Mar10n Startet 12.Juni.2016 Del på Facebook Startet 12.Juni.2016 Skal bytte ut batteribanken til forbruk og vurderer å øke kapasiteten. Har i dag 4 x 115A batteribank som lades av 80A dynamo/regulator eller 60A landstrømlader. Er det greit å bytte til 4 eller 5 stk 180A batterier? Vil regulator/lader klare å topplade batteriene? Har hørt at det kan være en utfordring uten ny regulator el.l.? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 12.Juni.2016 Del på Facebook Svart 12.Juni.2016 Landstrøm lader vil klare det, tar bare litt lengere tid, ideelt skulle du hatt 90amp lader. Dynamo tørr jeg ikke uttale meg om, men det er klart den vil få mye å gjøre hvis batteripakken din er ganske tom, kan gå varm. Jeg vil tro det går bra. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Juni.2016 Del på Facebook Svart 12.Juni.2016 Det går fint det. Men hvis du har trekt ut 500Ah av banken din tar det sin tid å få fulladet den. Selv med ekstern regulator kan du ikke regne med full ladestrøm helt til batteriene er fulladet. Hvor mye du i tilfelle får ladet opp før strømmen begynner å avta (med ekstern regulator altså) vet jeg ikke. Dersom du skal bruke dynamoen med intern regulator må du regne med at strømmen faller vesentlig allerede etter et en time eller to for motor. Strømmen vil da fortsette å falle mot f.eks. 3 eller 5A mens dynamoen lader. Hvor lang ladetid du får blir umulig å si uten å kjenne grafen til ladekarakteristikken, men til slutt vil batteriene være fulladet (så sant regulatoren har høyt nok set-punkt). Men i praksis vil du nok være fremme lenge før den tid. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Teerex Svart 12.Juni.2016 Del på Facebook Svart 12.Juni.2016 Husk at batterier oppgis i Ah og ikke A slik som dynamoen. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mar10n Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 Takk for påminnelsen, Teerex. Forkortelsene går fort i surr når man ikke driver med slikt til daglig Slik jeg oppfatter vil landstrøm laderen klare topplading med god nok tid til rådighet. Vil normalt ligge hele uken for å lade mot helge-tur så da er det ferie med daglig bruk som kan bli utfordringen. Bør jeg i så tilfelle installere ekstern regulator på dynamoen? Større dynamo også eller er ikke det like viktig? Det var noen som nevnte størrelsen på selve batteriene og at jeg bør bruke flere mindre enn få store på 180Ah. Er det irrelevant? Altså ikke fare for at dynamoen går varm men heller at den slutter å levere nok strøm for tidlig? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Juni.2016 Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 Med ekstern regulator kan dynamoen bli for varm. Noen regulatorer har en funksjon som stopper ladingen intill temp i dynamo har falt. Noen regulatorer har også mulighet til å tilpasse ladestrømmen for å unngå overoppheting. Det er uansett viktig at dynamoen får god kjøling. Hvis du søker litt på dette temaet har du lesestoff langt inn i neste år. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bårdp Svart 13.Juni.2016 Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 Med en så stor batteribank vil nokk dynamoen din få nokk å puske med selv med den eksisterende regulatoren. Skal du gå for større dynamo må du også se på hvor mye dynamoreima de tåler. Mange som har montert diger dynamo og opplevd at reima kun varer kort tid etter dette. Jeg ville ha prøvd først med dynamoen slik den er, tror nokk det vil fungere fint. Jeg kan ikke se hvorfor en skulle ha flere små batterier isteden for færre store. Må nå kun være at de er lettere å bære. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 13.Juni.2016 Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 (redigert) 10% reglen gjelder for landstrømladere, og tidligere for dynamoer uten ekstern reguleringsom lader på overkommelig batterikapasitet passe for den dagens normal batterikapasitet.Da vanlige 200 - 300Ah bly-syre. 10% reglen dreier seg da heller ikke om laderen og dynamoer, men om (bly-syre) batterier, slik at den kan lades i akseptabel tid. Ren teknisk burde landstrømladeren alltid kunne lade raskere,dvs. at ladetiden reduseres => bruk helst en kraftigere lader. Dynamoer er helt noe annet.Vi kan selvfølgelig hevde at den "burde" kunne tåle det den er stemplet med,men da må vi også spørre om hvor lenge den ska tåle maks belastning.En forbrenningsmotor, f.eks., tåler også å arbeide konstant og på full guffe.Men unntatt industriell bruk ville vel "ingen" komme på ideen å kjøre bilen sin konstant i første giret og med full gass.Dynamoer er slitedeler.Slik lever bare så lenge som de gjennomsnittlig gjør når den ikke blir belastet med maks last/temperatur og turtall.Nettopp