Songnumberone Startet 11.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2016 Snekka ble lånt bort for noen dager siden og det viser seg at den da ved en feiltakelse ble kjørt en stund uten kjølevann. Sannsynligvis i ca 20-25 minutter, sannsynligvis på middels turtall. Når feilen ble oppdaget så koblet de inn kjølingen og fortsatte turen i et par timer, uten tegn til problemer. Spørsmålet er nå, hvor farlig er dette? Bør man gå inn og bytte impeller umiddelbart? Hvilke "usynlige" følgeskader kan en slik feil få? Motoren er en Yanmar YSB8 som står i en sjømann 22. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 11.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2016 Ingen tegn til problemer er kjempebra, og mi meining om den fadesen er at når motoren ikkje har fått kjølevatn, so har den med stor sannsynlighet overoppheta motoroljen til ein slik grad at både den og filter må skiftast. Eg trur eg ogso ville skifta impeller, sjølv om den i øyeblikket virker. Sitér dette innlegget Link to post
Songnumberone Svart 11.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2016 (redigert) Takk! Jeg er ikke spesielt erfaren på motor, skal innrømmes. Men oljefilter og olje skal jeg kunne få skiftet. Er det noen måte å se om oljen er blitt overopphetet. og hva er eventuelt konsekvensen av det? Redigert 11.Juni.2016 av Songnumberone (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2016 (redigert) På min sjøvannskjølte yanmar 2gm20 så går tempalarmen etter 5-6 min på greit turtall. Ville byttet/sjekket impeller, skiftet olje og filter, samt gått over eventuell eksosslanger og potte, dersom eksosen er vannavkjølt. ( og ikke fått kjøling) Om det ble oppdaget pga tempalarmen gikk, og utbedret umiddelbart deretter, så har det nok gått greit. ( dersom det er alarm ) Et problem med sjøvannskjølt motor er at dersom motortemp stiger langt over 65 grader, så kan saltet i sjøvannet som ligger i kjølekanalene felles ut. Sjøvannskjølte motorer åpner termostaten på 65 grader, nettopp pga dette. Ferskvannskjølt motor på ca 85 grader. Derfor har du en buffer mtp selve motoren, hva angår temp. Redigert 11.Juni.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Songnumberone Svart 11.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2016 Ingen tempalarm på denne her, desverre. Kan impelleren, selv om den fungerer nå, plutselig finne på å kollapse hvis vi starter opp igjen nå? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.