Jump to content

Hvordan feilsøke. hvordan styre båten

båtfyren

Recommended Posts

I helgen var det flott vær som er perfekt for båtliv. Gleden var stor når det viste seg at den nye turbo gjorde susen og fikk meg opp i fart.

Gleden varte ikke lenge.

Båten gikk i plan men blir kastet lett til hver side som en kork. bølger som er rimelig små sideveis gjør at den slinger fælt og alt som er løst om bord bli kastet rundt.

På rattet er det noe dødgang før den tar tak i drev. ca 5 cm.

Hvordan skal jeg feilsøke i styresystemet ? Hvordan kan jeg finne frem til hvor slarken er i drevet ? Jeg har for mye slark og det ødelegger gleden med flotte dager. 

Hvis det blir anbefalt å nytte styre sylinder ol, bør jeg gå for original eller er det noe nytt som bør vurderes ? 

Når jeg skal i plan legger jeg drevet helt inn (-6) flaps helt ned og øker turtall til jeg er "oppå". da regulerer jeg flaps ned til en behagelig gange hvor jeg skjærer bølger. turtall blir trimmet ned til 32-3400 (vp 41)

Trim på drev rører jeg ikke før neste gang jeg skal på land hvor drevet blir trimmet helt opp.

Er dette noenlunde riktig ?

Kan noen gi meg en link, forklaring ol som påpeker mine feil.

Så langt har mitt båtliv vært preget av mange mareritt turer hvor ting feiler og siste ting var i helgen hvor sjøvannsfilter lokket (2mnd gammelt) lakk som ei sil. Det eneste som har vært stort sett fantastisk er når vi kommer frem og båten er fortøyd for storm, fendere ute, ungene ned til sjøen og hunden jager måker. Da kjenner jeg båtlivet sitt på det beste.

Men vi må hjem og det gnager hver gang.

Kan du hjelpe meg med mine spørsmål. Alle bidra vil bli satt veldig stor pris på.

Uten å vite båttype svarer jeg litt i blinde. Men hvis båten skjærer fra side til side i plan, og du kjører drevet helt inn, kan det være at du presser baugen for mye ned og at den da fører båten for mye. Jeg har en Viksund 340 med to maskiner på drev. Kjører drevene som regel i 0 stilling og justerer til -2 til +2 for finjustering. Ved max turtall/fart må jeg ha drevene i + stilling, hvis ikke er båten umulig å styre...

Er ikke sikker på hvor slakken oppstår, men sjekk om forbindelse mellom innvendig styrestag på drev er uten slakk i feste til styresylinder. Er det nok olje på styresystem?

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

.. synes også det høres ut til at baugen trimmes for langt ned..   også greit å kjøre opp flapsen helt og bruke de kun til sideveis justering , og justere baug opp/ned hovedsaklig med drevet. 

Men som det sies over , stor forskjell mellom skrog / motorer / vektfordeling / bølger osv 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

men drev tiltet helt inn og flaps helt ned moser du jo baugen ned i vannet. det er ikke rart den blir litt motbydelig å styre da. 

Prøv å tilte ut drev(ene) og som sagt bruk kun flaps til å justere båten sideveis så tror jeg du får en helt annen båt å kjøre, og samtidig vil den gå litt fortere, og bruke mindre suppe. :)

Redigert av Navic II (see edit history)

Takk for alle innspill, det er riktig at baugen er lavt nede og jeg skiver rikelig med vann men trodde det var for det bedre.

Skal heve opp baugen betraktelig i helgen.

Noen som har mer innput om feilsøking av styring ?

Som det ble nevnt er lasting av båt viktig. Hvordan ser jeg om vekta er feil ?

Hvordan vet jeg hva som er båten sin oppførsel og ikke drevet ?

Er det noe kurs jeg kan ta for å få dette inn i blodet ?

Går mye på erfaring men båtførerprøven gir jo noe teori.  Og ser du holder til i Stavanger , da kan du jo sjekke ut Båtskolen Poseidon, mange herfra som har tatt D5L kurs der 

Du får komme tilbake med referat når har fått prøvd litt mer med høyere baug osv

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Om jeg kjører drevet helt ned på min båt blir den omentrent umulig å styre i plan. Baugen skjærer ut og det blir bare tull. Ingen vits i å trimme drevet mer inn en det som skal til for at båten ikke ligger å hiver opp og ned med baugen på flat hav. Flaps bruker jeg kun til å rette opp båten så aldri mer en en av gangen er i bruk. Jo mer våt flate en har jo saktere går båten når den er i plan. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...