Jump to content

Lade 180A batterier med 80A dynamo?


Mar10n

Recommended Posts

Skal bytte ut batteribanken til forbruk og vurderer å øke kapasiteten.

 

Har i dag 4 x 115A batteribank som lades av 80A dynamo/regulator eller 60A landstrømlader. Er det greit å bytte til 4 eller 5 stk 180A batterier?

 

Vil regulator/lader klare å topplade batteriene?

Har hørt at det kan være en utfordring uten ny regulator el.l.?

 

Link to post

Det går fint det. Men hvis du har trekt ut 500Ah av banken din tar det sin tid å få fulladet den. Selv med ekstern regulator kan du ikke regne med full ladestrøm helt til batteriene er fulladet. Hvor mye du i tilfelle får ladet opp før strømmen begynner å avta (med ekstern regulator altså) vet jeg ikke.

 

Dersom du skal bruke dynamoen med intern regulator må du regne med at strømmen faller vesentlig allerede etter et en time eller to for motor. Strømmen vil da fortsette å falle mot f.eks. 3 eller 5A mens dynamoen lader. Hvor lang ladetid du får blir umulig å si uten å kjenne grafen til ladekarakteristikken, men til slutt vil batteriene være fulladet (så sant regulatoren har høyt nok set-punkt). Men i praksis vil du nok være fremme lenge før den tid.

Link to post

Husk at batterier oppgis i Ah og ikke A slik som dynamoen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Takk for påminnelsen, Teerex. Forkortelsene går fort i surr når man ikke driver med slikt til daglig

 

Slik jeg oppfatter vil landstrøm laderen klare topplading med god nok tid til rådighet.

Vil normalt ligge hele uken for å lade mot helge-tur så da er det ferie med daglig bruk som kan bli utfordringen.

 

Bør jeg i så tilfelle installere ekstern regulator på dynamoen?

Større dynamo også eller er ikke det like viktig?

 

Det var noen som nevnte størrelsen på selve batteriene  og at jeg bør bruke flere mindre enn få store på 180Ah. Er det irrelevant?

 

Altså ikke fare for at dynamoen går varm men heller at den slutter å levere nok strøm for tidlig?

Link to post

Med ekstern regulator kan dynamoen bli for varm. Noen regulatorer har en funksjon som stopper ladingen intill temp i dynamo har falt. Noen regulatorer har også mulighet til å tilpasse ladestrømmen for å unngå overoppheting. Det er uansett viktig at dynamoen får god kjøling.

 

Hvis du søker litt på dette temaet har du lesestoff langt inn i neste år.

Link to post

Med en så stor batteribank vil nokk dynamoen din få nokk å puske med selv med den eksisterende regulatoren. Skal du gå for større dynamo må du også se på hvor mye dynamoreima de tåler. Mange som har montert diger dynamo og opplevd at reima kun varer kort tid etter dette. Jeg ville ha prøvd først med dynamoen slik den er, tror nokk det vil fungere fint.

Jeg kan ikke se hvorfor en skulle ha flere små batterier isteden for færre store. Må nå kun være at de er lettere å bære.

Link to post

10% reglen gjelder for landstrømladere, og tidligere for dynamoer uten ekstern regulering
som lader på overkommelig batterikapasitet passe for den dagens normal batterikapasitet.
Da vanlige 200 - 300Ah bly-syre.

10% reglen dreier seg da heller ikke om laderen og dynamoer,

men om (bly-syre) batterier, slik at den kan lades i akseptabel tid.

 

Ren teknisk burde landstrømladeren alltid kunne lade raskere,
dvs. at ladetiden reduseres => bruk helst en kraftigere lader.

 

Dynamoer er helt noe annet.
Vi kan selvfølgelig hevde at den "burde" kunne tåle det den er stemplet med,
men da må vi også spørre om hvor lenge den ska tåle maks belastning.

En forbrenningsmotor, f.eks., tåler også å arbeide konstant og på full guffe.
Men unntatt industriell bruk ville vel "ingen" komme på ideen å kjøre bilen sin konstant i første giret og med full gass.

Dynamoer er slitedeler.
Slik lever bare så lenge som de gjennomsnittlig gjør når den ikke blir belastet med maks last/temperatur og turtall.
Nettopp derfor er alle bil-dynamoer beregnet med ca. 30%, men maks. 50% av kjøretøyets strøm-krav.

Så, hvorfor mener nå noen at man kan få lov å -kreve- at dynamoer på båt,
som ikke er noe annet enn dynamoer på bil,
omsider "må" kunne arbeide mot 3 - 4 ganger mer belastning enn på bil som ikke en gang har forbruksbatterier?

 

Det finnes mange diskusjoner, tråder, og teorier.
Men teknisk sett skulle dynamoens kapasitet ikke regnes særlig høyere i forhold enn med 30%.
Vi pleier å regne med 25% = omtrent 4x 80(A) = 320Ah batterikapasitet,
med god kjøling og bra dynamo er man også litt frekk og snakker om kanskje 400 - 500 trygge Ah = ca. 60%.

