Jump to content

Lade 180A batterier med 80A dynamo?


Mar10n

Recommended Posts

Det er lov å sette spørsmålstegn TB22 :smiley:

 

Det er ihvertfall ikke vanlig å skille hvert enkelt batteri i en batteribank.  "Kostnaden" ved å gjøre det, med ekstra kabler, dioder, brytere og hva man nå trenger for å få dette til å fungere i praksis, veier ikke opp for den lille risikoen for at ett av batteriene skulle ødelegge hele banken.  Det skjer så sjelden, og i tilfelle helst når batteriene allikevel er gamle og modne for utskifting.  Som sagt så snakker vi om vanlige bly/syre batterier og ikke enkeltceller i en lithiumpakke. 

 

Skulle du komme i skade for å få noen batterier som er eldre enn andre i banken din så vil det ikke nødvendigvis si at hele banken er ødelagt. 

 

Det vil være mye "hassle" forbundet med å behandle hvert batteri for seg, sørge for å lade, monitorere og bytte de enkeltvis når de er dårlige osv.  Hvordan skal man overvåke tilstanden på hvert enkelt batteri?  Det måtte i tilfelle være å kjøre en belastningstest på hvert enkelt batteri fra tid til annen, det er den eneste helt sikre måten å måle tilstanden på.  Men det er vel ingen praktisk farbar vei for det aller fleste av oss. 

 

Så, derfor tar nok de fleste av oss den enkle utveien å se hele pakken under ett.

 

 

Ingen garanti for at alle er 100% over tid ...

Enig med deg der, du kan vel heller si at man har en garanti for det motsatte.  Ingen batterier forblir 100% over tid.  Batterier forbrukes over tid, til de ikke lenger har god nok kapasitet og må kasseres.

Link to post

Men da har du ikke startet med like batterier. Batteriene er stemplet med produksjonsdato så det er da ikke noe problem å kontrollere. Har hatt parallellkoblede batterier i alle mine båter de siste 30 år uten at det har skapt problemer. Forbruksbatteriene jeg hadde i min siste seilbåt 3 x 180 At varte i 8 år før de tok kveld og det er vel ok levetid.

Link to post

A = strøm. Hvis en dynamo kan gi ut 100 A i marsjfart, vil det ta 1 time å lade et batteri på 100 Ah. Det er ikke vanskeligere enn det. :yesnod:

Mja, bare at man ikke kan presse 100Ah på et batteri ila. en time hvis den er utladet med 100Ah.

Det tar nok en god del lengre, pluss utjevning etter hvert siden man må opp i >107% for å topp-lade batteriene komplett.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Det er lov å sette spørsmålstegn TB22 :smiley:

 

Det er ihvertfall ikke vanlig å skille hvert enkelt batteri i en batteribank.  "Kostnaden" ved å gjøre det, med ekstra kabler, dioder, brytere og hva man nå trenger for å få dette til å fungere i praksis, veier ikke opp for den lille risikoen for at ett av batteriene skulle ødelegge hele banken.  Det skjer så sjelden, og i tilfelle helst når batteriene allikevel er gamle og modne for utskifting.  Som sagt så snakker vi om vanlige bly/syre batterier og ikke enkeltceller i en lithiumpakke. 

 

Skulle du komme i skade for å få noen batterier som er eldre enn andre i banken din så vil det ikke nødvendigvis si at hele banken er ødelagt. 

 

Det vil være mye "hassle" forbundet med å behandle hvert batteri for seg, sørge for å lade, monitorere og bytte de enkeltvis når de er dårlige osv.  Hvordan skal man overvåke tilstanden på hvert enkelt batteri?  Det måtte i tilfelle være å kjøre en belastningstest på hvert enkelt batteri fra tid til annen, det er den eneste helt sikre måten å måle tilstanden på.  Men det er vel ingen praktisk farbar vei for det aller fleste av oss. 

 

Så, derfor tar nok de fleste av oss den enkle utveien å se hele pakken under ett.

 

 

Enig med deg der, du kan vel heller si at man har en garanti for det motsatte.  Ingen batterier forblir 100% over tid.  Batterier forbrukes over tid, til de ikke lenger har god nok kapasitet og må kasseres.

Er et poeng der ja. 

Er selv i starten på en kraftpakke og der kobles ekstra/nye banker på eksisterende anlegg rimelig enkelt. https://www.victronenergy.com/battery-isolators-and-combiners/cyrix-battery-combiners

Victron systemet er snasent synes eg. Kan sitte med mobilen og lese av hvert enkelt batteri live. Edit: Dette er på hytta vel og merke

Redigert av TB22 (see edit history)
Link to post

10% reglen gjelder for landstrømladere, og tidligere for dynamoer uten ekstern regulering

som lader på overkommelig batterikapasitet passe for den dagens normal batterikapasitet.

Da vanlige 200 - 300Ah bly-syre.

10% reglen dreier seg da heller ikke om laderen og dynamoer,

men om (bly-syre) batterier, slik at den kan lades i akseptabel tid.

 

 

Flere har nevnt at landstrøm lading vil gå fint, men bare ta litt lenger tid.

Hva om jeg installerer forbruksbank på 4 x 180 = 720Ah (i tillegg til 100Ah startbatteri).

Landstrømladeren på 60Ah ligger under 10% regelen.

Har lest at batteriene kan ta skade av for lav ladespenning i forhold til total bank?

