Jump to content

Hvordan trimme riktig med drev og trimplan


s/y UT-sia

Recommended Posts

Heisan

 

Vi kjøpte oss en nideelv 690 i sist høst. Denne båten er utstyr med trimplan. Fra tidligere er jeg vant til å bruke "powertim" på påhengere. Men nå når jeg kan justere både drev og trimplan blir jeg straks usikker på hvordan dette gjøres mest mulig riktig. Kan noen hjelpe litt??

 

Tommy

Link to post
Share on other sites

Drevet trimmer du ift motsjø eller unnasjø. Drevet mot hekken i motsjø og fra hekken i unnasjø. Lytt til motorens gange slik at du får en lettest mulig gange. Har du en forbruksmåler vil du kunne se dette på denne, alternativt også på turteller.

Det mest effektive er at propellstrømmen skyver rett akerover, at det ikke brukes krefter til å løfte hekken, sånn ca i 0- posisjon.

 

Flaps for sideveis justering av båten. Vind inn fra siden vil påvirke båten på den måten at den vil legge seg mot vinden. Bruk flapsen ned på den siden som båten krenger. Har du last kan du også bruke flaps i tillegg til powertrim på drevet til å løfte båten i hekken.

Vanligvis skal det ikke så mye flaps til før du merker en forskjell på båten. Dette er imidlertid også avhengig av fart.

 

Det er bare å eksperimentere hva som er best for din båt.

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for svaret.

Men, mener å ha lest at noen også bruker trimplan aktivt i forbindelese med opp i plan og i forbindelse med mot-/med sjø. Men det kanskje bare for akselbåter?

 

Jeg bruker trimplanet for at båten skal plane raskere. Bruker drevet samtidig. Når båten er i plan så er det først av med trimplan så justerer jeg på drevet til jeg oppnår maks fart i forhold til turtall. Trimplanet brukes for å gjøre båten mer bein, men kan også være med å holde båten i plan på en lavere hastighet sammen med drevet.

Link to post
Share on other sites

Trimplan er veldig kjekt når du går i "stampesjø", for å presse baugen ned slik at båten skjærer gjennom bølgene i stedet for å ta slagene midt under båten. Slik får du mye mykere gange i motsjø. Dersom du må bruke trimplan for å få båten til å plane har du vel i utgangspunktet for lite motor.

If it ain`t broken don`t fix it.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Har i år hatt første sesong med drev, en Scand Tropic 2005 modell. Denne har trim indikator som går frå -4 til 0 og opp til 8 som er "beach" posisjon. Under gange har eg enda opp med tilt i ca '-4' posisjon for å få baugen ned, og det ser ut til å gi mest fart.

Er dette anbefalt ? Eller slit det på drivknute, etc ? Er det 0-posisjon som i utgangspunktet bør brukast under gange ?

(Har forøvrig også hydrauliske trimflaps men har ikkje brukt desse nemneverdig)
Er som de sikkert skjønnar litt ukjend med dette.

Link to post
Share on other sites

Det viktigste er å finne ut NÅR drev og trimplan er i parallell med båtens bunn. Det må alltid være utgangspunktet! Det gir best framover-rettet kraft på båten og minst "drag".

Deretter kan det trimmes for raskt opp i plan, baug ned for å skjære gjennom bølger, baug opp for å finne lettest mulig belastning for motor og størst fart, rette opp om båten er skjev mot en av sidene.

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Har i år hatt første sesong med drev, en Scand Tropic 2005 modell. Denne har trim indikator som går frå -4 til 0 og opp til 8 som er "beach" posisjon. Under gange har eg enda opp med tilt i ca '-4' posisjon for å få baugen ned, og det ser ut til å gi mest fart.

Er dette anbefalt ? Eller slit det på drivknute, etc ? Er det 0-posisjon som i utgangspunktet bør brukast under gange ?

(Har forøvrig også hydrauliske trimflaps men har ikkje brukt desse nemneverdig)

Er som de sikkert skjønnar litt ukjend med dette.

