magnuje Startet 12.Juni.2016 Del på Facebook Startet 12.Juni.2016 (redigert) Da står første båtferie med en ettåring ombord for turen, andre uken i juli (ja, jeg vet). Planen er at jeg seiler båten ned til Tønsberg eller Strømstad og familien kommer på der. Så har vi en uke med meget korte dagsseilaser og fokus på opplevelser på land og ved bryggekanten. Min bedre halvdel føler seg mest komfortabel når vi ligger ved brygge om kvelden da det er lett å komme ut/inn med barnevogn osv, ellers ikke så mye krav til fasiliteter. Fine spisesteder er et pluss. Jeg ønsker også å prøve å unngå stresset med å finne ledig plass i gjestehavn så mye som mulig. Vil derfor prøve å ankomme havn tidlig på dagen eller booke på forhånd om mulig. Noen som har en formening om hvilket område som passer oss best? Ønsker også tips til fine steder å besøke og aktiviteter på land, samt hvordan vi kan legge opp turen for at det skal bli minst mulig stress i forhold til ledig plass i gjestehavner osv. Takk for all hjelp :) Redigert 12.Juni.2016 av magnuje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 12.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2016 Havner jeg har sett på fra Tønsberg; ø bolærne, havna, verdens ende, stauper, hvasser Havner rundt Strømstad: nord koster vestre havn, ekenås, resø, kyrkosund Sitér dette innlegget Link to post
Anabelle Svart 14.Juni.2016 Del på Facebook Svart 14.Juni.2016 Jeg har veldig sans for Østre Bolærne. Alltid fin stemning der, og fint å gå tur med barnevogn osv. Tror man kan reservere plass der. Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Sigurd Svart 14.Juni.2016 Del på Facebook Svart 14.Juni.2016 Glem Stauper i høysesongen. De svært få begrensa plassene du kan trille ei barnevogn mer enn 3 meter er alltid opptatt. Ellers tror jeg det er lettere å finne en plass på Verdens Ende enn på Bolærne når trykket setter inn i Juli. Sitér dette innlegget Link to post
Heatseeker Svart 14.Juni.2016 Del på Facebook Svart 14.Juni.2016 Hei. Vi koste oss veldig i Krukehavn ved sandøysund. Fine sandstrender, turmuligheter, litt som skjer og flere hyggelige restauranter. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 14.Juni.2016 Del på Facebook Svart 14.Juni.2016 Dette er vel som å banne i kjerka! Men å sørge for at den bedre halvdelen får et minst mulig problematisk båtliv kan være en god investering over tid, og da kan Docspot være en god greie på den tiden dere skal ut. Koster 10% mer tror jeg, men det kan være vel anvendte penger når man har spessielle behov. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Juni.2016 Del på Facebook Svart 14.Juni.2016 Et alternativ som gjør det mer fleksibelt for dere er å bytte ut barnevogn med bæremeis. Den minste gutten vår har vært med på overnattingsturer fra han var seks dager gammel, og det har aldri vært noe problem. Barnevogn har i imidlertid aldri hatt ombord. Med bæremeis står man gankse fritt når det gjelder topografien i land. Fokuset i den alderen var å ligge et sted i nærheten av ei strand, da var det stor lykke En annen ting vi prioriterete var å ligge på lite traffikerte, og kanskje ikke de mest populære stedene. Det kan jo bli litt så som så med nattesøvn i den alderen, da er det deilig å ligge et rolig sted hvor man kan få seg en blund innimellom. Gjestehavn har vi aldri ligget i. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
magnuje Svart 14.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2016 Takk for svar! Ser ingen nevner kostersiden som alternativ her. Er det mer stress og folksomt? Usnsett, høres ut som om dette blir en fin tur! Takk for tips :) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Juni.2016 Del på Facebook Svart 14.Juni.2016 "Gode restauranter" er vel å strekke det litt langt på Koster :-) Men pils/vin i solnedgangen der er flott. Støtter forslaget om Krukehavn. Nydelig plass, og faktisk gode restauranter pluss butikk rett ved osv. Støtter også forslaget om bæremeis. Var i gjennom mange varianter bæremeis, inklusive modeller med mye dilldall og polstring men endte med en enkel fra norrøna hvor ungen satt godt og det viktigste, bære-ergometrien var ordentlig god. Veier jo noen kilo disse ungene :-) Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 14.Juni.2016 Del på Facebook Svart 14.Juni.2016 (redigert) Med en ettåring så spiller ikke [min erfaring, har dratt på 3-ukers tur med to bleiebarn] lengden på seilasene noen (stor) rolle. Men gode restauranter er verre å oppdrive (i det området du indikerer) Og ikke la deg blende av bæremeis såfremt ikke fruen kommer med forslaget.. Det viktigste er om du er i uthavn (få trillemuligheter) eller ikke, er du i uthavn tar du med deg biff og griller nydelig mat, ellers spiser du på restaurant.I Tjøme skjærgården vil Ildverket være en god kandidat for "uthavn"; brygge med griller, sandstrand og geiter. På den andre siden har du Strømstad med Spa-hotell og lounge (ikke i sentrum, legg deg på hotellet). Turen frem og tilbake er flott når Oslofjorden er grei, med en pit-stop på Koster så har du en hel uke. Redigert 14.Juni.2016 av BingoBonzo (see edit history) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
SeilSJT Svart 15.Juni.2016 Del på Facebook Svart 15.Juni.2016 Jeg ville valgt vestfold skjærgården. Var på Bolærne med for første gang i år. Med barn på 5 og 7, det var helt topp. Samt at det er mange lune havner innen for kort seilingsområde. Flere havner, Tønsberg, Havna, Blå brygge, Bolærne, Verdens ende, Veierland, Vrengen etc. Flere steder med restauranter. Og det er fort 20nm kortere vei hjem, og mer beskyttede strekker. Ønsker man å seile litt mellom havnene kan man bare ta en omvei. F.eks. rundt Hollender båen, er været godt kommer man kanskje rundt Færder. Det er etter min mening ikke om å gjøre å seile lengst med barn. Kommer de rundt en odde, er det fort en ny verden. Kan anbefale å rote litt rundt nord for Stauper. Mange fine og lune plasser og badesteder. Samt Tater holmen i Vrengen sundet. Da er det 2 min til 8 glass med jolla, en super restaurant, for voksne og barn, med sand og palmer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.