 

 

Riktig anbefaling ville være enten å øke ytelsen (elektrisk og mekanisk = en mye større dynamo)

eller/og å redusere strømmen ved hjelp av en regulator som kan strømbegrensning,

eller å redusere strømmen med en batteri-til-batteri-lader.

 

Ble interessert i batteri til batteri lader og har lest litt på nettet.

Vil det si at det er "første" batteribank som bruker sin spenning til å lade bank nr 2 eller går begge direkte fra regulatoren?

Hjelper det i praksis lasten på dynamoen? Vil tro at det i like lang tid er behov for høy spenning og at dynamoen dermed jobber tungt over samme tidsperiode?  Vil det hjelpe landstrømladeren og dets fravær av minimum 10% kapasitet?

Ellers er det en veldig interessant løsning.

 

Har funnet kun uoriginale dynamoer som kan øke kapasiteten på min motor. Dem er dessuten så dyre at det blir nok ikke aktuelt.

Vurderer å montere batterivelger med 2 forbruksbanker á 360Ah + 1 bank til start.

Regner med at det er greit nok for dynamoen men ble i tvil på landstrømladeren når total kapasitet blir 820Ah og langt over 10%?

Landstrøm må kunne lade alle batteriene uten manuell switch.

 

Flott med ytterligere innspill eller tips!

Begynner å se mørkt på i hele tatt å oppgradere kapasiteten hvis det er tvil om resultatet   :worry:

Link to post

Flere har nevnt at landstrøm lading vil gå fint, men bare ta litt lenger tid.

Hva om jeg installerer forbruksbank på 4 x 180 = 720Ah (i tillegg til 100Ah startbatteri).

Landstrømladeren på 60Ah ligger under 10% regelen.

Har lest at batteriene kan ta skade av for lav ladespenning i forhold til total bank?

 

 

Jeg snakker om termisk belastningen som dynamoen blir utsatt for.

Hvis laderen bare leverer 8% da tar det bare lengre.

Uansett finnes det batterier (f.eks. AGM) som helst lades rask for å unngå høy ladespenning over lang tid.

Husk: Laaaaang ladetid = laaaaang utjevningstid, kort ladetid = kort utjevningstid.

 

Ble interessert i batteri til batteri lader og har lest litt på nettet.

Vil det si at det er "første" batteribank som bruker sin spenning til å lade bank nr 2 eller går begge direkte fra regulatoren?

Hjelper det i praksis lasten på dynamoen? Vil tro at det i like lang tid er behov for høy spenning og at dynamoen dermed jobber tungt over samme tidsperiode?  Vil det hjelpe landstrømladeren og dets fravær av minimum 10% kapasitet?

Ellers er det en veldig interessant løsning.

 

BB-ladere arbeider akkurat som landstrømladere, bare med en annen enn 230VAC som primærspenning.

Den henter "arbeidsspenningen" fra en kilde (f.eks. startbatteri => når enten motoren går og dynamoen / eller en lader/solceller mm. "produserer" spenning).

BB begrenser strømmen iht. sin maksimale effekt.

Dvs. er den f.eks. innstilt/beregnet for maks 60A da belastes primærbatteriet/primærkilden/dynamoen/landstrømladeren med ikke mer enn 60A.

Tenker du deg nå en 80A-dynamo da trenger den ikke å levere mer enn 60A (startbatteriet trekker ikke mye siden slik pleier å være konstant fulladet.

Så vill dynamoen blir avlastet hvis vi snakker om maks ytelse, ja.

Praktisk sett må man se på effektkurven av selve dynamoet siden BB vill suge, akkurat som tomme batterier ville gjøre.

Arbeider dynamoen hovedsakelig innenfor noe ugunstig turtall da bør BB-laderen velges slik at den kan optimalisere der også.

BBU kan da f.eks. fjernstyres og reduseres med 50% etter behov (f.eks. BB1260 fra 60 til 30A maks belastning. Eller BB1230 fra 30 til 15A. mm.)

 

Har funnet kun uoriginale dynamoer som kan øke kapasiteten på min motor. Dem er dessuten så dyre at det blir nok ikke aktuelt.

Vurderer å montere batterivelger med 2 forbruksbanker á 360Ah + 1 bank til start.

Regner med at det er greit nok for dynamoen men ble i tvil på landstrømladeren når total kapasitet blir 820Ah og langt over 10%?

Landstrøm må kunne lade alle batteriene uten manuell switch.

 

Det er ikke bra for batteriene hvis du deler dem opp, fordi vanligvis mister folk kontroll ved lading og utlading.

Skeiv utlading og lading fører til ujevnt bruk og dermed ujevn slitasje.

 

Skal du opp i batteribanken bør du også opp med ladesystemet.

 

"Dyrt" er forresten et begrep som jeg synes er helt feil i dette tilfellet fordi det er båtene som er dyre.

Et passe ladesystem pleier å koste bare 0,5 - 5% av hele båtprisen.

Så synes jeg at dette argumentet er helt feil senest hvis man ser hva bunnstoff, puter, øl og pizza koster.

 

Et bra ladesystem holder ofte i mange år, og man er avhengig av det så sant man ønsker fred og ro.

Hele resten er bare pynt og ofte også unødvendig luksus.

 

Flott med ytterligere innspill eller tips!

Begynner å se mørkt på i hele tatt å oppgradere kapasiteten hvis det er tvil om resultatet   :worry:

 

Ingen grunn for det.

Det er bare å ta en prat med dama, kvinner har nemlig ofte noe bedre forståelse for nødvendigheter enn mange menn tror. :thumbsup:

Ha en fin dag!

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...