Jump to content

Suzuki DF 5 får ikke kjøling


Buster'n

Recommended Posts

Hei

Jeg har en Suzuki DF5 som ikke får kjøling. Jeg har byttet impeller og sjekket at kanalene er åpne! Når jeg setter den i stamen og starter får jeg kontrollstråle, det virker som om at den bare tømmer impellerhuset og så er det stopp. Noen som har erfaring med dette?

Link to post

Når du sier "ikke får kjøling", betyr det at motoren går varm eller at kontrollstrålen uteblir eller forsvinner? Så lenge kanalene er åpne og impelleren sviver skal det jo strømme vann. Er huset rundt og over impelleren riktig montert og tett..? Hvor sikker er du på at kanalene faktisk er åpne? Hele veien.. Har du skylt igjennom den veien vannet skal gå? Sikker at det ikke er en forurensing som kan virke som en ventil om du sjekker med spyling "feil vei"?

 

-N-

Link to post

Jeg får kjøling og kontrollstråle som varer så lenge som det er vann i impellerhuset. Kan det være en pakning er gåen og gjør at jeg får trykk i kjølekanalen (kortslutning mellom kjøl/eksos.) jeg har ikke spylt vann inn, men blåst luft. Alt tyder på at det er åpen! Motoren går som en klokke, så toppakningen tror jeg er ok.

En små skader på o-ringen til impellerhuset, noe som jeg ikke tror har noen betydning siden jeg får kontrollstråle i starten.

Link to post

Her er jeg på tynn is..men jeg tror ikke det skal være bare en pakning som skiller eksos utløp og kanaler for kjølevann inn. Jeg vil tro det er innstøpt i stammen helt separate kanaler for vann inn og eksos (og vann ut). Er det lekk mellom disse må det vel være for at det er tært hull.

Sånne tæringer var det "noen" som hadde trøbbel med..men jeg husker ikke hvilke motorer det dreide seg om.

 

Kanskje du kan prøve å strupe på eksosutløpet for å se om du får bobler der kjølevannet skal inn?

 

Ellers går det jo an å håpe på å få et hint fra et verksted som jobber med påhengere..

Redigert av Solvind (see edit history)
Link to post

Har hatt vannstanden langt opp så det er ikke problemet. Ligger en pakning mellom stammen og motoren hvor det er mulighet får lekkasje, men denne pakningen ble byttet. Hva om at termostaten ikke åpner?

Ligger et ligger et rør ned gjennom stammen som skiller mellom eksos og kjøling. Motoren har ikke vært brukt mere enn maks 20 timer og ser veldig fin ut i kanalene, så tæring er utelukket. Har prøvd og sette trykk i kjølekanalene for og se om det kommer noe ut fra eksosen, men det var tett!

Link to post

Motoren har et kjølerør som den suger inn vann med fra impellerhuset og et eksosrør for eksos og litt kjølevann ut. Disse rørene har ingenting med hverandre å gjøre.

Mest sannsynlig er det vel saltavleiringer i kjølekanalene.
Har du prøvd å stake opp hullet til kontrollstrålen? har du truffet med kjølerøret i vannpumpen når du har montert undervannshuset?

Mvh Diddn

Link to post
  • 4 uker senere...

Har nå byttet simmeringen som ligger rundt akslingen i impellerhuset. Dette hjalp ikke. Tok av motoren og satte skrivemaskinen på akslingen, da kom det vann opp røret men det var ikke mye trykk. Kan det være at jeg har en toppakning som er gåen og at jeg får overtrykk i kjølekanalen, som da fører til at den blåser vannet i retur.. Alle kanaler er åpne i motoren.

Link to post
  • 3 år senere...
  • 1 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...