Men straks det dreier seg om batterier med lite motstand og høy mottakelighet er det slutt med vennligheten.
Dette gjelder også for slike forhold som diskuteres her.
5x 180Ah blir noe med 900Ah, og en strømtrekk av minst 150A på tomme batterier (30A per stykke, trolig mer),
og det t.o.m. med dårlige batterier og høy indre motstand.

Denne omtalte dynamoen ville altså gå på sin maksimale ytelse, også uten ekstern regulator,
og det fra første til siste delen av effektbåndet.

Dette går, hvis det ikke er snakk om en billig-dynamo,
spørs er bare hvor lenge og om man vill risikere noe.
 

Riktig anbefaling ville være enten å øke ytelsen (elektrisk og mekanisk = en mye større dynamo)
eller/og å redusere strømmen ved hjelp av en regulator som kan strømbegrensning,
eller å redusere strømmen med en batteri-til-batteri-lader.

 

 

Nå kommer det sikkert "15 mann" på bane som forteller hvor fint det funker hos dem,
men jeg og mange andre kan fortelle om mange flere der det ikke gikk så bra.

Det jeg vill si er at man ikke burde anbefale alminnelig pga. en mening, men mht. tekniske bakgrunn.
Og da bør man satse på garantert sikkerhet, men ikke på kanskje og lotteri.
...tenker jeg.

:seeya:
Jørg

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Mar10n,

 

Et rimelig alternativ, ikke det mest elegante dog, kan være å dele opp batteriene i to eller tre banker med en vendebryter (hensyntatt Jørg's anbefalinger på maks. bank-størrelse ovenfor).  Hvis det ellers ikke blir et "hassle" å passe på å velge riktig batteribank hele tiden da.  Du får ihvertfall ned størrelsen på hver enkelt bank, og har allikevel mye kapasitet med ut på tur.  Og helst hvis landstrømsladeren din har flere tilgjengelige utganger så du kan lade alt samtidig fra landstrøm.

 

Støtter ellers de som mener at dynamoen din kommer til å slite med én så stor batteribank.  Symptomene på overbelastning kommer ikke nødvendigvis med en gang. Det kan gå bra en stund, men levetiden for dynamoen vil kunne bli veldig redusert.

Link to post

Mange gode innspill som gjør at jeg må revurdere alternativene.

Har forstått av man bør begrense belastningen på dynamo for å være sikker.

Ser helt klart muligheten for overbelastning og at den kan slite med å lade batteriene på vanlig tur.

 

Forslag fra StorStas er en mulig variant. Ulempen er vel at også forbruket (altså lading OG forbruk) er på helt adskilte banker og må switches fra tid til annen?

Et godt forslag for å spare kostnader som jeg skal ta til betraktning.

 

Jeg en ny motor med "multirem" som skal tåle en del belastning.

Har også mulighet for å montere på ekstra dynamo med spesielt "kit" for å supplere.

Skal sjekke men tror det er dyrt, spesielt med behov for fagfolk for å beholde garantien.

 

Jeg har lenge sett på Lithium teknologien og ser  klare fordeler men dessverre er fortsatt prisen 3 ganger til tross for at dem leverer "dobbel" kapasitet.

 

Usikker på om jeg forstår helt hvordan Elfa termostaten fungerer?

Den vil kanskje ivareta dynamoen med tanke temperatur/belastning men det vil vel igjen forsinke selve ladingen og mulighet for å fylle opp batteriene?

Ikke umulig det fungerer. Jeg har bare ikke vært borte i noe slikt før.

 

Skulle gjerne ha økt kapasitetene men ser at det er flere utfordringer enn først antatt.

Link to post

Med å bruke en termostat på selve dynamoen vil du få ladet det dynamoen tåler uten å brenne opp. Det er i grunnen det samme en ekstærn regulator med temperaturføler på dynamoen gjør. Disse termostatene fås i mange forskjellige temperaturer og vil ikke gjøre noe annet en å beskytte dynamoen mot å brenne opp. Ladetiden blir nå uansett så lang som det dynamoen klarer.

Link to post

Er det ikke slik at dynamoen kan bli ødelagt hvis den kobles fra batteriet når motoren går (av for høy spenning kanskje), eller er det bare tull?

 

 

 

Jeg har da aldri foreslått å koble fra dynamoen. Om en ikke vet forskjellen på hovedstrømm og magnetisering bør en kanskje ikke delta i debatter om elektriske ting.

Redigert av Bårdp (see edit history)
Link to post

Det er ingen ting i tråden som tyder på at vi snakker om lithium batterier her.  Vanlige og friske bly/syre batterier har for alle praktiske formål ikke noen problemer med å bli parallellkoblet.  Lurer ellers på om du kanskje blander mellom parallell- og seriekobling her.  Hvis det var snakk om lithium og hvis det var snakk om seriekobling, så ville det vært snakk om BMS (Battery Management System) som gjør det du sannsynligvis tenker på.

Link to post

 Vanlige og friske bly/syre batterier har for alle praktiske formål ikke noen problemer med å bli parallellkoblet. 

Ja, det var det da. Mister jo oversikten på hvem som er friske og om noen begynner å ta kveld. Ingen garanti for at alle er 100% over tid og det er vel her jeg prøver å få fram et poeng ved å koble så mange sammen.

Men ingen elguru, så dere har vel kontroll her.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...