Du er på sporet her, men med drevet helt inn (-4) så dytter du nok nesa unødig mye ned i vannet. Fungerer fint på flatt hav men med litt sjø får du lett baugen for dypt.

Dette blir egentlig litt som å kjøre bil med manuelt gir. Du bruker det "giret" hvor motoren jobber mest uanstrengt. Overført til båt, trimmer du drevet ut til skroget går lettest gjennom vannet, noe som igjen fører til at motoren snurrer lettest mulig.

Måten å finne ut dette på er å legge motoren på et gitt turtall, f.eks. 3000 rpm og så trimmer du ut og inn til du får størst mulig fart. Der hvor du får høyest fart, vil også båten gli lettest gjennom vannet og dermed med minst mulig belastning på motor og drev. På vår båt (Windy 37 m/2 motorer) ligger mest gunstige trim på fra ca 0 til +2 når helt inn er -4. (Pass på å få drevet til tannsegmentet i samme posisjon igjen når du monterer drevet igjen til våren.)

 

Dette gjelder stort sett når sjøen er snill nok til at du kan kjøre i plan. Ved grov sjø foretrekker jeg å tilte endel ut for å få baugen høyt. Da treffer sjøen båten lavere og lengre bak, som igjen minsker sjøsprøyt i cockpit.

 

Trimflapsa bruker jeg så lite at jeg oppdaget ikke før langt utpå sesongen at det ene ikke virka. Detter er sikkert veldig avhengig av båttype og motorisering, men med en slik båt som du har skulle det i hvert fall ikke være nødvendig å bruke disse for å få båten i plan. For å holde den i plan langt ned i fart derimot, hvis dette er et poeng, så vil jeg tro de er nyttige.

Igjen, prøv deg fram ! Du kan ikke ødelegge noe med å forsøke litt, men du kan lære temmelig mye om båten din :smiley:

Link to post
Share on other sites

Trimindikatoren kan kalibreres både på nyere og eldre drev. Det betyr at hva denne viser har lite til ingenting med hvilken stilling eller posisjon drevet faktisk har. Med den eldre sensorene er det ikke så mye de kan justeres for hva de viser iftdrevets stilling, mens med de digitale nyere er det fritt frem til å stille helt villt mhp hva trim måleren viser ift drrvet faktiske stilling.

 

Derfor - sjekk hva som er nøytral posisjon for antiventilasjonsplaten på drevet ift skroget/bunnen på båten for å finne hva som er trimindikatorens visning når dette flukter. MEN viktigst kjør etter hva som båten liker, dvs om båten går med høyest hastighet ved en viss trim med fast gass posisjon, så er det mest økonomisk. Og juster for motsjø og medsjø og for når du vil ha båten opp i plan.

 

Det er båtens oppførsel som er rett, ikke hva et instrument sier. Litt på samme måte som med drivstoffmåleren - er det tom tank hjelper det lite at instrumentet viser at det skal være kvart tank igjen...

Link to post
Share on other sites

Hvis båten ikke er for tung, så bør du bruke powertrim på drevet til å regulere båtens flate mot vannet. Minst mulig våt flate gir lettest drift, men da blir man også følsom mot bølgeslag. Når båten går så høyt at den stadig faller ned og slår i vannet har du lite efektiv fremdrift. Her er det bare å prøve seg fram, og bli kjent med båten. En god rutine er å ta drevet ned i 0 eller minus når du går ut av plan. Da står det riktig når du aksellererer igjen. Så trimmer du gradvis ut når båten har kommet opp i plan. Trimplan skal i utgangspunktet være nøytrale, og så brukes til sideveis trim. Ikke bli forvirret om styrbord trimplan går ned når du trykker den venstre knappen forover. Det er egentlig helt logisk. Skal du ha baugen ned på babord side, så skjer det ved at hekken løftes på styrbord side. Det er normalt det knappene er koblet for. På tyngre båter vil naturligvis effekten av powertrim bli noe redusert, så da må man ofte jobbe mer med trimplan.

