Viljesterk Startet 12.Juni.2016 Del på Facebook Startet 12.Juni.2016 Har kjøpt meg en stk biltemaventil som jeg vurderer å sette i veggen på båten. Det er lukkemekanisme inni her, men ble plutselig litt skeptisk på om jeg skulle velge meg noe av bedre kvalitet heller. Så før jeg tar hull i veggen... Er det noen som har prøvd denne (fant ingen poster om det) eller har noen formening? http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Ventilasjon/Ventilator-2000020324/ Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Lady B Svart 12.Juni.2016 Del på Facebook Svart 12.Juni.2016 Har hatt slike i taket, og de fungerer utmerket. Men tviler på at de er vanntette hvis de monteres på vegg... Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 12.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2016 Åh.. Akkurat omvendt av hva jeg hadde forestilt meg. Ønsker egentlig å ha dem i taket, men tenkte sjansen var mindre for vanninntrengning på vegg.. Tusen takk - da prøver jeg dem i taket heller da Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Krimart Svart 12.Juni.2016 Del på Facebook Svart 12.Juni.2016 Har en i taket på min båt, det renner litt vann av den hvis den er åpen og det regner mye, så jeg skal bytte. Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 12.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2016 Men er det noen lekkasje om den lukkes inntil? Nå skal jo ventiler stå åpne, så betyr vel egentlig ikke så mye da. Det regner jo endel her, så var litt redd for dette. Har du funnet ut hva du skal bytte til? Er ikke alltid biltema er så mye billigere, så mellomlegget trenger ikke bli så stort. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Krimart Svart 12.Juni.2016 Del på Facebook Svart 12.Juni.2016 Når den er lukket er den tett, men det er jo poenget med en lufteventil at den skal kunne stå åpen :-) Her tenkt meg en med solcelle og vifte, men har ikke plukket ut hvilken. Hadde håpet å finne en med samme hull-diameter men det har jeg ikke funnet. Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 12.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2016 Jeg vurderte solcelle først, men der virket det som om det er enda verre erfaringer - så det slo jeg fra meg. Jeg ser at her på havna har de fleste en slik 90 graders sak vendt bakover..Doradeventil het visst det ja - link til maritim.no Holder de her virkelig regnet unna, eller det mest for båter i fart? Er litt skeptisk til å gå ifra det siden jeg godt kan ha nedetid på en uke eller så. Litt kjipt om jeg får testa fortøyningene i gal retning... Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Popeye70 Svart 12.Juni.2016 Del på Facebook Svart 12.Juni.2016 Holder de her virkelig regnet unna, eller det mest for båter i fart? Er litt skeptisk til å gå ifra det siden jeg godt kan ha nedetid på en uke eller så. Litt kjipt om jeg får testa fortøyningene i gal retning... Vi har hatt doradoventiler i flere år, og de fungerer fint hos oss. Har ikke hatt problemer med vann inn gjennom ventilene. En fordel er at de kan vendes mot vinden for å "fange" luft på varme dager. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Viljesterk Svart 12.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2016 Høres flott ut - da bytter jeg i morgen. Godt tips med å vende dem - jeg har hund i båten, så det kan komme godt med Takker så meget. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Hakkannen Svart 12.Juni.2016 Del på Facebook Svart 12.Juni.2016 Doradeventiler bør vel ha en slik dorade boks under for å hindre at vann kommer inn? Det har i alle fall min doradeventil, kan spyle inn ventilen (en kort stund) med vannslangen uten at det kommer vann inn. Å bare montere selve ventilen rett på dekk er å be om å få vann inn hvis det regner og blåser feil vei. Har tre av de lufteventilene til Biltema og er fornøyd med dem. Båten min ligger i Stavangerområdet. Har derfor nok av sidelengs regn gjennom året, uten en dråpe vann inn ventilene (bor ombord). Det eneste var at den ene lakk litt i skruen i midten som holder spjeldet, men etter en klatt med tetningsmasse på gjengene har den holdt tett i fire år nå (ventilene står alltid åpne). Det rustfrie dekselet er lurt å montere slik at en av de tre åpningen/glipene i bunn av dekselet kommer lavest slik at vannet får renne ut, hvis ikke ventilen blir montert en plass den alltid står vannrett. Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 12.Juni.2016 Del på Facebook Svart 12.Juni.2016 Er det noen som har prøvd denne (fant ingen poster om det) eller har noen formening? http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Ventilasjon/Ventilator-2000020324/ Byttet begge mine aldrende og ødelagte ventiler til disse fra BT for tre år siden. Har ikke observert en dråpe vann gjennom de, selv ikke i kraftig regn. Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 Jeg lurte også på om det burde være noen slags sluse for å hindre vannet i å komme inn - spesielt siden jeg ser seilbåter har slik ventil, men jeg bruker å gjøre ting mer innviklet enn de bør være, så jeg valgte å ikke grave mer denne gang. Jeg ligger i samme området som deg, hakkannen (+/- en halvmil), så vi er jo utsatt for de samme værforhold så og si. alf-inge: tre å uten lekkasje er jo gode skussmål. Blir bra dette da. Takker for de delte erfaringene og tipsene til alle. Her skal det luftes! Da trenger jeg ikke være redd for å spise taco før jeg bruker porta pottien Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Popeye70 Svart 13.Juni.2016 Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 Doradeventiler bør vel ha en slik dorade boks under for å hindre at vann kommer inn? Det har i alle fall min doradeventil, kan spyle inn ventilen (en kort stund) med vannslangen uten at det kommer vann inn. Å bare montere selve ventilen rett på dekk er å be om å få vann inn hvis det regner og blåser feil vei. Det har du helt rett i, Hakkannen. Doradeventilen står oppå "slusa" som sørger for at vann ikke kan renne rett inn gjennom doradeventilen. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Torsen67 Svart 13.Juni.2016 Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 Tror nok alle slike ventiler vil slippe inn litt vann en eller annen gang. Noen ganger ligger man på skrå, andre ganger går man mot vinden og andre ganger med. I høljende regnvær og skrapp sjø så skal det la seg godt gjøre å ikke få inn noen dråper. Om man velger Biltema eller ett annet merke til dobbel pris så tviler jeg på at man merker forskjell. Kjenner en som har Biltema sin solcelleventil. Han får ikke inn en dråpe vann ved regn. Men husk å bruke Tech-7 e.l. når du monterer. Holder ikke bare med medfølgende gummipakninger. Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 13.Juni.2016 Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 Men husk å bruke Tech-7 e.l. når du monterer. Holder ikke bare med medfølgende gummipakninger. Viktig! Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 Jeg har tettet alt med tec7 på båten nå, så det skal gå bra :) Jeg er ikke så redd for hva som skjer under fart - da er det bare å lukke ventilen. Verre er det om den blir liggende for seg selv en ukes tid, og det renner i strie strømmer inn. Men det ser jo ut som om dette skal gå bra, så her blir det montering når jeg kommer meg ned. Den solcelleventilen - hvor lenge har han hatt den? Var litt spent på om noen hadde erfaring og ikke bare synsing om den. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Torsen67 Svart 13.Juni.2016 Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 Husk at solcellepanelet må poleres/rengjøres i blandt. Blir den matt vil kvaliteten forvittres. Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 Ja, det er vel også noe å tenke på. Vet du hvordan kvaliteten er på lager og slikt? Holdbarheten altså - det skal jo helst svive en stund. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Torsen67 Svart 13.Juni.2016 Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 Det vet jeg ikke, men har heller ikke hørt noen klage på dette. Jeg pleier å ta vare på kvitteringene fra biltema. Går noe i filler i garantitiden så får man nytt produkt, tilgodelapp eller pengene tilbake uten noe pes. Skal jeg montere en slik vifte så blir det Biltema. Skulle den gå i stykker så kan jeg bruke ny vifte uten å måtte modifisere hullet den skal inn i. Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 Ja, jeg har byttet mye på biltema også - fungerer glimrende, og de stjeler nok endel kunder på det. Ulempen med biltema er jo at man må klare seg selv. På maritim får man hjelp om man trenger det. Derfor kjøper jeg en god del der også. Slik jeg ser det så har solcelle-viftene 120mm hull, mens denne har 100mm - eller misforstår jeg deg? Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Johnjohn Svart 10.August.2018 Del på Facebook Svart 10.August.2018 Noen som har erfaring med solcelleviftene til biltema de siste årene? støy, vanntett, levetid batteri, om solcellene lader nok osv? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.August.2018 Del på Facebook Svart 10.August.2018 Naboen i havna har to solcelleventiler fra Biltema, han monterte dem vel for 3-4 år siden tenker jeg. Kan høre en svak summelyd fra dem hvis man går nærme (også nattestid, men de gir mest gass på dagtid). Han er i alle fall fornøyd med disse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.