båtfyren Startet 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2016 I helgen var det flott vær som er perfekt for båtliv. Gleden var stor når det viste seg at den nye turbo gjorde susen og fikk meg opp i fart. Gleden varte ikke lenge. Båten gikk i plan men blir kastet lett til hver side som en kork. bølger som er rimelig små sideveis gjør at den slinger fælt og alt som er løst om bord bli kastet rundt. På rattet er det noe dødgang før den tar tak i drev. ca 5 cm. Hvordan skal jeg feilsøke i styresystemet ? Hvordan kan jeg finne frem til hvor slarken er i drevet ? Jeg har for mye slark og det ødelegger gleden med flotte dager. Hvis det blir anbefalt å nytte styre sylinder ol, bør jeg gå for original eller er det noe nytt som bør vurderes ? Når jeg skal i plan legger jeg drevet helt inn (-6) flaps helt ned og øker turtall til jeg er "oppå". da regulerer jeg flaps ned til en behagelig gange hvor jeg skjærer bølger. turtall blir trimmet ned til 32-3400 (vp 41) Trim på drev rører jeg ikke før neste gang jeg skal på land hvor drevet blir trimmet helt opp. Er dette noenlunde riktig ? Kan noen gi meg en link, forklaring ol som påpeker mine feil. Så langt har mitt båtliv vært preget av mange mareritt turer hvor ting feiler og siste ting var i helgen hvor sjøvannsfilter lokket (2mnd gammelt) lakk som ei sil. Det eneste som har vært stort sett fantastisk er når vi kommer frem og båten er fortøyd for storm, fendere ute, ungene ned til sjøen og hunden jager måker. Da kjenner jeg båtlivet sitt på det beste. Men vi må hjem og det gnager hver gang. Kan du hjelpe meg med mine spørsmål. Alle bidra vil bli satt veldig stor pris på. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Uten å vite båttype svarer jeg litt i blinde. Men hvis båten skjærer fra side til side i plan, og du kjører drevet helt inn, kan det være at du presser baugen for mye ned og at den da fører båten for mye. Jeg har en Viksund 340 med to maskiner på drev. Kjører drevene som regel i 0 stilling og justerer til -2 til +2 for finjustering. Ved max turtall/fart må jeg ha drevene i + stilling, hvis ikke er båten umulig å styre... Er ikke sikker på hvor slakken oppstår, men sjekk om forbindelse mellom innvendig styrestag på drev er uten slakk i feste til styresylinder. Er det nok olje på styresystem? Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Bigmac Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Ja, trimme drevet opp. Prøv det. Men hvordan drev skal trimmes kommer an på tyngdepkt i båt, totalvekt, bølger (medsjø/motsjø), strøm i vannet. Prøv deg litt frem under ulike forhold. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 .. synes også det høres ut til at baugen trimmes for langt ned.. også greit å kjøre opp flapsen helt og bruke de kun til sideveis justering , og justere baug opp/ned hovedsaklig med drevet. Men som det sies over , stor forskjell mellom skrog / motorer / vektfordeling / bølger osv Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Navic II Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 (redigert) men drev tiltet helt inn og flaps helt ned moser du jo baugen ned i vannet. det er ikke rart den blir litt motbydelig å styre da. Prøv å tilte ut drev(ene) og som sagt bruk kun flaps til å justere båten sideveis så tror jeg du får en helt annen båt å kjøre, og samtidig vil den gå litt fortere, og bruke mindre suppe. :) Redigert 12.Juni.2016 av Navic II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 14.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Takk for alle innspill, det er riktig at baugen er lavt nede og jeg skiver rikelig med vann men trodde det var for det bedre. Skal heve opp baugen betraktelig i helgen. Noen som har mer innput om feilsøking av styring ? Som det ble nevnt er lasting av båt viktig. Hvordan ser jeg om vekta er feil ? Hvordan vet jeg hva som er båten sin oppførsel og ikke drevet ? Er det noe kurs jeg kan ta for å få dette inn i blodet ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Går mye på erfaring men båtførerprøven gir jo noe teori. Og ser du holder til i Stavanger , da kan du jo sjekke ut Båtskolen Poseidon, mange herfra som har tatt D5L kurs der Du får komme tilbake med referat når har fått prøvd litt mer med høyere baug osv Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
WGM Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Dette med trimming og bruk flaps finner du en god del om her: https://baatplassen.no/i/topic/66559-hvordan-trimme-riktig-med-drev-og-trimplan/ Når det gjelder slark i styring har jeg ikke noe annet tips enn å forsøke lufte litt hvis du har hydraulisk styring. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Om jeg kjører drevet helt ned på min båt blir den omentrent umulig å styre i plan. Baugen skjærer ut og det blir bare tull. Ingen vits i å trimme drevet mer inn en det som skal til for at båten ikke ligger å hiver opp og ned med baugen på flat hav. Flaps bruker jeg kun til å rette opp båten så aldri mer en en av gangen er i bruk. Jo mer våt flate en har jo saktere går båten når den er i plan. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Hmm jeg kjører alltid med drevet helt inn. Har ikke hatt noe problem med styring i plan. Jeg har en stor vanntank i baugen også, så selv med 200+ kg ekstra i baugen går dette meg fint med min båt. Men alle båter er forskjellige, man må vel bare ut å prøve, tilslutt finner man det som passer best sin båt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.