Hosse Startet 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2016 Har elektrisk anker på min Scand Dynamic. For det første ser det ut til at det er noen form for transportsikring på den. Enbolt som hindrer ankeret til å gå ut. Skal denne helt vekk i båtsesongen? For det andre så løper tauet fritt i motorvinsjen. Dvs at ankeret faller ut veldig lett. Er tauet surret feil i vinsjen? Veldig takknemlig for hjelp? Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 For meg ser det ut som den er festet oppned. På min vinsj er den "klipsen" på toppen der ned på min. Jeg hadde også en feil på vinsjen som gjorde at jeg ikke kunne slippe tauet fritt, feilen var den lille "bolten" gikk på feil side av en bøyle som går rundt vinsjen. Denne ligger også på høyre side ned like ved den klipsen du har på toppen nå. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Vist du vil kan jeg legge ut bilde av hvordan det ser ut på min vinsj når denne har trektinn. Ditt tau ligger jo i fritt fall. Litt bølger der så risikerer du at dregget faller ut. Er du skikkelig uheldig så kan dette skje akkurat over en ledning som du klarer å få hektet. Dette kan bli meget dyrt vist denne ryker. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Er det noen som ikke sikrer ankeret med en tynn line og karabinkrok? :) - når vi har unger ombord i tillegg kan det være lett å komme borti en knapp med noe, et kne eller annen kroppsdel. Eller det kan oppstå en feil. Har en gammel vane med å sjøsikre litt etter forholdene. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 @TerjeØ: Ja, det kan nok stemme når du sier det. Forrige eier sa at vinsjen var litt feilmontert. Han nevnte ikke oppned:-) Hadde satt veldig pris på en bil på hvordan det skal se ut ja. Har googlet en del men ikke funnet min vinsj i bruk på noen steder. Ville gjerne vite hvilken årsmodell det er på vinsjen også. Hadde vært fint å kunne komplettere med en fjernkontroll etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 @Kaffelars: Hehe, helt enig i det. Men dagens løsning på min båt er en bolt med gjengelås, så er veldig krevende å få av hver gang. Kunne sett for meg en stikke eller noe som er lettere å ta av. For meg så ser denne bolten ut som transportsikring eller noe i den duren.. https://baatplassen.no/bildearkiv/49/49567/bolt_til_anker.jpg Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Skal se om jeg ikke rekker en tur ned i båten idag så jeg kan få tatt bilde. Tittet litt til på bilde av vinsjen igjen, siden denne "klaffe" er på toppen der tauet går inn ser det ut som tauet vil ligge helt likt uansett om du kjører vinsj ut eller inn. Det er jo ikke riktig. Når du kjører Vinsj ut skal tauet ligge kun på top slik din nesten gjør. Når du kjører inn skal tauet gå mer rundt talja. Ser ikke ut som tauet på din vinsj vil forandre seg noe sånn som det er montert nå. Tror du får løst det når du ser hvordan tauet ligger på min ? Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 @TerjeØ: Tusen takk altså! Ikke stress med det, i dette fine været bara:-) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 @Kaffelars: Hehe, helt enig i det. Men dagens løsning på min båt er en bolt med gjengelås, så er veldig krevende å få av hver gang. Kunne sett for meg en stikke eller noe som er lettere å ta av. For meg så ser denne bolten ut som transportsikring eller noe i den duren.. https://baatplassen.no/bildearkiv/49/49567/bolt_til_anker.jpg Hmm.. den bolten er nok ikke ment som sikring, men aksling til en nylonrull for et annet/mindre anker enn du har idag. Så får det inte va..da anker også er en viktig sikkerhet om du av en eller anna grunn mister fremdriften, og trenger å stoppe båten før landkjenning. Kan ikke ligge bakpå der og fikle da, i metersbølger og liten kuling. 8mm flettaline evt. en 10mm strikk med karabin el. løkke som er lett å sneppe av kan være greit å ha. På kjettingvinsjer er det gjerne en god lås utenom vinsjen, men dette er ikke særlig vanlig på tauvinsjrr, selv om løsningrn med sikringsline eller en vaierstump er enkel. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 @Kaffelars: Helt enig i det. Klart jeg trenger et anker som virker. Tenkte i mellomtiden kjøpe et paraplydregg. Hvor tungt trenger jeg til en 25 fots båt egentlig? Holder det med feks en 6 kg? Burde jeg heller ha et M-anker? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 (redigert) Ankeret ditt er vel greit nok, du bør nok ha minst 10-15kg som hovedanker, spes. siden det ser ut som du ikke har blytau? Istedet for paraply-kaffedregg ville jeg kjøpt/fått laget en bøyle i rustfritt som erstatter 'låsebolten', slik at ankeret kan løpe fritt og du har taustyring. Mulig du kan finne en ferdig bøyle for seilbåtrigg, lanternebeskytter el.l., eller et lokalt sveiseverksted lager en kjapt i rustfritt på mål med to øyer eller plater for feste. Bøylen festes i eksisterende hull med korte vognbolter og nylock-muttere(øyer på bøyler som passer disse i 8mm?). Braketten din ser jo ut som den er spesiallagd av båtbygger med de to festeplatene med forskjellige vinkler. Optimalt hadde kanskje vært et 10kg Rocna-anker, demontert og fått bygd om ankerrullen til å passe dette perfekt på et verksted. ..Mens du monterer vinsjen riktig :) Redigert 13.Juni.2016 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Sånn da fikk jeg tatt bilde i full fart. Som du ser er denne "klipsen" som presser tauet inntil vinsj på baksiden og ikke på toppen slik din er. Sitér dette innlegget Link to post
Bsto Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Her var det mange ... tja gode råd. Hosse - Last ned manualen på ILAS Marine. Så ser hvordan den er bygget opp. Så, Terje sitt kabular er akkurat likt ditt, Hosse. TerjeØ viser til "Klipsen" og de er like på din og hans. Forskjellen er at du har kjørt litt på ut-knappen og da går "klipset" opp, tauet løsnes fra kabularet og løper ut. Ditt tau vil løpe altfor fort ut fordi du bruker feil tau. Er altfor lett og mykt Biltema tau kanskje? (jada, det virker men virker dårlig og du kan ikke stole på at kabularet vil holde det fast ). Når du kjører opp/inn går klipset til den posisjonen du ser på vinsjen til Terje. (Gjør den ikke det er noe helt feil) Kjøpe Roblon blytau 14 mm ? (sjekk manualen) og da vil dette funke bra. Når du er igang, skrur du ut mutteren, tar av kabularet, renser og smører og så er alt klart for noen år til med problemfri vinsj kjøring. Da blir dette bra :-) !!! Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Haha. Det har du helt rett i ??? Så bare at dregget hans var oppe så gikk bare ut fra at vinsjen var inn. Haha. Self trykker du vinsjen inn 1 gang så står den helt likt som på min ? Men gjør som fortalt over, bytt til en blytau, han over vet nok mer enn meg. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Her er ankertauet du skal ha for denne vinsjen. https://www.maritim.no/ankertau-flettet-med-bly-14mm-50m Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Så vidt eg kan sjå av bildet so er der berre tre innstikk i spleisen der kausen er innspleist. På tau av naturfiber er det som regel nok, men tau av kunstfiber er sopass glatt at det bør få 7 innstikk for at spleisen skal bli like sterk som tauet. Ellers vil eg sei at innspleisinga av kausen her er pent arbeid. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 @magne; tusen takk for svar, men som Svensk invandrer som ikke er så båtvant, skjønte jeg ikke alt av hva du skrev:-) Kan du utdype litt? På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 @TerjeØ: tusen takk for bilde! Hjelper massevis!! @Mix: genialt! Da kjøper jeg sånn tau i morgen. Ellers, hva tror dere om monteringen av vinsjen? Må den flyttes? Jeg kjøpte café-anker idag med 40 meter 8 mm tau (ikke bly) som backup idag. Da har jeg en nødløsning i hvertfall. Går løs på vinsjen i morgen og prøver å få fart på den. Da er jeg dobbelsikret etterhvert:-) Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 2,600kr for et tau er ganske stivt.. Må det virkelig være et tau med bly? Er ikke bly der kun for st det skal synke raskere/mer? Påvirker det vinsjen i det heletatt? Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Nå er jeg ikke en ekspert på tau. (eller båt) Når du legger ut ankeret skal ikke dette være helt stramt. Grunnen er at tauet/kjettingen skal trekke båten din bakover. Slike at båten kan ligge litt ifra land, men du kan trekke den nesten helt inntil. Den vil heller ikke sleppe ved bølger da du har en slakk på tauet/kjettingen. Har du tau uten bly mister du denne funksjonen da det blir for lett. Men vet at det går å feste et "lodd" på tauet så du får vekten. Når dette er sagt: ikke stol på hva jeg skriver ? Noe jeg husker fra jeg tok båtføreren, leste i boken om det. ? Så noe fakta er det iallefall Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Det eg meinte å sei er at den spleisen for meg ser ut som den er spleist berre tre "runder", og at det, på so glatt tau ikkje er nok. Når du drar hardt i tauet, vil spleisen gå opp med adskillig mindre krefter enn det som trengs til å slita av tauet. For å få full styrke må det spleisast 7 "runder", og for å få det til må den spleisen som er der takast opp eller kuttast av. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 14.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Ahh, skjønner! Takk, godt poeng:-) Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Du MÅ vel ha blytau...tror ikke det blir noe særlig til oppankring uten dette Spes når det ikke er noen meter med kjetting i enden... Sitér dette innlegget Link to post
Bsto Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 BYTT TIL BLYTAU !. Billigere enn anker som ikke holder eller tau som løsner I kabularet og båt som dunker I fjellet. Biltema har ett til Kr. 1500,- Veldig mye bedre enn det du har I allefall. God sommer !!!!!!!!!!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 14.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 OK, blytau it is:-) Drar å kjøper et idag. Skulle gjerne hatt en veiledning til hvordan bruker vinsjen også samt hvordan den egentlig skal monteres. Basert på TerjeØs bilder, så ser det rimelig riktig ut, men hans er vridd 90 grader medurs til sammenligning med min. Det burde strengt tatt gå. En annen ting som bekymrer meg er at tauet blir dratt rett ned i motorutrymmet. Krøller seg sammen med slangen til dusjen også. Her burde jeg kanskje bygge en slags kasse sånn at tauet holder seg på et sted og adskilt fra dusjslangen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.