Anabelle Posted June 6, 2005 Share Posted June 6, 2005 Hadde det vært en ide og laget en oversikt over hvilke "uoriginale" deler som kan brukes til de forskjellige motorer? På veldig mange motorer kan man bruke bildeler, men det er ofte vanskelig å finne ut hvilke deler som passer. Etterhvert som folk finner ut dette kanskje vi skulle samlet dette et sted? Jeg er f.eks på jakt etter dynamo og sinkanoder til min Yanmar. Dette er helt sikkert en helt vanlig sak, men det er vanskelig å søke frem "piratdeler". Jeg er en av de som ikke ønsker å kjøpe originaldeler fra Yanmar. De har et utrolig høyt prisnivå. Så har jeg funnet ut at oljefilter kan kjøpes fra Mekonomen. Et helt standard filter, som blant annet brukes på Honda. Greit å vite. (OC-115) Vel, bare et forslag som tas opp igjen. Mener vi har diskutert dette tidligere her på forumet. Anabelle Quote MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Goddis77 Posted June 6, 2005 Share Posted June 6, 2005 (edited) Kan jo spørre her om noe som jeg har lurt på: amerikanskebildeler.no, fører de orginaldeler, eller er dette pirat? Edited June 6, 2005 by outbreak (see edit history) Quote Link to post
M/S Bastard Posted June 6, 2005 Share Posted June 6, 2005 Bra tiltak Filter er vel stort sett ikke noe problem! Men det er jo intressant om det finnes andre pirat deler.... Quote Link to post
Windy37GM Posted June 6, 2005 Share Posted June 6, 2005 Kikk på denne når det kommer til piratfilter: http://minimopar.knizefamily.net/oilfilters.html Har pekt på denne før, men den har byttet URL så her er den på nytt. Skarpnes9100 Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Anabelle Posted June 6, 2005 Author Share Posted June 6, 2005 Jada har lest den filtertesten tidligere. For såvidt litt interessant, men ikke som å regne som noen fasit synes jeg. Nå var filter kun et eksempel i denne tråden. Det er ikke der det er mest å spare. Spørs sikkert litt på hvor higtech motor man har også. Tror at på min gamle Yanmar så skal filteret være helt usansynlig dårlig for at jeg vil merke det. Det er noe annet om man har en ny KAD diesel til masse penger, og som skal yte godt ved helt andre belastninger. Man må huske på at det ofte er de samme underleverandørene som brukes både her og der, men ikke ALLTID. Selv pleier jeg å prøve å holde meg til kjente merker når jeg kjøper deler av "ikke merkeforhandlere". F.eks kjøpe clutch fra Sachs eller LuK. Man må nesten se litt på hva man skal ha. Kjøper gjerne en uoriginal dynamo. Så lenge den lader det den skal så er det bra nok for meg. Samme gjelder for mye annet. F. eks Mekonomen garanterer jo 3 år på kvaliteten. Det er faktisk mer enn en del merkeforhandlere gir på delene sine. Anabelle Quote MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Windy37GM Posted June 6, 2005 Share Posted June 6, 2005 Enig med deg der. Man må differensiere mellom ting som kan forårsake katastrofe og andre ting/deler. Som du nevner, dynamo -som er en relativt kurant greie og oljefilter som er en kritisk del. Det er også stor forskjell på motorer og ytelsen som er tatt ut. Nuvel, tror jeg legger meg.. God natt. Skarpnes9100 Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
M/S Bastard Posted June 6, 2005 Share Posted June 6, 2005 Finns det uorginal dynamo da Ofte er det vel slik at det kan stå VP,Perkins,Yanmar eller noe på motorlabber dynamo starter osv men det er neppe motorleverandør som lager disse sakene. Et eksempel, jeg vurderte jo Bmc en stund og jeg kjøpte denne. (er ikke lettskremt) Men der kom en melding om at Bmc hadde svak starter, greit nok men det er nok ikke Bmc som har produseret starteren Tror dette er noe som ofte går igjen! Quote Link to post
Allan E Posted June 6, 2005 Share Posted June 6, 2005 Biltema har jo ganske mye pirat til volvo penta. Tenker på impellere, sinkanoder og slikt. Quote Link to post
dieseldyret Posted June 6, 2005 Share Posted June 6, 2005 euro fritid i Bergen har mye forskjellige anoder. http://www.mamut.com/eurofritidas Når det gjelder dynamo kanskje du finner den her. www.brahandel.no Quote Link to post
