg klinger stempelhavari som en sannsynlig årsak, men enhver middels begavet mekaniker klarer vel å skifte et stempel på ca 1 dag  -  eller i aller verste tilfelle to dager.

 

Det store ubesvarte spørsmålet blir da: hvordan i alle verdens berg og bakker klarer man å få det til å bli 50 - 100.000 ?????

 

Min dypeste sympati og medfølelse med enhver Volvo-eier

 

mvh

Poseidon

(Som har hatt en Volvo  -  og det var ganske nøyaktig en for meget :cheers: )

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Heisann !

 

Dette skjedde plutselig og uten annet forvarsel enn de "tegnene" på høyt trukk i bunnpanna som forekom i fjor ( og uten at noen tenkte mer over det da.... ).

Feilen kom på en av årets første turer. Det var blitt kjørt svært pent i begynnelsen med gradvis økning til 3/4 pådrag. Etter en kort tid deretter oppsto problemet.

Motoren har ikke gått mer enn ca 500 timer.

 

Båt og motor befinner seg i Oslo

 

Lars

Link to post
Share on other sites

Enig i at hvis det holder med å skifte et stempel så burde det ikke trenge å koste all verden. 1-2 dagers arbeid og 7000-1000 i deler. Hvis motoren må ut av båten og det må den vel gjerne så blir jo det litt ekstraarbeid. Har imidlertid inntrykk av at enkelte verksted tar ut motoren for den minste ting. Det er vel mer komfertabelt å reparere på en motor som ligge innomhus på arbeidsbenken enn å ligge opp ned nedi motorrommet på en båt?

 

Hvis det derimot må til med en større overhaling så ser jeg at f.eks. "www.drevia.se" selger overhalingssett for 31000. Med arbeid så kommer man vel raskt opp mot 50000.

Link to post
Share on other sites

Dette er mest sannsynlig et stempelhavari, og dette er ikke ukjent på 40/41/42 motorene til Volvo. Som oftest er det sylinder nummer 1 eller 6 som svikter. Det må skiftes stempel og foring i sylinderen.

Hadde selv to 40 motorer som jeg solgte og den nye eieren fikk samme problem ved starten av en ny sesong. Har en mistanke om ar korrosjon i sylinder og/eller stempel er en medvirkende årsak til problemet.

En kyndig mekaniker bruker ikke så mange timene på en slik jobb, slik at 50000-100000kr er blodpris for en slik jobb. En må nesten ha Volvo Penta skilt på verkstedet for å ta en slik pris for denne jobben.

Dersom dere hadde holdt til i nærheten av Bergen skulle jeg hjulpet med en kyndig og rimelig mekaniker, men jeg kan dessverre ikke hjelpe når dere holder til i Oslo området.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Før du begynner å plukke ned motoren for bytte av stempler så sjekk oljetilførselen til vippearmsbrygga. En lekasje her gir mange av de symptomer du beskriver ved at ventilhuset raskt kan fylles opp av olje ved pådrag. Ta av bakre ventildeksel og sjekk posisjonen til O-ringen som tetter mellom topplokk og rør til vippearmsbrygga. O-ringen skal ligge nedi leie sitt og normalt ikke være synlig fra oversiden. Er O-ringen synlig, løsne vippearmsbrygga og bytt O-ring, både den som  tetter mot toppen og den som tetter mot brygga.

 

Forøvrig er det min mening at har man ikke mer konstruktivt å bringe til torvs enn hva Poseidon her synes å ha bør man heller holde kjeft. Den samme leksa med medfølelse for volvoeiere har han nå lirt av seg til det kjedsommerlige. De mest tungnemme av oss har også fått med oss at Poseidon har hatt Volvo en gang for mye.

 

Hilsen en som har den dypeste sympati og medfølelse for båteiere som er belemret med motorer som er konstruert i kjølvannet av dampmaskinen og som er produsert med gjennsmeltet oppsop fra boerkrigen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del er glad for alle som viser medfølelse og forståelse over hvor vanskelig det kan være å ha en Volvo Penta.

 

Har selv Volvo nå, hadde tidligere Yanmar. Fy fader for en forskjell, både hva angår lettstartethet, kvalitet, og ikke minst service. Alt dette i Volvos disfavør.

 

Skulle jeg kjøpt meg ny motor, hadde ikke Volvo kommet i betraktning i det hele tatt. Ikke om det hadde vært den "beste" motoren en gang. Takket være den mildt sagt elendige servicen.

Link to post
Share on other sites

Før du begynner med indre medisin må du få utført en kompresjonstest, da vil man ha muligheter til og få en status på problemet.

 

Om det da er snakk om en skjæring på en sylynder eller andre årsaker.

