Jump to content

Lufteventil fra Biltema - brukbar?


Viljesterk

Recommended Posts

Har kjøpt meg en stk biltemaventil som jeg vurderer å sette i veggen på båten.

Det er lukkemekanisme inni her, men ble plutselig litt skeptisk på om jeg skulle velge meg noe av bedre kvalitet heller.

Så før jeg tar hull i veggen...

 

Er det noen som har prøvd denne (fant ingen poster om det) eller har noen formening?

 

http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Ventilasjon/Ventilator-2000020324/

Link to post
Share on other sites

Men er det noen lekkasje om den lukkes inntil?

Nå skal jo ventiler stå åpne, så betyr vel egentlig ikke så mye da.

Det regner jo endel her, så var litt redd for dette.

 

Har du funnet ut hva du skal bytte til?

Er ikke alltid biltema er så mye billigere, så mellomlegget trenger ikke bli så stort.

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderte solcelle først, men der virket det som om det er enda verre erfaringer - så det slo jeg fra meg.

 

Jeg ser at her på havna har de fleste en slik 90 graders sak vendt bakover..
Doradeventil het visst det ja - link til maritim.no

bilde

 

Holder de her virkelig regnet unna, eller det mest for båter i fart?

Er litt skeptisk til å gå ifra det siden jeg godt kan ha nedetid på en uke eller så. Litt kjipt om jeg får testa fortøyningene i gal retning...

Link to post
Share on other sites

Holder de her virkelig regnet unna, eller det mest for båter i fart?

Er litt skeptisk til å gå ifra det siden jeg godt kan ha nedetid på en uke eller så. Litt kjipt om jeg får testa fortøyningene i gal retning...

Vi har hatt doradoventiler i flere år, og de fungerer fint hos oss. Har ikke hatt problemer med vann inn gjennom ventilene. En fordel er at de kan vendes mot vinden for å "fange" luft på varme dager.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Doradeventiler bør vel ha en slik dorade boks under for å hindre at vann kommer inn? Det har i alle fall min doradeventil, kan spyle inn ventilen (en kort stund) med vannslangen uten at det kommer vann inn. Å bare montere selve ventilen rett på dekk er å be om å få vann inn hvis det regner og blåser feil vei.

 

Har tre av de lufteventilene til Biltema og er fornøyd med dem. Båten min ligger i Stavangerområdet. Har derfor nok av sidelengs regn gjennom året, uten en dråpe vann inn ventilene (bor ombord). Det eneste var at den ene lakk litt i skruen i midten som holder spjeldet, men etter en klatt med tetningsmasse på gjengene har den holdt tett i fire år nå (ventilene står alltid åpne). Det rustfrie dekselet er lurt å montere slik at en av de tre åpningen/glipene i bunn av dekselet kommer lavest slik at vannet får renne ut, hvis ikke ventilen blir montert en plass den alltid står vannrett.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurte også på om det burde være noen slags sluse for å hindre vannet i å komme inn - spesielt siden jeg ser seilbåter har slik ventil, men jeg bruker å gjøre ting mer innviklet enn de bør være, så jeg valgte å ikke grave mer denne gang.

 

Jeg ligger i samme området som deg, hakkannen (+/- en halvmil), så vi er jo utsatt for de samme værforhold så og si.

 

alf-inge: tre å uten lekkasje er jo gode skussmål. Blir bra dette da.

 

 

Takker for de delte erfaringene og tipsene til alle.

 

Her skal det luftes!

Da trenger jeg ikke være redd for å spise taco før jeg bruker porta pottien :giggle:

Link to post
Share on other sites

Doradeventiler bør vel ha en slik dorade boks under for å hindre at vann kommer inn? Det har i alle fall min doradeventil, kan spyle inn ventilen (en kort stund) med vannslangen uten at det kommer vann inn. Å bare montere selve ventilen rett på dekk er å be om å få vann inn hvis det regner og blåser feil vei.

 

Det har du helt rett i, Hakkannen. Doradeventilen står oppå "slusa" som sørger for at vann ikke kan renne rett inn gjennom doradeventilen. :thumbsup:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Tror nok alle slike ventiler vil slippe inn litt vann en eller annen gang. Noen ganger ligger man på skrå, andre ganger går man mot vinden og andre ganger med. I høljende regnvær og skrapp sjø så skal det la seg godt gjøre å ikke få inn noen dråper. Om man velger Biltema eller ett annet merke til dobbel pris så tviler jeg på at man merker forskjell.

 

Kjenner en som har Biltema sin solcelleventil. Han får ikke inn en dråpe vann ved regn.

Men husk å bruke Tech-7 e.l. når du monterer. Holder ikke bare med medfølgende gummipakninger.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tettet alt med tec7 på båten nå, så det skal gå bra :)

 

Jeg er ikke så redd for hva som skjer under fart - da er det bare å lukke ventilen.

Verre er det om den blir liggende for seg selv en ukes tid, og det renner i strie strømmer inn.

Men det ser jo ut som om dette skal gå bra, så her blir det montering når jeg kommer meg ned.

 

Den solcelleventilen - hvor lenge har han hatt den?

Var litt spent på om noen hadde erfaring og ikke bare synsing om den.

Link to post
Share on other sites

Det vet jeg ikke, men har heller ikke hørt noen klage på dette. Jeg pleier å ta vare på kvitteringene fra biltema. Går noe i filler i garantitiden så får man nytt produkt, tilgodelapp eller pengene tilbake uten noe pes. Skal jeg montere en slik vifte så blir det Biltema. Skulle den gå i stykker så kan jeg bruke ny vifte uten å måtte modifisere hullet den skal inn i.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har byttet mye på biltema også - fungerer glimrende, og de stjeler nok endel kunder på det.

Ulempen med biltema er jo at man må klare seg selv. På maritim får man hjelp om man trenger det. Derfor kjøper jeg en god del der også.

 

Slik jeg ser det så har solcelle-viftene 120mm hull, mens denne har 100mm - eller misforstår jeg deg?

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...