Hosse Svart 14.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 @Bsto: Tror Biltema har sluttet med blytau? Finner det ikke på biltema.no i hvert fall. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Hei hosse. Var vel sagt tidligere i posten her også men. Vi har montert vinsjen likt faktisk. Vist du kjører vinsjen inn vil denne klipsen gå ned som på mitt bilde. Når du frier vinsjen blir den klipsen stående opp slik den er på ditt bilde. Bare prøv å bytte tau, og lag en kasse eller en plate som det vil legge seg på, ikke bra at det skal surre seg rundt masse annet, det kan jo bli en løkke rundt noe som får seg ett nøkk når du slepper dregget ut. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Er det en mulighet at det er valgt 3slått tau istedet for blytau pga. for lite plass under? 14mm flettet blytau vil jo bygge endel mer enn det du har når det vinsjes inn. Bør uansett gå ned i en drenert kasse/balje. Kan bli med mye gjørme og sjøgress inn i båten med tauet i tiilegg til saltvann. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 14.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Nja, syns nå det er veldig god plass der under vinsjen. Dessverre er det ikke mer avdelt mot motoren enn en liten list. Kasse/vegg får jeg til der, men drenering blir vanskeligere da dette er så lavt i båten.. Men veldig godt poeng! Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Drenering på innvendig kabular er somregel en slange fra oppsamlingskassen til kjølsvinet, greit om det er litt skrå bunn så vannet får sjangs å renne unna, og tauet i bånn får en sjangs til å tørke opp, og ikke ligger å marineres. Dette hindrer guffen lukt og kondens i motorrommet også. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 14.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 @kaffelars: sant! Det var lurt:-) Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 15.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Jeg har funnet et brukt et på 48 meter og 14 mm nå til en veldig hyggelig pris. Den bør passe alltså? Ser at dere sa at det må være 14 mm, men det aner ikke jeg:-) Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 20.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 Bly tau kommer denne uken. Ble et 14 mm på 50 meter. Lekte litt med vinsjen i helgen. Vet jo ikke helt hvordan denne virker, men den gikk ut og inn en par ganger i hvert fall, frem til tauet kjørte seg fast: Skal ikke tauet under denne bøylen her? Sånn ser det ut når den låst fast tauet: Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 Frikoplingen din er helt feil justert. Skru løs kabularet og få frikoblingen over på rett side av stopperen. Sjekk også at knastene på frikoblingen ikke klarer å hoppe forbi stopperen, da får du samme problemet omigjen. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 20.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 Så ser den ut når ankeret er kjørt ut da. Ser ikke dette riktig ut? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 Nei, det ser helt spinngale ut. Knasten på frikoplingen er jo utforbi stopperen. Er frikoblingen skjev, eller er kabularet løst ? Du bør få med deg en som kjenner vinsjen og forstår prinsippet til å hjelpe deg. Så må du få deg ett blytau beregnet for denne type vinsj, det vil aldri fungere tilfredsstillende med ett 3-slått tau. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 20.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 @Mix: haha, beskjed mottatt! Får en båt-dude til å se på det når tauet er på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 29.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Må dra opp denne igjen. Nå er tauet byttet til et 14 mm blytau. Vinsjen er demontert og montert sammen igjen. Tror alt skal være riktig nå, men den vil ikke virke helt 100% likevel. Jeg har prøvd å lage en skisse her under. Når vi vrir nr 4 medurs mot nr 1 litt så går tauet fint inn, men klarer ikke å slippe det ut igjen. Når vi vrir nr 4 moturs mot nr 2 så klarer den å slippe tauet ut, men glipper på tauet ved motstand. Dette er fordi tauet kommer seg forbi armen nr 4 (se skisse nr 3). Har justert og justert del nr 4 sikkert 15 ganger. Litt etter litt men får det ikke perfekt. Finner heller ingen monteringsanvisning eller brukerveiledning på nett. Veldig takksom for hjelp her! Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Ring hvis du ikke finner vinsjen her. http://www.digeltek.no/ilas-marine/instruksjonsvideoer/ Brukermanual på svensk samme sted Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 29.