Det beste her er og bruke en gjennomsrømmings måler.

 

Lykke til Arne

Link to post
Share on other sites

Har ikke noe kunnskaper om denne motoren, men en tanke slår meg. Hva med å forsøke landbruks- eller traktorverksted i Oslos nære omkrets. Ikke akkurat stille tid for bønder heller om dagen, men en del av disse gutta har mobile verksteder. Mye mulig at denne motoren også er brukt i landbruks- og anleggsmaskiner. Alternativt, om motoren må ut, hva med å frakte den til et lastebilverksted? Oslo sylinderservice kan også være verdt en telefon. Mulig de også må ha motoren i hus før de gjør noe.

 

Dette er skudd i blinde, men det er i verste fall litt bortkastet tid og tellerskritt.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Forøvrig er det min mening at har man ikke mer konstruktivt å bringe til torvs enn hva Poseidon her synes å ha bør man heller holde kjeft. Den samme leksa med medfølelse for volvoeiere har han nå lirt av seg til det kjedsommerlige. De mest tungnemme av oss har også fått med oss at Poseidon har hatt Volvo en gang for mye.

 

Hilsen en som har den dypeste sympati og medfølelse for båteiere som er belemret med motorer som er konstruert i kjølvannet av dampmaskinen og som er produsert med gjennsmeltet oppsop fra boerkrigen.

 

"Das war ja eine grausame Salbe!"  :lol:

 

Som en ekte sjøens mann har jeg alltid vært tilhenger av direkte tale, men her burde jeg visst ha spent av meg maskinromstoflene før jeg trampet inn på det grønne teppet  -  for her skal man ikke spøke med hellige ting ....

 

Det var forresten et par ganske fiffige formuleringer du hadde gravet frem for liksom å rakke ned på Wichmann, men det er nok med Wichmann som med Volvo, det er ikke alt som er like vellykket fra den kanten heller. Og hvis det kan være noen trøst så kan jeg fortelle at den som står ombord hos meg nok hører hjemme langt nede på listen over Rubbestadneset sine suksesser. Men den har hatt sine 11 første år med hardkjør ombord i en tråler som blant annet drev med tråling på Afrikakysten, og hvor den etter hvert ble skiftet ut med en dobbelt så stor motor. De 26 siste årene har den stått ombord i slepebåt, noe som heller ikke alltid har vært like makelig  -  selv om de 11 årene hos meg nok har vært som pensjonisttilværelse å regne.

 

Og hvis du fortsatt er på jakt etter grunner for å rakke ned på Wichmann så finnes der dusinvis av motorer som er 40 - 50 - 60 år gamle som fortsatt er i daglig drift i yrkesfartøyer. Noen er sogar over 70 år gamle og fortsatt i regelmessig bruk  -  du skal formodentlig lete lenge for å finne Volvoer med så mange driftstimer.....

 

- - - -

 

Forøvrig oppfordrer jeg redaksjonen til å gripe inn hvis mine innlegg eller kommentarer skulle bli for upassende: jeg retter meg gjerne etter korreksjoner fra de utmerkede moderatorer som vi har her på Baatplassen.no   -   og i påvente av en slik irettesettelse kommer jeg til å formulere mine meninger slik som jeg selv finner for godt.

 

Ellers ser jeg til min store glede at antallet deltagere på Baatplassen.no stiger jevnt og trutt, og med så mange nye deltagere tror jeg nok at vi som har vært med en stund må belage oss på enkelte gjentagelser, enten vi liker det eller ikke.....

 

For meg har båter og båtliv alltid vært forbundet med glede, det skal være en fornøyelse å seile båt, jobbe båt, skrive båt og prate båt  -  og måtte den dagen aldri komme, da gravalvoret får lov til å fortrenge ekte båtglede.

 

Mvh

Poseidon

(som bare trengte en Volvo for å lære....)  :nono:

 

 

PS til BK

Jeg har en turbo "på lur" for sikkerhets skyld, men den som står ombord nå var hos Wichmann til totaloverhaling for ikke så lenge siden, så jeg regner vel med at den skal holde noen år...

Hele overhalingen, inklusive deler kostet meg forresten NOK 9.335.- for den som måtte ønske å sammenligne med Volvo-priser.

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Forøvrig oppfordrer jeg redaksjonen til å gripe inn hvis mine innlegg eller kommentarer skulle bli for upassende

Det kan du være sikker på Poseidon. Men det er en glede å meddele at det begynner å bli en god stund siden vi i Support var nødt til å tenke i slike baner.

I det hele tatt, hvis vi ser bort fra HavGapets eskapader, er det ikke mye tid vi har brukt på  moderasjon.

Så du kan nok føle deg trygg.. :lol:

Det gjelder rem også, selv om undertegnede har fått sitt pass påskrevet i div. anledninger. :lol:

 

Rent generellt vil jeg si at man bør ha en god grunn før man ikler seg moderator-rolle her på forumet.

Man kan gjerne være aldri så uenig i andres synspunkter, men å fortelle dem hva de ikke kan poste bør overlates til oss i Support.

 

Tenk om Volvo hadde hatt en ekte båtentusiast som Poseidon innen sine rekker.

Og kunne bidratt med informasjon direkte til kundene via internett-forum som dette.

Det ville sikkert kompisen til Lars_B satt pris på.

 

Andre leverandører er jo heller ikke noe bedre, men så lenge Volvo later til å ha solgt like mange motorer som alle andre tilsammen synes jeg vi bør kunne forvente noe mer av dem.

Link to post
Share on other sites

God morgen Ingar,

 

Jeg takker så meget for et redaksjonelt innspill   -   det er lettere å velge sine ord når man vet hvilket språk som skal benyttes.

 

Forøvrig har jeg ofte tenkt på hvilken gyllen mulighet det ville være for (motor)leverandørene å ha en "ambassadør" inne på disse sidene for å rettlede brukere, drive litt "service", "profilering", "imagebygging"  -  eller hva man enn måtte ønske å kalle det.

 

Det som jeg også har tenkt, men selvfølgelig ikke burde ha skrevet, er at REM av en eller annen merkelig grunn klarer å gi meg inntrykk av at han kanskje er Volvo sin mann på det feltet  -  det er ett eller annet med holdningen som minner .....

 

Fy meg, når har jeg visst brukt toflene i salaten igjen!   :nono:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Forøvrig har jeg ofte tenkt på hvilken gyllen mulighet det ville være for (motor)leverandørene å ha en "ambassadør" inne på disse sidene for å rettlede brukere, drive litt "service", "profilering", "imagebygging"  -  eller hva man enn måtte ønske å kalle det.

Det kan du si....

 

Apropos så må jeg vel nå, etter en uke, bare konstatere at Volvo ikke kommer til å svare på spørsmålene som kom opp i Sjøvannsfilter-tråden.

Svarte heller ikke på mailen jeg sendte dem i sakens anledning..... :lol:

Link to post
Share on other sites

:lol: Vel litt morro syntes jeg tross alt dette er . både boerkrig utrykket og maskinromstøfler med grønt teppe  :lol: :lol: :lol: :lol:

Jeg syntes veldig synd på mannes som har fått ødelagt mye av sesongen og ønsker han lykke til . kan dessverre ikke bidra med løsning til hans problem.,

Men meninger er lov til å utrykke her inne , om du hater eller elsker Volvo.

Saftige og oppfinsomme utrykk har vi alt for lite av og prat fra leveren tåler vi alle .  så stå på alle sammen...

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Det kan du si....

 

Apropos så må jeg vel nå, etter en uke, bare konstatere at Volvo ikke kommer til å svare på spørsmålene som kom opp i Sjøvannsfilter-tråden.

Svarte heller ikke på mailen jeg sendte dem i sakens anledning..... :lol:

 

Egentlig tror jeg at Volvo baserer seg helt bevisst på det som min salige far av og til sa: "Volvokunder er som sovedukker  -  så snart man trykker dem på maven sier de: VOLVO!"

 

Som du ser er jeg "arvelig belastet", selv om det like gjerne kan kalles "erfaringsoverføring"...

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

svarer jeg Lasse, selv om spm. var stilet til en helt annen :

JA, jeg har vært i kontakt med de. Konklusjonen ble at jeg heiv meg i bilen mandagen i påskeuka, og kjørte til Lysekil. Maken til den service som DREVIA legger for dagen der finnes neppe i Oslo, uansett bransje. ( smører kanskje på litt, gjelder bare de jeg kjenner til / har oversikt over.... ) Som Fredrick der nede sa, " det virker ikke som om verksteder i Norge vil selge deler til eldre motorer. Vi øker stadig, spesielt mye går til Norge )

Ønsket også en måleskisse etter at jeg var hjemme igjen, sendte en mail, 2 dager senere lå den i postkasse. ( OG en beklagende mail fikk jeg, der han sa at han var lei for at den ikke var elektronisk, og om det var OK at de sendte den med snail-mail...)

 

Så her er det absolutt mulighet for skjerpings for de fleste tror jeg.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Heisann alle sammen !

 

Takker for gode tips og anbefalinger så langt.

 

Selv om det sikkert ikke blir noen båttur 17 mai på min venn, ( ihvertfall ikke i hans båt ) så ser det ut til å være håp for å berge sommerferien uten å ha brukt fullt kr 100.000,- før det...

 

Lars  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...