Jump to content

Er alle 9,9 hestere på markedet trimmet?


Fluehue

Recommended Posts

Tohatsu 9,8 2-takt veier faktisk bare 26 kg med kort stamme.

27 kg med lang stamme og 28 kg med ultra lang stamme (ja den ble faktisk levert med ultra lang stamme også).

8 hk utgaven er nok mest vanlig på markedet, det er jo samme motoren i utgangspunktet. 

Er nok bare på spesielt raske og lette båter med optimal propell at man merker forskjellen mellom 8 og 9,8 hk.

 

Så 9,9-15 hk 2-taktsmotorene er tyngre men også vesentlig sterkere.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 2 år senere...

Grunnen til at prisene er så høye er fordi det er stor etterspørsel etter to takt motorer. Siden de stort sett har sluttet å selge slike motorer må folk kjøpe brukt og da blir prisene unaturlig høye. Fordelene med 2 takt motoren er at det er mindre vedlikehold som kreves, og det som kreves er lettere å utføre selv. De varer mer eller mindre evig i forhold til nyere motorer med mer elektronikk hvor mer kan gå i stykker. De veier også mindre enn en del 4 taktere. Jeg kunne for eksempel ikke kjøpe en 9,9 4 takt til jollen jeg hadde pga vekt begrensninger, men en 9,9 2 takt på rundt 30 kilo gikk fint. 

Det er imidlertid mye rask der ute som ikke står i forhold til prisen. 

Link to post
On ‎6‎/‎12‎/‎2016 at 5:45 PM, Førstefender said:

Vekt på 4-takt begyner å bli en myte..

Jeg tittet også etter Yamaha 9,9 2-takt, men 12-15 000kr for en 20år gammel, liten påhenger ble uaktuelt, da jeg kunne kjøpe ny til 14000kr.

Ny 4-takt Yamaha 9,9hk veier nå 40kg, 4 fattige kg mer enn en 20år gammel 9,9hk.

 

Jeg kjøpte en ny Tohatsu 9,8hk til 13990kr i 2014. Vekt 37kg.  1kg ekstra skulle jeg klare og løfte for å få en 20år nyere påhenger.

 

Du har så rett Førstefender :)

I tillegg til de Yamaha og Tohatsu motorene du nevner finnes som ytterligere eksempel også 4T Suzuki 9,9 på 39,5 kg (1/2 kg lettere enn den Yamaha 9,9 4T du nevner). Går man opp til 44 kg får man en Suzuki 9,9BSport med hele 327 ccm slagvolum som kan trimmes til 20 Hk (eller 15 om man synes det er nok). Hvilket slagvolum har den gamle Yamaha 9,9 2T ?

Link to post

Den gode gamle Tohatsu 9,8 hk 2-takt  er kun på 169 kubikk, men så veier den da også next to nothing. Bare å ta med seg under en arm.

Den selges nok fortsatt på enkelte kontinenter. Men noe særlig bunndrag har den jo ikke sammenlignet med motorer med 100 kubikk mere.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...