Jump to content

Yanmar YSB8 snekkemotor kjørt uten kjøling, hvor farlig er det?


Songnumberone

Recommended Posts

Snekka ble lånt bort for noen dager siden og det viser seg at den da ved en feiltakelse ble kjørt en stund uten kjølevann. Sannsynligvis i ca 20-25 minutter, sannsynligvis på middels turtall. Når feilen ble oppdaget så koblet de inn kjølingen og fortsatte turen i et par timer, uten tegn til problemer. 

 

Spørsmålet er nå, hvor farlig er dette? Bør man gå inn og bytte impeller umiddelbart? Hvilke "usynlige" følgeskader kan en slik feil få?

 

Motoren er en Yanmar YSB8 som står i en sjømann 22.

 

Link to post

På min sjøvannskjølte yanmar 2gm20 så går tempalarmen etter 5-6 min på greit turtall.

 

Ville byttet/sjekket impeller, skiftet olje og filter, samt gått over eventuell eksosslanger og potte, dersom eksosen er vannavkjølt. ( og ikke fått kjøling)

Om det ble oppdaget pga tempalarmen gikk, og utbedret umiddelbart deretter, så har det nok gått greit. ( dersom det er alarm )

 

Et problem med sjøvannskjølt motor er at dersom motortemp stiger langt over 65 grader, så kan saltet i sjøvannet som ligger i kjølekanalene felles ut.

Sjøvannskjølte motorer åpner termostaten på 65 grader, nettopp pga dette. Ferskvannskjølt motor på ca 85 grader. Derfor har du en buffer mtp selve motoren, hva angår temp.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...