derfor er alle bil-dynamoer beregnet med ca. 30%, men maks. 50% av kjøretøyets strøm-krav. Så, hvorfor mener nå noen at man kan få lov å -kreve- at dynamoer på båt,som ikke er noe annet enn dynamoer på bil,omsider "må" kunne arbeide mot 3 - 4 ganger mer belastning enn på bil som ikke en gang har forbruksbatterier? Det finnes mange diskusjoner, tråder, og teorier.Men teknisk sett skulle dynamoens kapasitet ikke regnes særlig høyere i forhold enn med 30%.Vi pleier å regne med 25% = omtrent 4x 80(A) = 320Ah batterikapasitet,med god kjøling og bra dynamo er man også litt frekk og snakker om kanskje 400 - 500 trygge Ah = ca. 60%.Men straks det dreier seg om batterier med lite motstand og høy mottakelighet er det slutt med vennligheten.Dette gjelder også for slike forhold som diskuteres her.5x 180Ah blir noe med 900Ah, og en strømtrekk av minst 150A på tomme batterier (30A per stykke, trolig mer),og det t.o.m. med dårlige batterier og høy indre motstand.Denne omtalte dynamoen ville altså gå på sin maksimale ytelse, også uten ekstern regulator,og det fra første til siste delen av effektbåndet. Dette går, hvis det ikke er snakk om en billig-dynamo,spørs er bare hvor lenge og om man vill risikere noe. Riktig anbefaling ville være enten å øke ytelsen (elektrisk og mekanisk = en mye større dynamo)eller/og å redusere strømmen ved hjelp av en regulator som kan strømbegrensning,eller å redusere strømmen med en batteri-til-batteri-lader. Nå kommer det sikkert "15 mann" på bane som forteller hvor fint det funker hos dem,men jeg og mange andre kan fortelle om mange flere der det ikke gikk så bra.Det jeg vill si er at man ikke burde anbefale alminnelig pga. en mening, men mht. tekniske bakgrunn.Og da bør man satse på garantert sikkerhet, men ikke på kanskje og lotteri....tenker jeg.Jørg Redigert 13.Juni.2016 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Jonas78 Svart 13.Juni.2016 Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 Hadde vært artig om noen hadde testet disse... http://www.makspower.no/index.php/contact/lifepo4-utklasser-agm-og-gel-batterier Jeg lurer på dette selv, men mine batteri er ikke moden enda, så jeg venter... Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
StorStas Svart 13.Juni.2016 Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 Mar10n, Et rimelig alternativ, ikke det mest elegante dog, kan være å dele opp batteriene i to eller tre banker med en vendebryter (hensyntatt Jørg's anbefalinger på maks. bank-størrelse ovenfor). Hvis det ellers ikke blir et "hassle" å passe på å velge riktig batteribank hele tiden da. Du får ihvertfall ned størrelsen på hver enkelt bank, og har allikevel mye kapasitet med ut på tur. Og helst hvis landstrømsladeren din har flere tilgjengelige utganger så du kan lade alt samtidig fra landstrøm. Støtter ellers de som mener at dynamoen din kommer til å slite med én så stor batteribank. Symptomene på overbelastning kommer ikke nødvendigvis med en gang. Det kan gå bra en stund, men levetiden for dynamoen vil kunne bli veldig redusert. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 13.Juni.2016 Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 Du kan jo og kjøpe en slik fra Elfa og bare montere på dynamoen. Koble i serie med magnetiseringsstrømmen i dynamoen da får den en pause når den blir for varm. https://www.elfa.se/sv/termostat-90-elmwood-sensors-2455r-01000076/p/13791357?q=termostat&page=19&origPos=36&origPageSize=50&simi=97.68 Sitér dette innlegget Link to post
Mar10n Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 Mange gode innspill som gjør at jeg må revurdere alternativene. Har forstått av man bør begrense belastningen på dynamo for å være sikker. Ser helt klart muligheten for overbelastning og at den kan slite med å lade batteriene på vanlig tur. Forslag fra StorStas er en mulig variant. Ulempen er vel at også forbruket (altså lading OG forbruk) er på helt adskilte banker og må switches fra tid til annen? Et godt forslag for å spare kostnader som jeg skal ta til betraktning. Jeg en ny motor med "multirem" som skal tåle en del belastning. Har også mulighet for å montere på ekstra dynamo med spesielt "kit" for å supplere. Skal sjekke men tror det er dyrt, spesielt med behov for fagfolk for å beholde garantien. Jeg har lenge sett på Lithium teknologien og ser klare fordeler men dessverre er fortsatt prisen 3 ganger til tross for at dem leverer "dobbel" kapasitet. Usikker på om jeg forstår helt hvordan Elfa termostaten fungerer? Den vil kanskje ivareta dynamoen med tanke temperatur/belastning men det vil vel igjen forsinke selve ladingen og mulighet for å fylle opp batteriene? Ikke umulig det fungerer. Jeg har bare ikke vært borte i noe slikt før. Skulle gjerne ha økt kapasitetene men ser at det er flere utfordringer enn først antatt. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 13.Juni.2016 Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 Med å bruke en termostat på selve dynamoen vil du få ladet det dynamoen tåler uten å brenne opp. Det er i grunnen det samme en ekstærn regulator med temperaturføler på dynamoen gjør. Disse termostatene fås i mange forskjellige temperaturer og vil ikke gjøre noe annet en å beskytte dynamoen mot å brenne opp. Ladetiden blir nå uansett så lang som det dynamoen klarer. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 13.Juni.2016 Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 (redigert) Med å bruke en termostat på selve dynamoen vil du få ladet det dynamoen tåler uten å brenne opp. Er det ikke slik at dynamoen kan bli ødelagt hvis den kobles fra batteriet når motoren går (av for høy spenning kanskje), eller er det bare tull? Redigert 13.Juni.2016 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Juni.2016 Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 Ja, dersom du kobler fra den tykke plusskabelen som går mellom dynamo og batterier når motoren går, er det stor sjanse for dynamohavari Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bårdp Svart 13.Juni.2016 Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 (redigert) Er det ikke slik at dynamoen kan bli ødelagt hvis den kobles fra batteriet når motoren går (av for høy spenning kanskje), eller er det bare tull? Jeg har da aldri foreslått å koble fra dynamoen. Om en ikke vet forskjellen på hovedstrømm og magnetisering bør en kanskje ikke delta i debatter om elektriske ting. Redigert 13.Juni.2016 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 13.Juni.2016 Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 (redigert) Var viss jeg som ikke leste skikkelig hva du skrev :-) Beklager mitt dumme spørsmål... Redigert 13.Juni.2016 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Juni.2016 Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 Om en ikke vet forskjellen på hovedstrømm og magnetisering bør en kanskje ikke delta i debatter om elektriske ting. Så så Bård, det er jo gjerne det man lærer av da Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
TB22 Svart 14.Juni.2016 Del på Facebook Svart 14.Juni.2016 Har regulatoren oversikt på pr batteri nå dere kobler de paralellt? At ikke det ikke oppstår forskjeller på batteriene under lading, forbruk? Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
StorStas Svart 14.Juni.2016 Del på Facebook Svart 14.Juni.2016 TB22: regulatoren behøver ikke ha oversikt pr. batteri. Parallellkobling i sin natur gjør at det aldri oppstår forskjeller som må utjevnes. Hverken under lading eller forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 14.Juni.2016 Del på Facebook Svart 14.Juni.2016 Jo, men det forutsetter at alle celler/batterier ved sine fulle fem. Ville det ikke vært fordel å dele de inn i banker? istedet for å samle alle eggene i en kurv.. Mulig eg e blitt lipoifisert, der er det kritisk at hver celle blir balansert og overvåket. Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
StorStas Svart 14.Juni.2016 Del på Facebook Svart 14.Juni.2016 Det er ingen ting i tråden som tyder på at vi snakker om lithium batterier her. Vanlige og friske bly/syre batterier har for alle praktiske formål ikke noen problemer med å bli parallellkoblet. Lurer ellers på om du kanskje blander mellom parallell- og seriekobling her. Hvis det var snakk om lithium og hvis det var snakk om seriekobling, så ville det vært snakk om BMS (Battery Management System) som gjør det du sannsynligvis tenker på. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 14.Juni.2016 Del på Facebook Svart 14.Juni.2016 Nå eksploderer ikke blybatterier i like stor utstrekning som LiPo. Så lenge en parallellkobler like batterier til en bank går det helt utmerket og en er da sikker på at alle batterier belastes og lades likt. Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 14.Juni.2016 Del på Facebook Svart 14.Juni.2016 Vanlige og friske bly/syre batterier har for alle praktiske formål ikke noen problemer med å bli parallellkoblet. Ja, det var det da. Mister jo oversikten på hvem som er friske og om noen begynner å ta kveld. Ingen garanti for at alle er 100% over tid og det er vel her jeg prøver å få fram et poeng ved å koble så mange sammen. Men ingen elguru, så dere har vel kontroll her. Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Bårdp Svart 14.Juni.2016 Del på Facebook Svart 14.Juni.2016 Om en starter med like batterier som er parallellkoblet vil de slites og eldes likt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.