REM Posted June 7, 2005 Share Posted June 7, 2005 Ofte er det vel slik at det kan stå VP,Perkins,Yanmar eller noe på motorlabber dynamo starter osv men det er neppe motorleverandør som lager disse sakene. Men der kom en melding om at Bmc hadde svak starter, greit nok men det er nok ikke Bmc som har produseret starteren <{POST_SNAPBACK}> Helt riktig Bastard. Ferre og ferre av bil og motorprodusentene produserer delene sine selv. Dermed er det ikke sagt at de sjopper tilfeldig det som måtte dukke opp. Delene produseres hos et utvalg av underleverandører etter motorleverandørenes spesifikasjoner. Motorleverandørene er ofte tilstede under produksjonen og det foretas en grundig kontroll på flere ledd i produksjonen.De delene som ikke møter kravene avvises. Avviste varepartier selges gjerne av underleverandøren gjennom andre kjeder og under andre merkenavn og kan dukke opp i Mekonomens og Biltemas hyller som billige piratdeler. Jeg kjøper ofte piratdeler for å strekke på et anstrengt båtbudsjett men er svært bevist på hva slags type deler det er snakk om. Oljefiltere hører så avgjort ikke med til hva jeg kjøper som piratdel. Quote Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hulda Posted June 7, 2005 Share Posted June 7, 2005 Kan jo spørre her om noe som jeg har lurt på: amerikanskebildeler.no, fører de orginaldeler, eller er dette pirat? <{POST_SNAPBACK}> Am. Bildeler leverer stort sett de samme delene som blir montert i amerikanske- og andre produsentlands biler som originalt. Når det gjelder startere og dynamoer er en del av disse "refabrikert", vi vil vel kalle det rekondisjonert. Jeg har benyttet disse delene i bøtter og spann opp gjennom årene. Feilprosenten er minst like gode som "originalen". Jeg vil vel gå så langt som å hevde at man kan ikke kalle en Delco dynamo for "pirat". Det er en originaldel som også blir levert fra bilfabrikkene. Da jeg fikk overhalt (renovert) motoren til Hulda, satte vi inn deler som kvalitetsmessig absolutt overgår originalmonteringen fra fabrikk. Dette gjalt deler som registerkjede, ventilløftere, lagere, glødeplugger og en rekke andre detaljer. Selvstarteren er en ny Delco, mens dynamoen er en renovert Delco, begge fra Am. Bildeler. Det som er inne i motoren ble levert av Sarpsborg Motor. Ikkeno er kjøpt hos Ford, ikke så mye som en skrue er "original". Alle filtre kommer fra Fleetguard. Som sikkert også lager original Ford, i en annen "tapping". På min forrige båt hadde jeg Yanmar. Original Hitachi på 35 A ble byttet ut mot en 90 A Delco. Jeg måtte gjøre om braketten for å få det til. Men den fungerte de 9 årene jeg hadde den installert. Ladac med temp.kompensering ble montert i samme slengen, fikk noe som var brukt tidligere. Quote Link to post
Goddis77 Posted June 7, 2005 Share Posted June 7, 2005 Dette høres jo veldig bra ut. Har selv kjøpt fødepumpe av disse, og tenker nå å bruke disse på delene jeg trenger til motoren, slik som pakningssett, lagre osv. Må bare plukke motoren fra hverandre for å se hva jeg trenger. Quote Link to post
Goddis77 Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 Til deg som var på jakt etter Yanmar deler så har en jo Lindigo Marin Men vet jo ikke om disse er pirat eller orginalt. Prisene varierer ihvertfall veldig fra del til del. Quote Link to post
Anabelle Posted June 9, 2005 Author Share Posted June 9, 2005 Takker for alle svar. Sistnevnte butikk var ikke spesielt billig. Jeg har derimot kommet over en annen, nemlig Marin Elektro: http://www.marinelektro.no De hadde litt av hvert til en overkommelig pris. Så gjenstår det å se om kvaliteten er grei nok. Anabelle Quote MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Avmønstret4 Posted June 10, 2005 Share Posted June 10, 2005 Det er ikke alltid det lønner seg å kjøpe pirat. Skulle kjøpe oljefilter til min Yanmar 3HM hos seasea på Rudsletta, med det resultatet at det ikke passet, selv om selger hardnakket fortalte at det gjorde det. Fikk byttet det i andre deler og kjøpte orginalfilter hos merkeforhandler som passet utmerket og var ca 100 kr billigere. Mvh Quote Link to post
lacy Posted June 14, 2005 Share Posted June 14, 2005 Hei. Det ble spurt om Dynamo. På min Yanmar sb12 g passet dynamo fra ford sierra/ transit akkurat på festene. Bulhuggere har jo mye rart liggene. Selv ble jeg godt fornøyd med en dynamo fra en transit Quote Link to post
Seesnake Posted August 13, 2019 Share Posted August 13, 2019 Denne pekepinnen bruker jeg på min motor tmd 30. Finner sikkert billigere alternativer også :o) Quote Link to post
Kjellg Posted August 13, 2019 Share Posted August 13, 2019 Ehhh, denne tråden er faktisk 14 år gammel Quote Link to post
Seesnake Posted August 14, 2019 Share Posted August 14, 2019 ja gammel tråd og gammel motor :o) Quote Link to post
Seesnake Posted August 14, 2019 Share Posted August 14, 2019 skal legge denne inn et annet sted på forumet jeg. Enig at den er veeeeeeeldig gammel ja :o) Quote Link to post
Recommended Posts