Teerex Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Tohatsu 9,8 2-takt veier faktisk bare 26 kg med kort stamme. 27 kg med lang stamme og 28 kg med ultra lang stamme (ja den ble faktisk levert med ultra lang stamme også). 8 hk utgaven er nok mest vanlig på markedet, det er jo samme motoren i utgangspunktet. Er nok bare på spesielt raske og lette båter med optimal propell at man merker forskjellen mellom 8 og 9,8 hk. Så 9,9-15 hk 2-taktsmotorene er tyngre men også vesentlig sterkere. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Cpt. Sørensen Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 Hvordan kan jeg finne ut om det Yamaha 9,9hk jeg har kjøpt brukt er, eller lar seg "trimme" til 15hk? Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 ta bilde av motor og typeskilt og legg inn her så er det sikkert noen som kan svare Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Knallipadden Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 Grunnen til at prisene er så høye er fordi det er stor etterspørsel etter to takt motorer. Siden de stort sett har sluttet å selge slike motorer må folk kjøpe brukt og da blir prisene unaturlig høye. Fordelene med 2 takt motoren er at det er mindre vedlikehold som kreves, og det som kreves er lettere å utføre selv. De varer mer eller mindre evig i forhold til nyere motorer med mer elektronikk hvor mer kan gå i stykker. De veier også mindre enn en del 4 taktere. Jeg kunne for eksempel ikke kjøpe en 9,9 4 takt til jollen jeg hadde pga vekt begrensninger, men en 9,9 2 takt på rundt 30 kilo gikk fint. Det er imidlertid mye rask der ute som ikke står i forhold til prisen. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 On 6/12/2016 at 5:45 PM, Førstefender said: Vekt på 4-takt begyner å bli en myte.. Jeg tittet også etter Yamaha 9,9 2-takt, men 12-15 000kr for en 20år gammel, liten påhenger ble uaktuelt, da jeg kunne kjøpe ny til 14000kr. Ny 4-takt Yamaha 9,9hk veier nå 40kg, 4 fattige kg mer enn en 20år gammel 9,9hk. Jeg kjøpte en ny Tohatsu 9,8hk til 13990kr i 2014. Vekt 37kg. 1kg ekstra skulle jeg klare og løfte for å få en 20år nyere påhenger. Du har så rett Førstefender :) I tillegg til de Yamaha og Tohatsu motorene du nevner finnes som ytterligere eksempel også 4T Suzuki 9,9 på 39,5 kg (1/2 kg lettere enn den Yamaha 9,9 4T du nevner). Går man opp til 44 kg får man en Suzuki 9,9BSport med hele 327 ccm slagvolum som kan trimmes til 20 Hk (eller 15 om man synes det er nok). Hvilket slagvolum har den gamle Yamaha 9,9 2T ? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
ivar Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 mener både yamaha og tohatsu 9.9 lå på rundt 246/247 cc Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 Den gode gamle Tohatsu 9,8 hk 2-takt er kun på 169 kubikk, men så veier den da også next to nothing. Bare å ta med seg under en arm. Den selges nok fortsatt på enkelte kontinenter. Men noe særlig bunndrag har den jo ikke sammenlignet med motorer med 100 kubikk mere. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 23.August.2018 Link til dette innlegget Svart 23.August.2018 Har en slik 8-hester med Nissan deksel, men ikke fått prøvd den på gummijolla enda Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.