Buster'n Startet 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2016 Hei Jeg har en Suzuki DF5 som ikke får kjøling. Jeg har byttet impeller og sjekket at kanalene er åpne! Når jeg setter den i stamen og starter får jeg kontrollstråle, det virker som om at den bare tømmer impellerhuset og så er det stopp. Noen som har erfaring med dette? Link to post
Solvind Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Når du sier "ikke får kjøling", betyr det at motoren går varm eller at kontrollstrålen uteblir eller forsvinner? Så lenge kanalene er åpne og impelleren sviver skal det jo strømme vann. Er huset rundt og over impelleren riktig montert og tett..? Hvor sikker er du på at kanalene faktisk er åpne? Hele veien.. Har du skylt igjennom den veien vannet skal gå? Sikker at det ikke er en forurensing som kan virke som en ventil om du sjekker med spyling "feil vei"? -N- Link to post
Buster'n Svart 14.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Jeg får kjøling og kontrollstråle som varer så lenge som det er vann i impellerhuset. Kan det være en pakning er gåen og gjør at jeg får trykk i kjølekanalen (kortslutning mellom kjøl/eksos.) jeg har ikke spylt vann inn, men blåst luft. Alt tyder på at det er åpen! Motoren går som en klokke, så toppakningen tror jeg er ok. En små skader på o-ringen til impellerhuset, noe som jeg ikke tror har noen betydning siden jeg får kontrollstråle i starten. Link to post
Muren Motorsport Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 prøv å få vannstanden over vannpumpa. Link to post
Solvind Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 (redigert) Her er jeg på tynn is..men jeg tror ikke det skal være bare en pakning som skiller eksos utløp og kanaler for kjølevann inn. Jeg vil tro det er innstøpt i stammen helt separate kanaler for vann inn og eksos (og vann ut). Er det lekk mellom disse må det vel være for at det er tært hull. Sånne tæringer var det "noen" som hadde trøbbel med..men jeg husker ikke hvilke motorer det dreide seg om. Kanskje du kan prøve å strupe på eksosutløpet for å se om du får bobler der kjølevannet skal inn? Ellers går det jo an å håpe på å få et hint fra et verksted som jobber med påhengere.. Redigert 15.Juni.2016 av Solvind (see edit history) Link to post
Buster'n Svart 15.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Har hatt vannstanden langt opp så det er ikke problemet. Ligger en pakning mellom stammen og motoren hvor det er mulighet får lekkasje, men denne pakningen ble byttet. Hva om at termostaten ikke åpner? Ligger et ligger et rør ned gjennom stammen som skiller mellom eksos og kjøling. Motoren har ikke vært brukt mere enn maks 20 timer og ser veldig fin ut i kanalene, så tæring er utelukket. Har prøvd og sette trykk i kjølekanalene for og se om det kommer noe ut fra eksosen, men det var tett! Link to post
Solvind Svart 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Sorry...da vet jeg ikke. Jeg er ikke så altfor kjent med påhengere.. :-/ Link to post
Hydra Svart 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Er eventuelt sporkile på plass i akslingen.? Link to post
Buster'n Svart 16.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Sporkilen er på plass! Har sjekket to gangen Må være at det kommer trykk fra eksos i kjølekanalen på et eller annet vis. Finner nok ut av det! Link to post
Diddn Svart 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Motoren har et kjølerør som den suger inn vann med fra impellerhuset og et eksosrør for eksos og litt kjølevann ut. Disse rørene har ingenting med hverandre å gjøre. Mest sannsynlig er det vel saltavleiringer i kjølekanalene.Har du prøvd å stake opp hullet til kontrollstrålen? har du truffet med kjølerøret i vannpumpen når du har montert undervannshuset? Mvh Diddn Link to post
Buster'n Svart 8.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 Har nå byttet simmeringen som ligger rundt akslingen i impellerhuset. Dette hjalp ikke. Tok av motoren og satte skrivemaskinen på akslingen, da kom det vann opp røret men det var ikke mye trykk. Kan det være at jeg har en toppakning som er gåen og at jeg får overtrykk i kjølekanalen, som da fører til at den blåser vannet i retur.. Alle kanaler er åpne i motoren. Link to post
Lappe Svart 24.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 Hei. Fant du ut om dette var problemet? Jeg har motor med samme symptom. Link to post
hama.interior Svart 18.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2022 Gammel tråd,men legger til et mulig svar,likevel.. Impellerhuset kan være tett... Defekt.. gummi...gjerne smeltet gummi..kan tette sånn at vann ikke kommer inn i, eller ut av impellerhuset. Kontroller det nøye Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn