Jump to content

Noen som vet hvordan tauet festes til Poweril vinsj?

Hosse

Recommended Posts

Hei hosse.

Var vel sagt tidligere i posten her også men.

Vi har montert vinsjen likt faktisk.

Vist du kjører vinsjen inn vil denne klipsen gå ned som på mitt bilde.

Når du frier vinsjen blir den klipsen stående opp slik den er på ditt bilde.

Bare prøv å bytte tau, og lag en kasse eller en plate som det vil legge seg på, ikke bra at det skal surre seg rundt masse annet, det kan jo bli en løkke rundt noe som får seg ett nøkk når du slepper dregget ut.

Nei, det ser helt spinngale ut. Knasten på frikoplingen er jo utforbi stopperen. Er frikoblingen skjev, eller er kabularet løst ?

Du bør få med deg en som kjenner vinsjen og forstår prinsippet til å hjelpe deg.

Så må du få deg ett blytau beregnet for denne type vinsj, det vil aldri fungere tilfredsstillende med ett 3-slått tau.

• 2 uker senere...

Må dra opp denne igjen. Nå er tauet byttet til et 14 mm blytau. Vinsjen er demontert og montert sammen igjen. Tror alt skal være riktig nå, men den vil ikke virke helt 100% likevel. Jeg har prøvd å lage en skisse her under.

Når vi vrir nr 4 medurs mot nr 1 litt så går tauet fint inn, men klarer ikke å slippe det ut igjen.

Når vi vrir nr 4 moturs mot nr 2 så klarer den å slippe tauet ut, men glipper på tauet ved motstand. Dette er fordi tauet kommer seg forbi armen nr 4 (se skisse nr 3).

Har justert og justert del nr 4 sikkert 15 ganger. Litt etter litt men får det ikke perfekt. Finner heller ingen monteringsanvisning eller brukerveiledning på nett. Veldig takksom for hjelp her!

bilde

Jeg kan sikkert få tatt noen flere detalje bilder av min vinsj.

Men jeg har en bøyle som stopper og ikke en liten plate. Å det ser ikke ut som det skal så mye til før vinsjen drar over denne på din.

Det har skjedd med min også, var ikke mye jobb å få ordnet dette, 2 mutere så var min bøyle løs så jeg fikk vridd det på plass riktig.

Min fungerer bra etter dette ble gjort, skal prøve å få tatt litt div bilder så du kan se selv.

Skal også prøve å legge med forklaring.

Ut hva hva jeg tror, skal fjæra ligge mot tauet.

Når det gjelder den andre vil jeg tro at det er frikoblingsmekanismen.

Den skal uansett ikke ligge å slite mot tauet ved innkjøring eller utkjøring. Dette må du sjekke ved å kjøre vinsjen.

Tappene drar denne med seg opp og ned ? Den skal vel også forhindre at tauet hopper av.

På min quick kan vinsjen løsnes fra festekruer mot motor slik at delene kan vris i riktig posisjon i forhold til tauføring.

@seasu: Godt poeng med den til venstre. Kanskje ikke naturlig at tauet skal inn under denne da den da som du sier vil ligge å gnage på tauet på vei inn som ut.

Ja, den til høyre er helt klart frigjøringsmekanismen. Denne fyker opp helt til topps når jeg kjører ut ankeret. Da løper linen fritt inne i denne. Men hva i all verden gjør den fjæra på den? Den er jo ca 2 cm over tauet til enhver tid..

Den delen oppe til venstre er fast. Den beveger seg ikke. MEN denne går å løssne på med 4 inseks skruer og vri som man vill. Det er den vi lekte med her tidligere i uke og som ga visnjen ulik karaktær.

Ut fra det lille jeg tror, ville jeg tro at frikoblingmekanismen skal stå vannrett på andre siden(der fjæra står nå). Når den frikobler ville jeg tro den havner oppover og ikke kommer i konflikt/sliter på tauet der den står nå. Ta av kabularet og se om vinsjen/mekanismen kan vris til den står vannrett på andre siden(90 grader på høyre side av bilde. Slik bøylen står på det siste bildet. Da skal tauet også under/inni. God ferie

Redigert av Seasu (see edit history)

Hei

Jeg har jo helt lik Din vinsj.

Pil til høyre: ja fjæra skal ligge mot tauet, ellers er den helt like min, samme vei og slikt.

Pil til venstre: den skal stoppe vinsjen så den ikke bare snurrer rundt og rundt, skal stoppe i de sylinder formede taggen på siden, sittet 2 stk av dem. 1 for å stoppe når du vinsjer opp og 1 når du vinsjer ut.

MEN: den platen du har på venstre side har jeg på høyre side. Samme sted som fjæra.

Jeg har ikke en slik plate men en bøyle isteden for.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...