Jump to content

Bytte batteribank i båten til lithium


Bjoove

Recommended Posts

Tror batteribanken i seilbåten tok kvelden før helgen vedlikeholdsfrie syrebatteri 4 stk av 90ah. Paralellkoblet til både start og forbruk..

Hvert batteri måler L 350mm B 175mm H 175 Batterikassen er L 380 mm B 705mm H 210mm

Lurer på hvilke modifiseringer som bør gjøres hvis man bytter til lithiumsbank.

Der er montert følgende ladeutstyr

Dynamoen Valeo 14V 70 A

Solcelle Solarex 2 x 53 W

Vindgenerator Aero4gen LVM 412

Landstrømlader Dolphin 30A

Noen forslag til løsning ?

Link to post

Jeg tror det er vanskelig å gi en helt konkret "handleliste" som garantert vil fungere for deg.  Selv om lithium batterier har vært på markedet en stund, er det fremdeles ikke så altfor utbredt, og med noen potensielle fallgruver.  Her kommer bare noen tanker, utifra at jeg selv har gått i "lithium-fella" og skal montere forhåpentligvis i løpet av sommeren.

 

Du har kanskje sett denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/115400-prosjekt-bygge-lifepo4-batteripakke-for-bruk-i-b%C3%A5t/

Inspirerende lesing, spesielt om man vil gå for en DIY løsning. 

 

Hvis du tenker på en mer ferdig løsning, så gå for batterier med innebygged BMS med cellebalansering.  Innebygget BMS (Battery Management System) er viktig for å beskytte cellene inne i batteriet, så batteriet får et langt liv.  BMS må ha en rating som tåler maks av hva du kan finne på å belaste (f.eks. startmotor, vinsj og/el. thruster hvis det er aktuelt), sef. helst med en god margin.  Om du parallellkobler flere batterier kan hvert enkelt ha en tilsvarende svakere BMS, men da med risiko for at et gåent batteri vil gjøre at lasten på gjenværende BMS kan bli for høy.  Ser at f.eks. Seatronic løfter frem avansert BMS som et salgs-pre for sine batterier, det kan være verdt å sjekke ut.

 

Om du vil ha samme kapasitet som før, kan du klare deg med 200Ah lithium batterier.  Det vil gi deg ca. 180Ah tilgjengelig kapasitet, som er noenlunde det du ville hatt med nye bly/syre batterier på 360Ah.  Men nå er kanskje poenget å få bedre kapasitet, så da er det bare å finne skjæringspunktet mellom tilgjengelig plass i båten og tilgjengelig kapital :)  Ser f.eks. ut som du får plass til fire stk. av disse i batterikassen din: http://www.seatronic.no/batterier-c-59/skanbatt-lithium-batteri-p-5903

 

Avhengig av hvilken kapasitet du lander på, så bør du sjekke om landstrømsladeren din har tidsbegrensning for hvor lenge den vil lade maks.  Har f.eks. tidligere hatt en Waeco lader som hadde tidsbegrensning på 10 timer, som i ditt tilfelle ville holdt såvidt til en 300Ah lithiumbank.

 

Regulator på solceller, vindgenerator, dynamo og landstrømslader må gi lavere spenning enn hva som er maks for batteriene (som BMS kobler ut på).  Ellers vil du få en del andre utfordringer, som risiko for å stå med fulladede batterier men mørk båt fordi BMS har koblet ut.  Sannsynligvis ok allerede, men ha det på sjekklisten.  I samme gata så må du være obs på at hvis du lader ut batteriene for mye, vil BMS koble fra batteriene og du har en mørk båt.  Det er noe å være obs på spesielt når du har en felles bank til både start og forbruk.  For så vidt ikke helt ulik problemstilling fra det du har i dag, men med lithium så er dette enten av eller på mens bly/syre batterier gir seg mye saktere.  Kanskje verdt å vurdere en reserveløsning her, selv om det både kompliserer og fordyrer.

 

Gjennomgående så får dynamoen gjerne problemer med varmgang når man kobler til lithium batterier.  Disse batteriene tar imot alt som dynamoen kan gi, og det gjør at dynamoen går varm og får kraftig redusert levetid.  Her må man begrense ladestrømmen, og det er flere måter å gjøre det på: 
* Montere en egnet ekstern regulator med strømbegrensning. 
* Bruke en batteri-til-batteri lader mellom dynamo og batteri.
* Bytte til kraftigere og bedre dynamo. 
   ... og sikkert flere muligheter her. 

 

Ta ellers f.eks. kontakt med Jørg Becker på forumet her, han kan det som er verdt å vite om ladesystemer og selger mye av det som behøves.

Link to post

Holder på men samme problemstilling sjølv om dagane.

Lurer på om eg skal våga å gå veien med makspower 100ah 150a bms batterier.

Så må eg vel også montera ein ekstern regulator på dynamoen. enten PDAR, dynamo til batteri lader. Ser også at makspower har ein regulator som skal passa saman med batteria deira. Den skal ein visst kunne koble to dynamoer til. (rekner med det må ver dynamoer med ganske like egenskaper) 

 

Med ein 150A bms så må ein ikkje trekke eller lade med meir en 150A. Dei anbefaler 100A. Men når ein paralell kobler feks 2 av desse, så klarer dei 300A, (anbefalt 200A) 

 

Kommer til å følge nøye med på denne tråden, i håp om nokre gode tips :)   Eg linka min problem stilling i den andre tråden din.

 

Blir spennande å sjå kva du kjem fram til.

Link to post

Vedrørende Aero4gen LVM 412 vindgeneratoren. Er det montert en ekstern regulator med dumpload motstander?

 

I manualen virker det som om regulator er å anse som "anbefalt tilbehør" bare.

 

Dette er nemlig helt avgjørende sammen med Lithium. Bms'n vil bryte forbindelsen for å redde batteriet men om vindgeneratoren får løpe fritt ubelastet sender den farlig høy spenning ut til alle komponentene i båten. Jeg har målt 56V ubelastet på 12V vindgeneratoren jeg hadde før.

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...