Link to post
Share on other sites

Forstår eg det rett om trimindikator på "0" (digtal visning) altså indikerar at antikavitasjonsplata og propellaksling står nokelunde plant med underskroget ? (Dog, kan ha visningsfeil...) Men, det vil kanskje ikkje nødvendigvis bety at drivaksel frå motor til drev, gjennom knute, etc er mest mulig rett. Som de kanskje skjønnar så var eg i utgangpunktet litt bekymra for om trimposisjon utanfor 0/nøytral gir meir slitasje på drivverk. Av råd ovanfor forstår eg at det er økonomi (fart vs pådrag) og gange i sjøen som folk vektlegg mest.

Link to post
Share on other sites

"0" kan like gjerne bety at drevet er helt inn mot hekken.

Under kalibrering kan det velges at "0" viser at kavitasjonsplata og skrog er parallell.

Hos meg er 30% = parallell.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Det er fullt mulig å få visningen på instrumentet helt ute i forhold til faktisk plassering/vinkel (ihvertfall på nyere digitale drevindikatorer). Vet ikke hvor stor feilen blir på en eldre Alpha/bravo eller VP. Derfor ville jeg sjekket med noe som en båtshake ned til drevet og til skrogets bunn for å sjekke hva som er flatt skrog/anti-ventilasjonsplate.

 

Men viktigst er hvordan dette oppfører seg! IKKE begunn med å se på indikatoren. Båten skal kjøres slik at den går riktig. Deretter kan du lese av hvordan det ser ut på trim indikatoren.

Link to post
Share on other sites

Hvis den bunner på -4 er typisk 0 rundt nøytral hvis akterspeilet er noenlunde normalt vinklet. Min erfaring er st det er relativt sjelden at sjøen er snill nok til at jeg har brukt powertrim for å optimalisere topphastighet. Som regel kjørte jeg rundt null og kanskje -2 + mye flaps ved grov sjø.

Link to post
Share on other sites

Erfaringa så langt i år er at -4 gir mest fart, god oversikt med lav baug og at dette er så lang som tilt går. MEN, får ta dette med ei klype salt og teste meir neste år. Skal sjekke når båten er på land kva visning er når antikav.plate er i plan med underskrog. Takk for tips så langt.

Ikke heng deg for mye opp i tallet. For at du skal stole på det må du kalibrere tallet mot hekkens vinkel. Da først kan du si at -4 er korrekt. Men det sagt så er dette med å føle seg frem, finne riktig/best flyt ikke til å undervurdere, så du har sikkert rett i at -4 er best på din båt og med din indikator. På samme båt med samme drev og motor med en annen induikator kan det hende det er alt fra -6 til 0 som er det riktige, Avhengig av kalibrert utgangspunkt. Står i manualene hva som er riktig tall i forhold til hekkens vinkel.

 

Ellers en annen digresjon er at jo større og tyngre båt, jo mindre rolle spiller tilten/trimen. Man ender ofte med å ha drevene helt innerst. Derimot er trimplanene veldig effektive til aktiv hjelp av forskjellige forhold, inklusive å komme fortere i plan. "Små" båter har veldig god effekt av tilt/trim. Min 27 foter blir veldig påvirket, på min 37 foter spiller det nærmest ingen rolle, f.eks

Link to post
Share on other sites

Det er jo en god tanke, men har neppe stor praktisk betydning. Universalleddet takler mye, og så rett at det ikke er bevegelse i det hele tatt er det vanskelig å sette det. Men Volvo har jo satt en grense, i strandmodus oppgir de at du kun kan kjøre på lavt turtall. Men for å komme dit må du jo holde inn en ekstra knapp, så det er ingen fare for at du går for langt ved et uhell så lenge indikatoren er satt rett. Bare trim båten med god samvittighet :-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Under transport til vinteropplag sist søndag var det perfekte forhold med flatt vann i Oslofjorden. Prøvde å trimme litt og syntest det var ganske "hørbart" på gange til motor når trim viste -3. Men i 26 knop på flatt vatn virka det som om trim ikkje var så nøye, hadde forventa meir effekt av det. Båten var forøvrig tømt for alt utstyr og puter, mm.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...