Jump to content

"10p" propell, hva betyr det?


NoobMatrosen

Recommended Posts

Driver å spekulerer på å kjøpe Solar-propell til Mercury F20 som jeg har. Har en mistanke på at jeg får en litt kjappere båt med annen stigning. På originalpropellen står det skrevet kun 10p, så dette har jeg en mistanke om betyr stigningen på propellen. Stemmer det? Noen som vet?

 

Når jeg ser litt nøye på propellen, så er det tydelig at dette er samlebåndspropell i høyeste grad. Er ikke rene kanter rundt om kring, litt ujevn utførelse over det hele. Men i sin helhet er den jo selvsagt ok.

Link to post
Share on other sites

p = pitch = stigning 

 

om du går ned et hakk så burde du få båt som er litt kjappere i planja ,muligens på bekostning av toppfart (men det kommer an på , er propellen du har nå i tyngste laget slik at motoren ikke klarer rett turtall , så er ikke det optimalt heller) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Litt kjappere i plan hadde sikkert vært kjekt det, men tenkte egentlig mer på litt mer toppfart. Originalpropellen skal vel i utgangspunktet være riktig, men så er det dette med hvilken båt du setter motoren på. Vi snakker 17 fots alubåt som er knappe 2 meter brei, og ganske lettdrevet. Gikk brukbart med 15hk totakt som jeg lånte før kjøp av 20hk firtakt. Så spørs om det kunne vært en annen propell som passa båt/motor-kombinasjonen bedre...

Men samtidig så er kanskje 20hk litt undermotorisering på denne båten. Maks motor på båten er 40-50hk under 120 kg. Men 20-hesteren skubber båten oppi knappe 21 knop da, vel å merke målt seint i sesongen med et tynt lag grønske under båten. Båten er som sagt 17 fot, 196cm brei på ripa og veier alene 208 kg

 

På Mercury sine sider så er det en konfigurator der man kan skrive inn motormodell og vekt på båten inkl mann med fiskeutsyr. Der ble det foreslått stigning på 13

Link to post
Share on other sites

Ingen problem å få lest av turtall. Finnes flere løsninger for det, både permanent og midlertidig.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har lest om noe med at man kan koble seg på ene tennpluggen, for å lese av impulsene. Er det en av løsningene du tenker på? Kom gjerne med forslag i fleng. Usikker på om jeg sku hatt permanent, hadde vært kjekt på en måte. Konseptet med mitt båthold er av det enkle slaget: når båten forlates etter tur så er det kun båt, motor og årer som er. Resten av utstyr bringes til og fra til hver tur, i spesialkasser i plast, til og med bensintank. Jeg har tenkt litt på å kjøpe mobil løsning mtp kartplotter/ekkolodd.

 

Om jeg sku fått det akkurat som jeg ville, så hadde det vært fett å hatt en multi-dings a la kartplotter/ekkolodd som og kan kobles til motor for avlesing av turtall. M.a.o. Kunne lese av fart og turtall samtidig. I en mobil løsning som pakkes i kasse etter endt tur...

 

I disse trådløse tider så eksisterer det kanskje løsninger som kan kobles til motor og sende over Bluetooth?

Link to post
Share on other sites

Her et eksempel

 

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ser interessant ut den TinyTachen. Prøvde å se om det fantes alternativer, der det kan byttes batteri, men det går vel kanskje uansett ut over varigheten på produktet uansett. Sku jeg gått for TinyTach så tror jeg det er snakk om Gaseline Tach eller Commercial Tach. Men jeg har vel egentlig ikke bruk for Commercial'en sikkert. Disse er blokk-limt, dvs elektronikken ligger inni ei epoxyblokk eller noe. Det gjør vel at den kan stå på motoren i all slags vær i de fem år batteri virker. Ikke sikkert en modell uten innkapsling av elektronikk varer i fem år i all slags vær...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...