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 @seasu: Tusen takk! Fant noen som minnet litt om min vinsj. Det som er utrolig merkelig er at den fjæra (nr 5 på min skisse) ser ut til å skulle ligge nedpå tauet? Lurte fælt på hva funksjonen med den fjæra var fra før. Kan det være riktig? Må bøyes rimelig kraftig ned da.. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Hvis du ser på manualen til min vinsj ser du hvordan fjæra ligger på Quick vinsj. Denne har også en låsepinne ytterst. Så vidt jeg husker er fjæra også fjærbelastet i festet som vris i riktig posisjon. Holder tauet stramt i kabularet. Håper du får løst problemet. http://www.seatronic.no/pdf/quick/BALDER/QUICK_BALDER_MANUAL.pdf Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Jeg kan sikkert få tatt noen flere detalje bilder av min vinsj. Men jeg har en bøyle som stopper og ikke en liten plate. Å det ser ikke ut som det skal så mye til før vinsjen drar over denne på din. Det har skjedd med min også, var ikke mye jobb å få ordnet dette, 2 mutere så var min bøyle løs så jeg fikk vridd det på plass riktig. Min fungerer bra etter dette ble gjort, skal prøve å få tatt litt div bilder så du kan se selv. Skal også prøve å legge med forklaring. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 30.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Har fått noen kryptiske mailer fra ILAS marine, men kommer ikke lenger av den grunn. Ingen av brukerveiledningene eller instruksjonsvideoene jeg funnet viser noe som minner om min vinsj. Ingen av dere her som kan svare på disse to spørsmålene på bildet? Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Ut hva hva jeg tror, skal fjæra ligge mot tauet. Når det gjelder den andre vil jeg tro at det er frikoblingsmekanismen. Den skal uansett ikke ligge å slite mot tauet ved innkjøring eller utkjøring. Dette må du sjekke ved å kjøre vinsjen. Tappene drar denne med seg opp og ned ? Den skal vel også forhindre at tauet hopper av. På min quick kan vinsjen løsnes fra festekruer mot motor slik at delene kan vris i riktig posisjon i forhold til tauføring. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 30.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 @seasu: Godt poeng med den til venstre. Kanskje ikke naturlig at tauet skal inn under denne da den da som du sier vil ligge å gnage på tauet på vei inn som ut. Ja, den til høyre er helt klart frigjøringsmekanismen. Denne fyker opp helt til topps når jeg kjører ut ankeret. Da løper linen fritt inne i denne. Men hva i all verden gjør den fjæra på den? Den er jo ca 2 cm over tauet til enhver tid.. Den delen oppe til venstre er fast. Den beveger seg ikke. MEN denne går å løssne på med 4 inseks skruer og vri som man vill. Det er den vi lekte med her tidligere i uke og som ga visnjen ulik karaktær. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 30.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Kikket på en av de videone som ligger på youtube fra ILAS. Der ser jeg en nyere vinsj, som har en fjær som er litt lik min. Denne er bøyet helt ned på tauet.. Vet ikke om jeg kan bruke det som grunnlag for å bøye den da.. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 (redigert) Ut fra det lille jeg tror, ville jeg tro at frikoblingmekanismen skal stå vannrett på andre siden(der fjæra står nå). Når den frikobler ville jeg tro den havner oppover og ikke kommer i konflikt/sliter på tauet der den står nå. Ta av kabularet og se om vinsjen/mekanismen kan vris til den står vannrett på andre siden(90 grader på høyre side av bilde. Slik bøylen står på det siste bildet. Da skal tauet også under/inni. God ferie Redigert 30.Juni.2016 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Du har frikoblingen montert 180 grader feil. Eller så hopper knastene på frikoblingen forbi over stopperen. Legg ut et bilde der du har kjørt vinsjen en tørn eller to opp. Og ett bilde der du har kjørt vinsjen en tørn eller to ned. Fjæra nr5 på tegningen din skal presse tauet ned i kabularet når du kjører vinsjen opp. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 30.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Var akkurat ute og til bilde nå. Anker ut/fritt tau: Anker dras inn/låser tau: Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Hei Jeg har jo helt lik Din vinsj. Pil til høyre: ja fjæra skal ligge mot tauet, ellers er den helt like min, samme vei og slikt. Pil til venstre: den skal stoppe vinsjen så den ikke bare snurrer rundt og rundt, skal stoppe i de sylinder formede taggen på siden, sittet 2 stk av dem. 1 for å stoppe når du vinsjer opp og 1 når du vinsjer ut. MEN: den platen du har på venstre side har jeg på høyre side. Samme sted som fjæra. Jeg har ikke en slik plate men en bøyle isteden for. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.